fbpx

Brittisk kedja hittar nya sätt att sälja billiga barnböcker

Genom barnböcker till ett lägre pris vill brittiska kedjan The Works skapa nästa generations läsare. Foto: Fotolia

Den brittiska billighetskedjan The Works satsar på bokförsäljning genom att erbjuda en mix av backlisttitlar och nyproducerade trendinspirerade barnböcker.

Det går bra för butikskedjan The Works, under både 2016 och 2017 slog de upp portarna för 60 nya butiker. Planen är att öppna 50 nya butiker om året de kommande fem åren, med målet att nå 650 butiker år 2020, skriver The Bookseller. Kedjan har även en populär ehandel och postorderförsäljning.

Sortimentet är inriktat på barn och kedjan säljer bland annat böcker, leksaker, spel och produkter inom pyssel, kalas och fritid. Försäljningen av böcker utgör ungefär en tredjedel av företagets omsättning (totalt ca 160 miljoner pund).

ANNONS

– Vi fokuserar på att erbjuda våra kunder ett bra urval av böcker till ett lågt pris, säger kedjans försäljningschef Andrea Bennett till The Bookseller.

Visionen är att erbjuda ett konkurrenskraftigt urval välkända barnböcker för åldrarna 6 till 12 år, detta för att ”introducera billiga böcker till nästa generation”.

– Vi vill att barn ska växa upp med böcker som en del av livet och inte som en lyxvara, säger Andrea Bennett.

Strategin bakom de låga priserna är att kedjan hittar nya kreativa sätt att använda förlagens backlist, istället för att jobba med de nyaste titlarna. The Works samarbetar även med ett antal kommersiella förlag som snabbt producerar trendrelaterade produkter på beställning. Även böcker i samlingsboxar har visat sig vara ett framgångskoncept.




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Stäng meny