De svenska förlagen är inte övertygade om att Googles satsning på ljudböcker kommer att lyckas. Kristoffer Lind exempelvis tror mer på Amazons Audible.
I veckan kom nyheten att Google lanserar ljudböcker i 45 länder, däribland Sverige. Men det är tunnsått med svenska titlar, bortsett från Saga Egmont och Pottermore.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Vi har just nu 185 ljudböcker där. Vårt mantra har alltid varit att finnas på så många plattformar som möjligt, samt att alltid ligga i framkant vad gäller återförsäljare. Därav uppsöker vi alltid nya kanaler, och har tidigt dialog med samtliga, säger Stephanie Andén, redaktör på Saga Egmont.
Hon ser positivt på Googles etablering.
– I framtiden kommer vi sannolikt utveckla distributionen via Google Play. Svårt att säga om de vinner mark just nu, men eftersom detta är en bransch i förändring är det viktigt för oss att tidigt vara med.
Anna von Schéele driver ljudboksförlaget A Nice Noise. Hon har i veckan försökt komma i kontakt med Google för att kolla möjligheterna att sälja sina ljudböcker där.
Hur ser du på Googles etablering?
– Det är alltid intressant med många aktörer och rörelse på marknaden. Kan kanalen bidra till ökade inkomster för upphovsmännen är det bra. Innebär det ytterligare en kanal där det är svårt för dem som bidrar med innehåll att känna av ersättningen kommer det mest att innebära att det finns ytterligare en leverantör som bidrar till att sprida och sälja titlarna. Men då kommer det inte att bli något stort tjoho på glädjekontot, säger Anna von Schéele.
Kommer ni att lägga upp ljudböcker hos Google?
– Ja, det är tanken. Men såklart beror det på hur avtalsvillkoren ser ut.
Vad tror du om styckförsäljning/download av ljudböcker vs streamingtjänsterna? Kommer ljudboksförlag oftare att välja bort streaming för vissa titlar eller går det inte idag när de blivit så stora?
– Styckförsäljningen har nästintill försvunnit de senaste åren till förmån för abonnemangstjänsterna. Det kommer alltid finnas de som vill känna friheten i att köpa utvalda titlar styckvis. Därför är det viktigt att de tjänsterna består.
En av de absolut största aktörerna på den svenska ljudboksmarknaden är Bonnierförlagen. Frågan är förstås hur de ser på Googles intåg på den svenska marknaden med ytterligare en återförsäljare.
– Vi ser positivt på att det kommer in fler aktörer på marknaden. Vi för en diskussion med dem om att sälja våra ljudböcker, säger Jeanette Löfgren, chef för Marknad och försäljning digitala böcker på Bonnierförlagen.
Bonnierförlagen säljer sina eböcker via Google sedan ganska många år tillbaka. Kanske kompletteras de med ljudböcker snart.
– Vi förhandlar med dem just nu, så det beror på om vi kommer överens eller inte, säger Jeanette Löfgren.
Kristoffer Lind på Lind & Co, som var snabba med att utöka sin utgivning av ljudböcker när Storytel började växa för ett par år sedan, är lite tveksam till om Google kommer att göra avtryck på den svenska marknaden.
– De har naturligtvis stora muskler och resurser och därmed en enorm potential (i teorin) men jag tycker inte att man i nuläget kan säga så mycket. Som exempel kan ju nämnas hur mycket vi trodde Apple skulle sälja av ljudböcker via Itunes och där blev utfallet mycket magert. Vi har slutat lägga upp titlar där och kommer nog ta bort de vi har, säger Kristoffer Lind.
– Ska Google bli stora måste de nog in i streamingträsket och där är ju konkurrensen hård. Audible känns som en betydligt mer intressant aktör, när de kommer.
I dagsläget säljer inte Lind & Co ens sina eböcker via Google.
– Nej, vi har haft en kommunikation kring det tidigare men det var tekniskt bökigt och när vi förstod hur lite försäljning som gick via Google tyckte vi inte det var värt det.
Kommer ni att lägga upp ljudböcker hos Google?
– Vi har inga sådana planer. Däremot har vi precis lagt upp några titlar på Audible som kommer att aktiveras i nästa vecka. Vi tror inte det kommer vara något stort tryck på dem utan gör det för att lära oss hur Audible fungerar, säger Kristoffer Lind.
Flera faktorer spelar in i hur väl Google lyckas. Varken Google eller Apple har exempelvis gett böcker en särskilt framskjuten placering i sina app-butiker, troligen för att annat innehåll som spel, film och musik prioriterats. Numera har Google en separat app som heter Play Böcker och det är där man sedan några dagar tillbaka även har tillgång till ljudböcker. Frågan är hur de kommer att marknadsföra utbudet av böcker.
Lika avgörande är förmodligen att de bygger en smidigare teknisk lösning för förlagen som vill leverera titlar till Google Play Böcker.
Uppdatering 29 jan: Ytterligare ett förlag med en stor utgivning och potentiella storsäljare i ljudboksformat är Natur & Kultur.
– Vi har inte haft kontakt direkt med Google kring detta, men vi säljer eböcker hos dem sedan tidigare och även ljudböckerna kommer dyka upp. Varje försök att påverka marknaden mot styckförsäljning är positiv tycker jag, men tror kanske inte att detta kommer innebära så mycket. Så länge Bonniers och Norstedts lägger upp samtliga nyheter på streamingtjänsterna är det där marknaden kommer att finnas, säger Richard Herold, förlagschef på Natur & Kultur Allmänlitteratur.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!