Sigge-böckerna av Lin Hallberg passerar 1 miljon sålda ex

Barnboksförfattaren Lin Hallberg. Foto: Caroline Andersson

Lin Hallberg är en av vår tids mest älskade barnboksförfattare. Hennes serie om ponnyn Sigge har trollbundit hundratusentals barn, både hästtokiga och andra.

För drygt 20 år sedan började Lin Hallberg skriva hästböcker. Sedan dess har det blivit ett 70-tal titlar, och de flesta handlar om hästar på ett eller annat vis. Hennes längsta bokserie handlar om shetlandsponnyn Sigge och är illustrerad av Margareta Nordqvist. Nu har den populära serien – vars första bok kom ut 2004 (Alla älskar Sigge) och den senaste tidigare i år (Full galopp, Sigge) – passerat milstolpen 1 miljon sålda exemplar.

– Det är jätteroligt! säger Lin Hallberg. Det bevisar hur mycket böckerna blir lästa. Redan från början blev Sigge-böckerna en sorts läskodsknäckarböcker, och visst är det så att om man hittar en bok man är riktigt intresserad av så blir läsningen lättare. Jag har nyss fått siffrorna för biblioteksutlåningen också, och det är ännu häftigare: böckerna lånades ut ca 400 000 gånger under 2017.

Än så länge finns det 22 Sigge-böcker: 16 textböcker, 5 i fyrfärg och en faktabok. Och fler är på väg, Lin arbetar just nu på boken som ska komma ut nästa år.

I 14 år har du skrivit om Sigge, hur har det varit att leva med en serie så länge?
– Ups and downs får man väl säga. Det är lite läskigt varje gång jag ska sätta igång en ny bok, det får inte bli slentrian. Jag hade en liten dipp omkring bok 10, trots att jag sällan brukar ägna mig åt skrivkramp, men sedan vände det igen. Och en Sigge-bok om året är ganska lagom att skriva, då hinner jag med annat också och därefter är det roligt att dyka ner i Sigge-världen igen.

Hon berättar om Bokmässan i Göteborg för ett par veckor sedan då en trämodell av Sigge, tillverkad av illustratören Margareta Nordqvists man, gjorde succé bland besökande barn i Bonnier Carlsens monter.

– Det är väldigt kul att prata med barn om böckerna. De har verkligen gjort ett avtryck, det är inte många på låg- och mellanstadiet som inte vet vem Sigge är.

Bokmässan i Göteborg 2018: En trämodell av hästen Sigge, tillverkad av illustratören Margareta Nordqvists man, var populär bland barnen i Bonniers monter. Foto: Boktugg

Ulrika Caperius är förläggare på Bonnier Carlsen och jobbar bland annat med Lin Hallbergs böcker. Hon sätter ord på vad det kan vara i Sigge-böckerna som gör att så många gillar dem:

– De handlar ju förstås mycket om hästar men minst lika mycket om relationer mellan kompisar och om känslor som alla kan känna igen sig i. Lin hittar berättelser som engagerar alla, såväl tjejer som killar. Dessutom målar hon i Siggeböckerna upp en värld som läsarna älskar att vara i oavsett om de gillar hästar i verkligheten eller inte. De vill följa karaktärerna och vara i Brobystallet, och vi vet att det finns många hängivna Siggeläsare som fortsätter att läsa och följa serien långt upp i åldrarna, säger Ulrika.

Böckerna om Sigge är speciella på det viset att de bröt synen på hästböcker som tjejböcker. Lin berättar att när hon var ute på författarbesök i skolor valde att inte prata om hästböckerna eftersom det bara passade en del i klasserna.

– Men alla ville höra om Sigge-böckerna, säger Lin.

Från början hade Lin aldrig tänkt tanken att hon skulle skiva hästböcker, inte förrän en väninna tyckte att hon skulle prova.

– Jag hade jättestarka minnen och upplevelser av alla de hästböcker jag läste när jag växte upp. Det kändes först omöjligt att själv skriva en hästbok, som att uppfinna hjulet igen. Och lite så blev det i mina första böcker – jag skrev i samma anda som de böcker jag själv läste som ung. Men med Sigge hittade jag min värld, mitt språk, som tillförde något nytt.

Vi pratar lite om hur hästböcker har förändrats på senare tid och Lin menar att de har flyttat in i samtiden på ett sätt som skiljer sig från förr.

– Jag växte upp med böckerna om Britta och Silver som ansågs vara vardagsrealistiska, berättar Lin. Annars kanske hästböcker förut byggde mer på den ultimata drömmen: flicka som är duktig på att rida hittar en häst som blir hennes, varpå de vinner tävlingar och så vidare.

Idag kan många barn känna igen sig i hästböckerna, det kan till exempel vara så att istället för att huvudpersonen får en egen häst så är hen aktiv på en ridskola eller som skötare. Samtidigt har fantasyn tagit sig in även i hästböckernas värld (ett exempel på det här är böckerna om Star Stable som vi skrev om i somras).

– Själv har jag varit inne och tassat runt på området magisk realism, säger Lin. Själva relationen mellan människa och häst kan på ett sätt kännas som magisk realism i sig – kontakten med ett så stort djur och känslan när man rider att man är ett med sin häst. Det är en värld som passar bra till det.

Även Ulrika Caperius tycker att hästboken är ett mycket bredare begrepp nu än det var förr, även sett till målgruppen. Idag finns hästböcker för alla barn- och ungdomsboksåldrar, från bilderböcker, lättläst och kapitelböcker till hästböcker för tonåringar.

– Eftersom hästsporten är så stor i Sverige och fortsätter att växa kanske en spaning kan vara att det dyker upp fler hästböcker för vuxna framöver, säger Ulrika och fortsätter:

– Hästbokens stallmiljö används ju ofta för att skildra samhället i koncentrat: här finns relationsdrama, hästen som den allra bästa kompisen som alltid är trogen och aldrig avslöjar en hemlighet, starka känslor, socialt spel, ansvar och prestationsångest. Dessutom är stallet en av få miljöer där tjejer förväntas vara fysiskt starka, vilket ofta glöms bort när man pratar om genren. Oron för pengar är ofta närvarande i hästböcker – det är dyrt att rida, och framöver kan man nog tänka sig att socioekonomiska skillnader kommer att speglas ännu mer i hästböckerna.

Det är omdiskuterat om man kan tala om hästböcker som en genre, eftersom det finns så många olika sorters teman och nischer i hästböckernas värld.

– Det är både på gott och ont att betrakta hästböcker som en genre, jag har många gånger tyckt att det är orättvist eftersom det ofta varit synonymt med dålig litteratur, säger Lin Hallberg. Och man måste inte vara hästnörd för att läsa hästböcker. Men å andra sidan har vi en trogen läsekrets, vilket givetvis är en fördel.

Upplever du att den generella synen på hästböcker har förändrats sedan du började skriva?
– Ja, absolut. När jag kom ut med min första bok kändes det som att jag hade fått ett andrapris. Visserligen var jag utgiven på förlag, men det var samtidigt ”bara” en hästbok. Men det här tycker jag verkligen har förändrats. Kanske hänger det ihop med att hästtjejer har lyfts fram rätt mycket på senare år och fått mera cred. Vi är kanske inte lika rädda för starka tjejer längre.

Intresset för hästböcker är stort bland dagens unga läsare, men samtidigt ges det ut väldigt många böcker som tilltalar samma målgrupp.

– Mitt minne är att alla tjejer i min klass läste hästböcker, just eftersom det inte fanns så mycket annat som passade. Det har förändrats och idag finns otroligt många böcker att välja bland, på gott och ont, avslutar Lin.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL