ANNONS

Ebba Östberg, Anna Frankl, Simona Ahrnstedt (foto: Anna-Lena Ahlström) och Pamela Schultz Nybacka (foto: Robert Leonardi).

Svenska Romanceakademin ska göra rum för både diskussion och gemenskap

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

För romance och feminism – nu startar Simona Ahrnstedt tillsammans med Pamela Schultz Nybacka, Anna Frankl och Ebba Östberg svenska Romanceakademin.

I Sverige är romance en genre som hamnat mellan dem som älskar den och dem som föraktar den. Nu vill romanceförfattaren Simona Ahrnstedt, Pamela Schultz Nybacka, doktor i företagsekonomi och ansvarig för förlagskunskapen vid Stockholms universitet, Anna Frankl, agent och delägare på Nordin Agency samt Ebba Östberg, ansvarig för romanceförlaget Lovereads inom Bonnierförlagen, förändra genrens förutsättningar och skapa ett forum där engagerade författare och läsare kan mötas, samtala och diskutera.

Den sortens rum har saknats i Sverige, men blickar man ut i världen är romanceläsarna och författarna i genren ofta hängivet drivna till att inte bara läsa och skriva, utan också prata om böckerna och ämnen i dem.


ANNONS


Sedan ett år tillbaka har Simona, Pamela, Ebba och Anna träffats nästan varje månad laddade med samtal och agendor som lett dem framåt men de har känt att behovet av att kunna involvera fler personer i detta är stort.


ANNONS


– Vi upplever att kulturjournalister, kritiker och allmänhet inte kan så mycket om genren, säger Simona. Sedan kom Pamela med idén om att vi borde formalisera det här. Om någon undrar vad romance är ska det finnas någonstans dit man kan vända sig. I Sverige finns en tradition att bilda föreningar kring det vi är intresserade av och vi kände att det var dags för en feministisk, litterär akademi. Målet på sikt är att få medlemmar till akademin som i sin tur får den att växa.

Med en universitetslektor, en stjärnförfattare, en agent och en förläggare har gruppen en bred kompetens att använda sig av. De arbetar alla fyra mycket och målmedvetet inom sina respektive områden och med akademin vill de visa vilken livskraftig källa till intressanta diskussioner som romance är.

– Det finns en passion för denna genre bland läsare och författare som jag inte ser någon annanstans, säger Simona. Den är inkluderande, bejakar mångfald och skapar gemenskap. Många romanceförfattare började som läsare av böckerna och de vet hur viktigt det är att ha en dialog med läsarna. Kommunikationen går på båda håll här vilket är otroligt viktigt och tämligen unikt.

Simona menar att det finns ett slentrianmässigt förakt mot romance som går igen i ett lika slentrianmässigt förakt mot det som kvinnor skapar i samhället. Med en konkret plattform som Romanceakademin skulle sådana saker kunna lyftas fram i ljuset och motverkas.

– Det här är en kvinnobejakande genre och det behövs idag när världen ser ut som den gör, säger Simona. Jag läste tidigare idag att i skuggan av metoo-rörelsen går romancen oskadd eftersom vi redan tvingats göra upp med allt det där. Det tror jag beror på att romance är både så älskad och så hatad. Pratet om att kvinnor hugger varandra i ryggen tror jag bara händer i ett patriarkalt samhälle – en struktur som inte finns inom romancegenren, där stöttar man varandra.

Ebba, Anna, Pamela och Simona har tillsammans byggt en stabilitet mellan sig och som rörelse betraktad står Romanceakademin rakryggat på egna ben utan behov av att förhålla sig till andra litterära sällskap som exempelvis Svenska Akademien.

– Det är något som jag tror kommer reflekteras i att våra medlemmar är öppna, debattlystna och engagerade, säger Simona. Det ligger helt i linje med genrens egenskaper av att vara öppen, inbjudande och lyhörd. Det finns en närhet och pågående samtal mellan romanförfattare och läsare i genren – många författare tar diskussioner både online och i tidningen. Jag brinner för detta arbetet på riktigt och har stått på barrikaderna för romance länge. Med akademin vill vi främja och stötta genren, skapa ett engagerat forum men också kunna ha workshops, event, hylla romanförfattare och dela ut stipendier och priser.

Första eventet för Romanceakademin är planerat att hållas i Stockholm i vår men riktigt vad det kommer att innehålla är ännu inte klart. Romanceakademin kan följas på instagram under @romanceakademin.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Cassandra Solback skriver inkluderande om vardag och familjeliv

I sin barnbok Vardags-Kaos med Astrid & Helmer vill författaren och illustratören Cassandra Solback lyfta fram olikheter och utmana stereotyperna.

Cassandra Solback arbetar som frilansjournalist och har tidigare gett ut fem böcker. Den första som kom ut 2012 heter Innanför mina rosa små väggar och är en självbiografi (kommer som ljudbok i sommar). Den andra är en fackpolitisk bok, den tredje en barnbok för lite äldre barn om klimatproblematiken, den fjärde en kokbok för personer med ont om tid och den femte en bok om feminism.

– Som författare skriver jag om egenupplevda händelser, egna erfarenheter och försöker även driva opinion, säger Cassandra. Mina böcker är väldigt olika även om allas lika värde, feminism, genus, demokrati och liknande frågor alltid är centrala.

Intresset för att skriva barnböcker kom när Cassandra och hennes man började läsa böcker för sitt barn som nu är 3 år. De upptäckte att väldigt många böcker fortfarande är stereotypa när det kommer till könsnormer och heteronormen.

– Som småbarnsförälder öppnades mina ögon för barnboksvärlden på ett helt annat sätt, och jag insåg snart att den är i behov av genusmedvetenhet, inkludering och ett normkritiskt tänk. Barns läsande är viktigt, men också böckernas innehåll och upplägg. Jag har alltid haft tankesättet ”men då gör jag det själv” – så även i detta fall.

Vardags-Kaos med Astrid & Helmer som släpptes i maj 2021 är Cassandras andra barnbok, men den första för åldern 3–6 år och även den första bok hon själv har illustrerat.

– Det var något helt nytt för mig, och till en början var det svårt att veta om jag skulle börja med, att rita eller att skriva storyn. Så jag testade mig fram och började med att skapa familjen, hur de skulle vara och se ut, och fortsatte sedan med olika situationer.

(...) Läs hela artikeln »