Lars Wilderängs succétrilogi Stjärnklart säljs till Polen

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Stjärnklart-serien, SF-dystopin, har tagit Sverige med storm och sålts i närmare 120 000 exemplar. Nu har även omvärlden fått upp ögonen och första land som köpt rättigheterna är Polen där första boken kommer ut inom ett år.

– Ja, det stämmer. Norstedts Agency har arbetat snabbt, de började jobba med den före jul och redan efter ett par veckor hade vi det första avtalet, säger Lars Wilderäng.

Det är polska science-fictionförlaget Wydawnictwo MAG som köp rättigheterna.


ANNONS


– Det känns kul att hamna på samma förlag som min största inspirationskälla och favoritförfattare Neal Stephenson, som MAG översatt och gett ut. Polackerna har en lång tradition av att läsa SF, så det är riktigt kul.

Ljudböckerna tas dock av Storyside och ges ut på Storytel i Polen.

ANNONS

Lars Wilderäng inledde sin författarkarriär med två technothrillers i Midvintermörker-serien – Midvintermörker (2011) och Midsommargryning (2013). Den första på eget förlag som snabbt plockades upp av Massolit som även gav ut uppföljaren. Men det var 2014 med Stjärnklart som han verkligen fick sitt stora genombrott. Stjärnklartserien har sålt i närmare 120 000 exemplar (alla format sammanlagt) redan trots att tredje delen, Stjärndamm (2016), ännu bara finns i inbundet. Pocketen släpps i maj. Totalt har Wilderäng sålt över 200 000 exemplar av sina böcker och även den första serien tickar på och säljer tusentals exemplar varje månad.

Stjärnklart –  undergångsroman, thriller, dystopi eller science fiction

Stjärnklartserien var inte heller en uttalad SF-trilogi när den lanserades, en del läsare blev överraskade när andra boken kom och det blev mer tydligt.

– Jag brukar kalla den undergångsroman, thriller eller science fiction. Förlaget brukar väl säga dystopi. Första boken är ju lite mer subtil Michael Crichton-SF, även om ledtrådarna finns planterade på flera ställen, säger Wilderäng.

HJÄLP OSS: Bli en Boktugg Supporter idag. Stödprenumeration från 10 kr/mån

– Vet inte om det är så noga egentligen. Johan Theorins böcker har t ex övernaturliga inslag men brukar klassas som deckare.


ANNONS


Med tanke på utlandsförsäljningen är det intressant att Lars Wilderäng pitchade Stjärnklart till fyra-fem stora agenturer i Sverige – men alla tackade nej.

– Massolit hade en liten agentur, fd Forma Agency, men på grund av personalrotation så hände det inte så mycket där. Norstedts har lite större kapacitet. Sedan hjälper det kanske att ha en färdig trilogi att sälja in.

Förlaget Massolit däremot trodde på den från start.

– Vet inte hur bedömningen var och hur diskussionerna gick internt. Men innan första boken gick i tryck fick jag kontrakt på de två uppföljarna, så man insåg nog redan innan första boken hade nått läsarna att det här skulle sälja riktigt hyfsat.

Stjärnklart ska bli tv-serie

Han var också med om Massolits resa under några turbulenta år som sedan ledde fram till att Storytel blev ägare och slutligen köpte Norstedts vilket ledde till att han fick en agent på köpet.

– Jag märkte inte av någon turbulens internt hos förlaget, det var väl mest snack och rykten som fick ett antal förlag att rycka i mig. Samarbetet med förlaget har alltid fungerat jättebra och jag har aldrig tvekat över att stanna kvar, säger Wilderäng.

Men även utan agent så lyckades han sälja tv-rättigheterna till Stjärnklart.

– Ja, jag fick faktiskt två förfrågningar ganska omgående på TV-serie av Stjärnklart. Gick vidare med Bob Film, som håller på att utvecklar TV-serien med SVT. Lite osäker på var man är, gissar att man letar fler samarbetspartners. Man brukar nog vilja ha flera finansiärer i branschen numera, säger Lars Wilderäng.

– Under tiden har flera andra hört av sig om TV-rättigheterna, omedvetna om att de redan är sålda. Alla som jobbar med Stjärnklart-serien verkar i alla fall vara väldigt positiva. Men TV tar lång tid. Arbetet är inne på tredje året nu.

Kanske kan även tv-serieplanerna få draghjälp av försäljningsframgångarna i Sverige – och förhoppningsvis utomlands. Förlag i andra länder läser nu manus.

– Förhoppningsvis blir det fler länder – det finns trots allt genreförlag utomlands. Och även i Sverige, förstås, men de är tyvärr rätt små. Jag får hela tiden förfrågningar från utlandet från personer som hört talas om böckerna och undrar när de kommer på deras språk. I Norge har jag redan ett antal läsare som kan läsa Östnorsk.

– Man får ta det som det kommer. Klart att det vore en dröm att komma ut på engelska och andra stora språk.

Bloggare och författare med många nya bokidéer

Även om han kan leva på sitt författarskap driver han fortfarande bloggen Cornucopia? (om finans, ekonomi, miljö samt politik) som har över 70 000 läsare i veckan och därmed är en bra plattform.

– Jag kan leva enbart på författandet, men jag fortsätter med bloggandet. Det finns synergieffekter exempelvis kring research och bloggen gör att jag ständigt arbetar just med research, samt kommer i kontakt med väldigt många människor som sitter på bra information och kunskaper. Sedan är det förstås även kul.

Som många andra författare är han igång med nästa projekt.

– Håller just nu på att skriva slutet på Höstsol, första av två böcker i en ny serie. Militär/säkerhetspolitisk thriller, ej fortsättning på Midvintermörker-serien. Den tar avstamp i dagens verklighet. Gjort mycket mer research. Är faktiskt riktigt nöjd, och mina testläsare säger att det är min bästa bok hittills, och då har de inte ens läst upplösningen än…

Genremässigt ligger den nya serien närmare Midvintermörker än Stjärnklart.

– Ja. Dock inte uppbyggda som Midvintermörker, som utspelar sig under ett dygn. Istället mer uppbyggda som Stjärnklart, utspelar sig över längre tid. Sedan finns det en del aspekter kring prepping och civil beredskap i Höstsol, men jag ska inte avslöja för mycket.

Det ger den omedelbara följdfrågan: var det du som startade prepping-trenden i Sverige?

– (skratt) Nej, men jag har nog bidragit till att den spridits till fler grupper än tidigare. Omvärldsläget är främsta anledningen till den trenden.

Han har också uppslag på fler böcker i Stjärnklart-serien, dock i någon form fristående, inklusive en YA-variant av Stjärnklart.

– Faktum är dock att Stjärnklartserien med behållning läses av YA redan idag, och bland annat använts på en del gymnasium, säger Wilderäng.

Återstår att se om något förlag i utlandet plockar upp serien och lanserar den mot denna målgrupp. Första steget tas i alla fall i Polen.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Ny poesi utforskar mäns våld mot kvinnor

Diktsamlingen Hennes uppgång och fall beskriver en kärleksrelation som inleds med intensiv förälskelse men sedan övergår i våld. Det är Marie Strömbergs debut som författare men flera av dikterna skrev hon redan för 20 år sedan.

– De är inspirerade från samtal jag hade med kvinnor när jag jobbade natt inom psykiatrin. Många hade blivit utsatta för övergrepp och jag började skriva dikter för att bearbeta det jag fick höra. Det kändes viktigt att skriva ner deras berättelser för att dokumentera dem, säger Marie Strömberg.

Några av dikterna handlar om henne själv, men även majoriteten av dem som inte gör det är skrivna i jag-form. Ett stilistiskt grepp för att komma närmare läsaren.

– Jag tycker att det blir starkare i jag-form, men ville också skriva genom betraktarens ögon, säger hon.

Att det blev just poesi beror på att hon tycker om att utforska språket och leka med ord.

– I en dikt måste man väga varje ord och om man byter ut ett ord kan texten få en helt annan betydelse. Jag gillar att man kan uttrycka så mycket med några få rader, säger hon.

Text: Evelina Hertz

(...) Läs hela artikeln »