Grand Agency växer genom uppköp av Stockholm Noir Agency

Lena Stjernström, VD för Grand Agency, kommenterar köpet av Stockholm Noir Agency och framtiden för de svenska agenterna samt vilka av agenturens manus som är hetast inför Frankfurt.

På torsdagen, i konkurrens med nyheten att Bob Dylan får Nobelpriset, meddelades att Grand Agency har köpt Stockholm Noir Agency. Därmed förstärker de sitt team med Jenni Brunn, tidigare VD och agent på Stockholm Noir Agency som bildades i slutet av 2015. Agenturens huvudägare var förlaget Lind & Co samt Carina Brandt och Jenni Brunn. Efter affären äger Grand hela Stockholm Noir.
– Jenni Brunn har gjort ett fantastiskt jobb och flera bra avtal med stora förlag i Tyskland och de nordiska länderna. Men konkurrensen har blivit mer intensiv och för att göra ett ännu bättre jobb krävs en större kontext. Det här arrangemanget är bra för alla, inte minst författarna, säger Kristoffer Lind på Lind & Co.
– Det här är ett perfekt sätt för oss att växa. Det här året har vi upprätthållit våra säljaktiviteter och vi är glada att addera Jenni, med hennes entusiasm och erfarenhet, till vårt team, säger Lena Stjernström i pressmeddelandet.

Det har poppat upp flera nya agenturer de senaste åren, samtidigt som det skett ett par uppköp och sammanslagningar. Boktugg undrar förstås hur många agenter finns det utrymme för på den svenska marknaden?
– Det finns naturligtvis inget absolut svar på den frågan. Det jag säkert kan svara på är att det tar tid, tålamod och ekonomisk uthållighet att bygga en agentverksamhet och framtiden kommer att visa vilka som har den uthålligheten, säger Lena Stjernström som äger Grand tillsammans med sin man Peter Stjernström som även är författare.

Bokbranschen befinner sig i en förändringsprocess. En del förlag tycker att agenternas roll på den svenska marknaden är lite överflödig, andra att det är lättare att diskutera villkor med en agent än direkt med författaren.
Vilka värden ser du att en oberoende agent ger en författare?
– Som agent är det vårt jobb att se till att författarens exponering är så stor som möjligt, både i Sverige och utlandet och gentemot film-, och tv-producenter. Numera även gentemot till exempel spelproducenter, radio och mycket mer, säger Lena.
– Vi ska också se till att författaren får marknadsmässigt betalt för sitt arbete. Författare talar ofta om att författaryrket är ensamt, och där fyller vi också en roll. Vi kommer med idéer, bollar texter, lyssnar, tussar ihop författaren med olika aktörer som kan leda till samarbetsprojekt av olika slag. Många gånger fungerar vi som en manager.

Får ni många förfrågningar/manus från svenska outgivna författare? Vad letar ni efter när ni väljer författare?
– Vi får över 350 förfrågningar per år, dvs ungefär en om dagen. Många av de är outgivna författare, andra är etablerade.
– Vi representerar ju både bokförfattare men också många manusförfattare, som skriver för film och tv. Det viktiga för oss när vi letar berättare är att de skriver böcker, filmer, tv som vi tycker om och som vi tror har en potential för att sälja i Sverige och i utlandet. Dessutom måste vi gilla författaren som person. Vi tar oss aldrig an en författare som skriver bra men som inte passar på Grand Agency.

Tittar man på USA är det vanligt att outgivna författare först skaffar sig en agent för att ta sig in hos etablerade förlag, i Sverige är detta inte lika vanligt ännu. Tror du att vi får se mer av det eller?
– Ja det tror jag. Inte så att det blir som i USA, att ett manus måste vara inskickat av en agent för att förlagen ska titta på det. Men ja, eftersom en del av oss agenter är bra på text så kan vi absolut hitta pärlor som vi tar vidare till förlagen. Jag uppfattar det som att de svenska förläggarna uppskattar när vi kontaktar dem och säger att vi har något som vi tror kan passa hos dem. Sedan är det såklart upp till varje förläggare och förlag att bestämma om det vi presenterat verkligen är rätt för dem, men vi har ett fint samarbete kring debutantmanus som jag tror kan utvecklas ytterligare.

Nästa vecka är det Bokmässan i Frankfurt dit alla svenska agenter beger sig för att träffa förlag från hela Europa och rentav världen. Det gäller även Grand. Jenni Brunn kommer att åka dit som representant för de författare som varit knutna till Stockholm Noir och som förhoppningsvis även följer med till Grand.
Vilka aktuella manus hos er förväntar du er störst intresse för?
– Vi har några riktigt spännande nyheter, Markus Luttemans thriller Blodmåne liksom Johannes Pinters och Mattias Leivingers paranormala thriller De mörkermärkta röner stort intresse. Likaså Lina Forss romanceroman Arvtagerskan och Peter Barlachs feel goodromaner om Caroline. Och så kommer Håkan Östlundh ut med en mycket stark roman i dagarna, Till Sara, sedan bränns som det också är många som läser. På ungdomssidan har vi Jenny Jägerfelds Värsta brorsan och Jenny Milewskis Den tusende följaren.

Fotnot: Maria Enberg var tidigare delägare i Grand Agency men köptes ut av Lena och Peter Stjernström. Hon startade i januari eget under namnet Enberg Literary Agency.

Bilden: Lena Stjernström. Foto: Jesper Anhede

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL