JB-gruppen har inga planer på egen e-handel

Efter Akademibokhandelns besked idag att de öppnar fullskalig e-handel är frågan om andra bokhandlare följer efter? Vi frågade Eva Svedberg, VD för JB-gruppen.

Sverige har idag tre större aktörer när det gäller fysisk bokhandel: Akademibokhandeln, Ugglan och JB-gruppen. Dock ska förtydligas att JB-gruppen inte är en kedja med ett gemensamt varumärke, det är en samlande kraft för lokala bokhandlare.

Spontan reaktion på beskedet att Akademibokhandeln öppnar fullskalig e-handel på sin hemsida?
– Roligt eftersom det ökar synligheten för en bokhandelskedja med sin bas i fysisk butik och också ett helt naturligt steg för en så stor kedja, enligt samma modell som t ex MQ, Indiska, Åhlens och Lindex.

Många menar att ett sätt att öka lönsamheten även i en liten bokhandel är att erbjuda nätbokhandel och därmed större sortiment – hur går tankegångarna i JB-gruppen?
– Butikerna inom JB-gruppen har ett brett sortiment i lager och kan på kort tid beställa hem det som man för stunden inte har i butiken. Så jag skulle istället vilja säga att den fysiska bokhandeln har samma sortiment som näthandeln, men med personlig service.
– Det är härhandeln och den lokala marknaden som står i fokus för våra medlemmar som var och en verkar under eget varumärke i fysisk butik.

Är det några av era bokhandlare som idag erbjuder nätbokhandel?
– Nej, men däremot nätförsäljning av kontorsvaror och almanackor

Adlibris har ju flaggat för att öppna fler fysiska butiker och kan på det sättet bli en konkurrent. Samtidigt erbjuder redan idag shopar åt vissa förlag. Är ett samarbete mellan dem och JB-gruppens handlare ett alternativ?
– Nej, det är inte inte aktuellt i nuläget. Men det är intressant att Adlibris väljer att fortsätta sin utveckling av fysiska butiker.

Digitalisering är hett i alla branscher just nu. För fysisk handel kan man dra nytta av det i marknadsföring samt givetvis olika IT-system för kassor, lager etc.

Hur går diskussionerna bland era bokhandlare när det gäller digitalisering?
– Vår gemensamma marknadsföring är omnikanal. Du kan som kund förbereda ditt köp på nätet genom att besöka butikernas hemsidor med aktuella uppdateringar, kampanjer och digitala kataloger eller hålla dig uppdaterad via butikens sidor på sociala medier, via tryckt marknadsföringsmaterial som kataloger och kampanjblad eller i butik med personlig service och guidning. Men konverteringen sker alltid i butik med de mervärden det innebär.

Bild: Eva Svedberg, foto: Cecilia Hedström

Fotnot: Omnikanal är en vidareutveckling av multikanalsförsäljning, man lägger mer fokus på en sömlös kundupplevelse genom alla tillgänliga shoppingkanaler. Målet är att möta och sälja till kunden i flera kanaler och samtidigt följa vad de gör för att skräddarsy erbjudanden.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL