Kravlistan för att ett förlag ska kunna kalla sig för ett hybridförlag

Ett hybridförlag ska jobba lika professionellt som ett traditionellt förlag i utgivningsprocessen. Foto: Fotolia.

Hybridförlag blir en allt större del av förlagsbranschen och det kan vara bra att känna till skillnaderna mellan hybridförlag och traditionella förlag, och även hur de skiljer sig från egenutgivning. Nu finns en kravlista för hybridförlag från IBPA.
På den svenska marknaden var Hoi Förlag ett av de första hybridförlagen och har följts av bland andra Lava. Men för författare är det inte alltid helt enkelt att skilja hybridförlag från rena egenutgivartjänster, eller för den delen från vanliga (läs traditionella) förlag.

Hybridförlag jobbar på samma sätt som traditionella förlag, med skillnaden att författarna investerar i utgivningen istället för att förlaget finansierar alla kostnader. I utbyte får författarna största delen av vinsten. Med andra ord får hybridförlag sina intäkter från en kombination av publiceringstjänster och bokförsäljning. Vid självpublicering är det istället författaren som är utgivaren, och självpubliceringstjänster erbjuder inte riktigt samma hjälp och tjänster som hybridförlag gör.

Här nedan följer en lista på det som krävs för att ett förlag ska kunna kalla sig för ett hybridförlag. Listan är skriven av Independent Book Publishers Association (IBPA).

  1. Fastställa en plan och en vision för sin publicering. Ett hybridförlag har en plan och en vision. På ett traditionellt förlag speglar det publicerade arbetet ofta utgivarnas intressen och värderingar, oavsett om det är en passion för poesi eller en specialisering i affärsböcker. Bra hybridförlag är inte annorlunda.
  2. Göra en bedömning och ett urval. Ett hybridförlag läser och bedömer alla manus som skickas till dem. De publicerar bara de titlar som uppfyller förlagets vision och kvalitetsnivå. Bra hybridförlag publicerar inte allt som skickas till dem utan refuserar de manus som inte uppfyller kraven.
  3. Publicera med förlagets eget imprint och ISBN. Ett hybridförlag är ett riktigt förlag, med antingen en förläggare eller ett förläggarteam som utvecklar och distribuerar böcker med förlagets eget/egna imprints och ISBN.
  4. Publicera enligt branschstandarder. Hybridförlag ansvarar helt för kvaliteten på de titlar de publicerar. Böcker utgivna av ett hybridförlag bör vara i nivå med traditionellt publicerade böcker när det gäller överensstämmelse med branschstandarder.
  5. Garantera hög redaktionell, produktions- och formgivningskvalitet. Hybridförlag ansvarar för att ge ut böcker som är redigerade, formgivna och producerade på ett professionellt sätt. Manuset ska redigeras och måste korrekturläsas både innan och efter sättning, och alla redaktörer och formgivare måste vara godkända av förlaget.
  6. Eftersträva och hantera flera olika publiceringsrättigheter. Ett hybridförlag publicerar oftast i både fysiska och digitala format, och eftersträvar kanske även andra rättigheter för att nå så många läsare som möjligt. Precis som med traditionella förlag kan författare förhandla om att behålla vissa rättigheter för sina böcker, som till exempel rättigheterna för att ge ut böckerna på andra språk, i ljudformat och så vidare.
  7. Erbjuda distributionstjänster. Ett hybridförlag har ett strategiskt tillvägagångssätt för distribution utöver att bara göra böcker tillgängliga via internetbokhandlar. Beroende på hybridförlaget kan detta innebära traditionell distribution, där ett team av försäljningsrepresentanter aktivt marknadsför och säljer böcker till återförsäljare, eller så kan det innebära att förlaget vänder sig till ett nätverk av specialbutiker, klubbar eller andra nischade intresseorganisationer. Som minsta krav måste förlaget tillsammans med författaren utveckla en marknadsförings- och säljstrategi för varje bok som publiceras, inklusive lämpliga försäljningskanaler för boken, och hjälpa författaren att utföra denna strategi så att boken når sin målgrupp.
  8. Kunna visa en stabil försäljning. Ett hybridförlag bör ha en sammanställning av de böcker som tidigare getts ut på förlaget som är inom samma genre eller nisch för att kunna se hur mycket böckerna har sålt. Detta varierar från nisch till nisch. Små nischer, som poesi och litterär skönlitteratur, kräver en försäljning av endast ett par tusen exemplar, medan massmarknadsböcker kräver mer. (Här kan vi ju konstatera att poesiböcker som säljer ”ett par tusen exemplar” i Sverige skulle ses som en extrem framgång.)
  9. Erbjuda författarna en högre royalty än standard. Ett hybridförlag erbjuder sina författare en högre royalty än branschstandarden för fysiska och digitala böcker, i utbyte mot författarens egen investering i utgivningen. Även om det oftast är förhandlingsbart så måste författarens andel stå i proportion till författarens investering. I de flesta fall bör författarens royalty vara större än 50 procent av nettot för både fysiska och digitala böcker.

Bra att komma ihåg:

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

  • Kriterierna ovan pekar på funktioner som ett hybridförlag förväntas utföra. Det är upp till varje hybridförlag att komma underfund med och förklara hur förlaget utför varje funktion.
  • Oavsett vem som betalar för redaktions-, design- och produktionsavgifter är det alltid förlaget som bär ansvaret för att producera, distribuera och sälja böcker av professionell kvalitet.
  • En författarsubventionerad affärsmodell befriar inte på något sätt förlaget från sitt redaktions-, design-, marknadsförings-, försäljnings- och distributionsansvar.
  • När man jämför hybridförlag med självpubliceringstjänster är det viktigt att notera att självpubliceringstjänster inte är selektiva i vad de publicerar. Därför är det bättre att tänka på dem som leverantörer av självpublicering, inte utgivare. Vid självutgivning är det författaren som spelar utgivarens roll, till skillnad från hybridförlag där det är förlaget som är utgivare.

fanny@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL