Nu har Akademibokhandeln.se öppnat sin nätbokhandel

För en månad sedan avslöjade Akademibokhandeln att de skulle lansera e-handel. Idag öppnade de sin nätbokhandel – med samma priser som i butikerna.

Kritikerna skakade på huvudet när de fick höra att Akademibokhandeln.se skulle erbjuda samma (högre) priser på nätet som i sina butiker. Hur ska de då kunna konkurrera med Bokus och Adlibris? Men svaret är förstås att det inte är tanken.

E-handeln är en del av Akademibokhandelns omnikanalerbjudande som ”kombinerar inspirerande butiker med digitala tjänster. Kunderna möter samma varumärke, priser och erbjudanden i båda försäljningskanalerna.”

– Vi har sett fram emot denna dag med stor förväntan. Nu blir det oerhört spännande att se vilken respons vi får från våra kunder, säger Maria Hamrefors, VD Akademibokhandeln. Vi vet att många saknat möjligheten att e-handla hos oss.

Hälften av alla bokköpare handlar både i fysiska butiker och på nätet, det är situationen som styr. Genom att erbjuda omnikanal ger Akademibokhandeln sina kunder ytterligare en service och valmöjligheten att handla där de passar dem bäst.

– På ett enkelt och tillgängligt sätt sammanflätas digitala tjänster med fysiska butiker. Exempelvis går det att returnera böcker köpta på hemsidan direkt i butik vilket underbygger den sömlösa omniupplevelsen och mervärde för kund, avslutar Maria Hamrefors.

Akademibokhandelns mål är att skapa det bästa omnikanalerbjudandet i svensk detaljhandel, skriver de i ett pressmeddelande.

Ett snabbt besök ger i alla fall ett par tydliga fördelar för kunderna jämfört med den tidigare hemsidan:
– Även böcker som inte ingår i det centralinköpta sortimentet blir sökbara, liksom äldre titlar av en författare som har utgått ur sortimentet
– Du kan snabbt ta reda på vilka butiker som har boken hemma ifall du vill ha tag på den idag – utan att behöva ring runt till butiker och fråga
– Du kan dessutom reservera ditt exemplar i butiken för att komma in senare och hämta det
– Du kan beställa en bok och få den levererad hem

Sen är det förstås så att en kund snabbt kan klicka vidare och se att boken är billigare hos Adlibris – eller Bokus (som också ägs av Akademibokhandeln och dessutom sköter leveranserna åt Akademibokhandeln.se) men vi vet också att människor inte alltid är rationella. Det är inte alla som bryr sig om en bok är 30 eller till och med 100 kronor dyrare i en butik.

Men det som blir intressant och spännande att följa är förstås vad konkurrenterna svarar med. Kommer vi att få en lågprisbutikskedja som erbjuder böcker på nätbokhandelsprisnivå även i fysisk butik? Vi har bara en hittills – Adlibris Market i centrala Stockholm. De skulle kunna rulla ut fler butiker runtom i Sverige.

En sak som alla förlag hade älskat är förstås om man kunnat se exakt hur många exemplar som finns kvar i en butik, inte bara ”Fåtal kvar i vald butik”. En funktion som många butiker i andra branscher redan har.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL