BookBeat passerar 100 000 abonnenter – men investerade 90 Mkr 2017

Niclas Sandin, vd BookBeat. Foto: Andreas Carlfors

BookBeat växer snabbt, i månadsskiftet juli-augusti passerades 100 000 abonnenter. Bokslutet 2017 visar dock att Bonnier fortsätter investera tungt. Förlusten på ca 90 Mkr är dock inte helt rättvisande då en stor del av reklambudgeten hamnar inom koncernen.

– BookBeats mål i sommar var att nå 100 000 betalande användare i augusti men den kraftiga tillströmningen av nya lyssnare gör att vi växer snabbare än väntat och når målet redan innan juli tagit slut. Förmodligen spelar det fina vädret en stor roll, oavsett om man går en långpromenad eller spenderar en dag på stranden under solen passar det perfekt med en ljudbok i hörlurarna, säger Niclas Sandin, VD BookBeat i ett pressmeddelande.

Boktugg har tidigare rapporterat att BookBeat vuxit rejält det senaste året och nu hoppas kunna nå 150 Mkr i omsättning för helåret 2018. Idag meddelade det Bonnierägda företaget att de passerar 100 000 betalande användare i tjänsten. Exakt hur dessa är fördelade mellan Sverige, Finland, Tyskland och UK vill BookBeat givetvis inte avslöja mer än att en majoritet av användarna finns i Sverige och att verksamheten i Storbritannien är minst. Milstolpen nås tack vare en stark tillväxt hittills i sommar på främst den svenska och finska marknaden.

– UK tickar på i begränsad omfattning och vi lägger främst fokus på Sverige, Finland och Tyskland till de stora förlagen börjar röra på sig och släppa mer innehåll till oss. Vi vet att tiden är på vår sida sett till vår övertygelse om hur kundbeteendena kommer utvecklas, säger Niclas Sandin till Boktugg.

– Att vi berättar antalet användare totalt sker bara för att vi nått en milstolpe och vi avslöjar inte fördelningen per marknad utöver att Sverige står för majoriteten. Jag kan däremot avslöja att den svenska marknaden är den där vi växt mest i absoluta tal i sommar så den går fortfarande som tåget.

Har ni nått en nivå där det går att få lönsamhet på någon av marknaderna nu?
– Tittar vi på hela värdekedjan, inklusive koncernens förlags- och medieverksamhet, lämnar redan Sverige och Finland positivt bidrag. Som separat bolag räknar vi att nå lönsamhet på de marknaderna nästa år vilket blir tre år efter lansering. På övriga marknader kommer det dröja något år till eftersom att vi investerar så kraftigt i tillväxt initialt och det är en startsträcka innan en lojal kundbas byggts upp, säger Niclas Sandin.

Det fina vädret verkar ha gynnat ljudbokstjänster. Tillväxten har gjort att antalet lyssnade timmar i BookBeats svenska tjänst under juli, redan innan månaden är slut, nått de högsta nivåerna som uppmätts för en enskild månad. Den mest lyssnade boken hittills i sommar är den självutlämnande biografin Mikael Persbrandt: Så som jag minns det skriven av Carl-Johan Vallgren.

– Självutlämnande biografier som Mikael Persbrandts brukar gå bra på sommaren, förmodligen är drivkraften liknande den som får människor att lyssna på starka sommarprat. Här är fördjupningen större och lyssnarna får i fjorton timmar en unik inblick i en fascinerande livshistoria i rampljuset, uppläst av honom själv. Sett till berömmet från tusentals användare som gett den maxbetyg i tjänsten är det inte förvånande att den är sommarens mest lyssnade bok, avslutar Niclas Sandin.

I snitt har BookBeats svenska användare lyssnat på böcker 50 minuter per dag hittills under sommaren. De fem mest lyssnade böckerna i antal timmar under juni och juli har varit följande:
1. Mikael Persbrandt: Så som jag minns det av Carl-Johan Vallgren
2. Ett mörker mitt ibland oss av Mari Jungstedt
3. Silfverbielke 9 Kejsaren av Dan Buthler och Dag Öhrlund
4. Syndabocken av Sofie Sarenbrant
5. En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson

BookBeat redovisar förlust på 90 Mkr för 2017 – men hälften går tillbaka till Bonniers

Samtidigt är det den här tiden på året när alla bolag med bokslut 31 december presenterar sina siffror. BookBeat ingår i Bonnierkoncernen som inte är börsnoterat och därför har begränsade krav på sig att redovisa siffror i detalj. Förra sommaren redovisade BookBeat en förlust på 61 Mkr för 2016. Omsättningen för 2017 landade på ca 70 Mkr. Trots att omsättningen och antalet användare nu ökat så har även förlusten gjort det – eller investeringen ur ägarens perspektiv.

– BookBeats svenska bolags siffror för 2017 representerar bara en avgränsad del av värdekedjan så det blir precis som förra året missvisande sett till hur mycket ägarna investerar. Med det sagt kan jag berätta att årsredovisningen som snart blir officiell kommer visa en investering i bolaget på runt 90 Mkr. Den kommer även visa att 55 procent av alla våra inköpskostnader för främst marknadsföring och innehåll har gått till andra bolag i koncernen där motsvarande intäkt skapats. Det verkliga resultatet för ägarna beräknas därför vara ungefär hälften av det legala vilket var enligt plan, säger Niclas Sandin.

Fördelen för en mediekoncern som Bonniers är alltså att när BookBeat spenderar miljoner på reklam i tidningar och tv så går dessa (i alla fall den del som satsas i koncernägda medier) tillbaka till ägaren till stor del. Tar man hänsyn till det investerade Bonniers runt 50 Mkr i BookBeat 2017 vilket fortfarande är mycket pengar, men betydligt mindre än 90 Mkr.

Nu kan det vara läge att ta upp affären mellan Bonnier och Telia som blev klar nyligen. Hur påverkas BookBeat när Bonniers säljer TV4? Innebär det dyrare reklamtid i tv för BookBeats del eller är det mer på koncernnivå som dessa pengar skyfflas runt? Eller innebär det istället att bolaget får en betydligt större ”krigskassa” för att vinna marknadsandelar? Bonniers får 9,2 miljarder kronor för TV4, även om en del ska betala av låneskulder så kanske några hundra miljoner kan leta sig fram till ljudbokstjänsten?

– Jag lämnar strategin framåt och investeringsbeslut till vår ägare. Det är inte min sak som VD i BookBeat att spekulera om. De har signalerat att affären beräknas vara färdig tidigast andra halvan av 2019 och till dess följer vi vår affärsplan som sträcker sig till 2022 där vi steg för steg investerar för att öka våra marknadsandelar och fortsätter utveckla marknadens bästa tjänst. Sett till reklamen betalar vi marknadsmässiga villkor för den men för vår ägare ligger både plus och minusposten i samma koncernresultat. Enda skillnaden om de säljs och vi fortsätter annonsera i tv gissar jag blir att plusposten blir mindre men det kompenseras nog av köpeskillingen, säger Niclas Sandin.

Kampen om ljudboks- och ebokskunderna via streaming går vidare. Än så länge säger alla signaler att marknaden fortsätter växa och det är oundvikligen så att det kommer att märkas på försäljningen av pappersböcker i vissa genrer och format.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL