ANNONS

JB-gruppen har inga planer på egen e-handel

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Efter Akademibokhandelns besked idag att de öppnar fullskalig e-handel är frågan om andra bokhandlare följer efter? Vi frågade Eva Svedberg, VD för JB-gruppen.

Sverige har idag tre större aktörer när det gäller fysisk bokhandel: Akademibokhandeln, Ugglan och JB-gruppen. Dock ska förtydligas att JB-gruppen inte är en kedja med ett gemensamt varumärke, det är en samlande kraft för lokala bokhandlare.

Spontan reaktion på beskedet att Akademibokhandeln öppnar fullskalig e-handel på sin hemsida?
– Roligt eftersom det ökar synligheten för en bokhandelskedja med sin bas i fysisk butik och också ett helt naturligt steg för en så stor kedja, enligt samma modell som t ex MQ, Indiska, Åhlens och Lindex.


ANNONS


Många menar att ett sätt att öka lönsamheten även i en liten bokhandel är att erbjuda nätbokhandel och därmed större sortiment – hur går tankegångarna i JB-gruppen?
– Butikerna inom JB-gruppen har ett brett sortiment i lager och kan på kort tid beställa hem det som man för stunden inte har i butiken. Så jag skulle istället vilja säga att den fysiska bokhandeln har samma sortiment som näthandeln, men med personlig service.
– Det är härhandeln och den lokala marknaden som står i fokus för våra medlemmar som var och en verkar under eget varumärke i fysisk butik.


ANNONS


Är det några av era bokhandlare som idag erbjuder nätbokhandel?
– Nej, men däremot nätförsäljning av kontorsvaror och almanackor

Adlibris har ju flaggat för att öppna fler fysiska butiker och kan på det sättet bli en konkurrent. Samtidigt erbjuder redan idag shopar åt vissa förlag. Är ett samarbete mellan dem och JB-gruppens handlare ett alternativ?
– Nej, det är inte inte aktuellt i nuläget. Men det är intressant att Adlibris väljer att fortsätta sin utveckling av fysiska butiker.

Digitalisering är hett i alla branscher just nu. För fysisk handel kan man dra nytta av det i marknadsföring samt givetvis olika IT-system för kassor, lager etc.

Hur går diskussionerna bland era bokhandlare när det gäller digitalisering?
– Vår gemensamma marknadsföring är omnikanal. Du kan som kund förbereda ditt köp på nätet genom att besöka butikernas hemsidor med aktuella uppdateringar, kampanjer och digitala kataloger eller hålla dig uppdaterad via butikens sidor på sociala medier, via tryckt marknadsföringsmaterial som kataloger och kampanjblad eller i butik med personlig service och guidning. Men konverteringen sker alltid i butik med de mervärden det innebär.

Bild: Eva Svedberg, foto: Cecilia Hedström

Fotnot: Omnikanal är en vidareutveckling av multikanalsförsäljning, man lägger mer fokus på en sömlös kundupplevelse genom alla tillgänliga shoppingkanaler. Målet är att möta och sälja till kunden i flera kanaler och samtidigt följa vad de gör för att skräddarsy erbjudanden.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Martin Johansson skriver barnböcker med feelgoodkänsla där allt kan hända

Semester och humor är de viktiga beståndsdelarna i barnboken Charlie och Tiger åker till Mallorca, skriven av Martin Johansson och illustrerad av Ted Johansson.

För några år sedan började en berättelse om katterna Charlies och Tigers äventyr att växa fram i huvudet på Martin Johansson. 

– Jag och mitt ex började skoja om hur det skulle vara om våra katter åkte på en egen resa. Klart de ska ner till Mallorca! Plötsligt hade jag en story. Den bygger egentligen på mina egna upplevelser från när jag reste med mina barn när de var yngre. Genom resor får man vara med om saker och skapa minnen, i familjen kan vi prata om våra resor än idag, berättar Martin. 

Det har blivit en del resor genom åren för Martin och hans familj, och nu använder Martin minnen och händelser från de egna resorna som grund till sina barnböcker. På Mallorca var han till exempel med sina tre barn när de var 8, 10 och 12 år gamla, och han har plockat in en del självupplevda upplevelser i den första berättelsen om Charlie och Tiger som tog form för några år sedan.

– Jag brukar ofta skoja om att jag hade en tvåa i svenska, säger Martin. Skämt åsido, jag har en otroligt livlig fantasi. Men det var ett ganska hårt jobb att skriva boken, det tog mig över ett år att bli klar. Det började med att jag pratade in berättelsen på min mobiltelefon.

Martin kontaktade illustratören Ted Johansson som har lång erfarenhet av bildberättande och bland annat tecknar för Bamse. 

– Jag berättade om min idé och vi började tillsammans skissa på karaktärerna. Vi gjorde den första boken tillsammans och han kommer att fortsätta illustrera de kommande delarna.

Charlie och Tiger åker till Mallorca släpptes i tryckt format år 2016, men ges den 15 juni 2021 ut som ljudbok och ebok av Lilla Hoi, ett imprint till Hoi förlag.

En uppföljare om när Charlie och Tiger åker till Afrika är redan klar och planeras att ges ut i slutet av 2021. Under sommaren kommer Martin att skriva på en tredje bok i serien som handlar om när katterna reser till Mars. 

(...) Läs hela artikeln »