fbpx

Adlibrisgruppen expanderar med ehandel för kökstillbehör i Finland

Adlibris satsar på finska i köket.

Intresset är stort för matlagning och bakning. I Sverige driver Adlibrisgruppen sedan två år tillbaka nätbutiken Kökets Favoriter. Nu lanseras samma sajt på den finska marknaden.

För två år sedan lanserade Adlibrisgruppen Kökets Favoriter på den svenska marknaden, en nätbutik som erbjuder produkter inom matlagning, bakning och dukning (dock ej kokböcker). Första året omsatte man över 20 miljoner kronor. Nu lanseras samma sajt i Finland under namnet Makujakauppa (översättning ”Smakbutiken”). Målet är att bli den ledande e-handelsbutiken på marknaden för produkter inom köksområdet.

– Vi ser fortsatt stora möjligheter för oss på den finska e-handelsmarknaden. Tack vare våra etablerade logistikflöden kan vi med relativt liten insats gå in på nya marknader med våra existerande sajter. Vi tror mycket på kökssegmentet i Finland, vi vet att vi har ett starkt kunderbjudande och det är ett segment där det i dagsläget finns få starka e-handlare, säger Johan Kleberg, VD Adlibrisgruppen.

ANNONS

Kan ni se något samband mellan sajten och försäljningen av kokböcker på Adlibris?
– En av anledningarna till att vi satsade på Kökets Favoriter och på just matlagnings- och bakprodukter var den starka kokboksförsäljningen på Adlibris i Sverige, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris. Vi visste att det finns ett stort intresse för kokböcker vilket tyder på att det finns ett stort intresse för matlagning och bakning. Men även om vi tror att Kökets Favoriter bidrar till att inspirera allt fler att baka och laga mat så går inte kokboksförsäljningen att spåra till en enskild sajt utan det handlar snarare om en större trend och en livsstil.

Hoppas ni att kokboksförsäljningen kommer öka i Finland när Kökets Favoriter lanseras även där?
– Det som är spännande i Finland är att e-handeln inte är lika utbredd som i Sverige. Vi har en fantastisk tillväxt med Adlibris och vi ser alla förutsättningar att göra samma resa med Makujakauppa (Kökets Favoriter). Den tillväxten kan bidra till en ökad kokboksförsäljning då böcker generellt blir mer tillgängliga i och med att e-handeln får större spridning. Men på samma sätt som i Sverige så finns det redan en stark trend inom matlagning och bakning och det är såklart många olika faktorer som påverkar den utvecklingen, säger Linnéa Wiklund.

Adlibrisgruppen omsatte förra året 1,8 miljarder kronor. I gruppen ingår ehandelssajterna Adlibris, Discshop, Kökets Favoriter, Odla, Bamba, Roliga Prylar och Yayday. I Finland finns sedan tidigare Adlibris, Discshop och Roliga Prylar.




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Stäng meny