Det finns mängder av frilansare i bokbranschen som anlitas av både författare och förlag. Men hur hittar man snabbt och enkelt duktiga frilansare som kan ta ett uppdrag? Kanske är den nya tjänsten Bokofferten.se svaret. Det hoppas i alla fall Jenny Dahlberg, själv rutinerad spökskrivare.
– Jag satt framför teven en tisdagskväll i februari och idén bara ramlade ned i huvudet på mig. Jag vände mig till min sambo och sa ”jag fick precis en ny affärsidé” och så berättade jag vad den skulle gå ut på. ”Bra idé Jenny, den måste du vidareutveckla.” Jag har också stött på frågeställningar i olika Facebookgrupper i flera år: ”var kan jag hitta en lektör? Vem kan korrekturläsa mitt manus” och så vidare, berättar Jenny Dahlberg.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Först en snabb resumé av hennes egna erfarenheter av bokbranschen och hur hon hamnade där. Jenny debuterade som författare på Bokförlaget Forum 2003 med boken Tjock! som kan beskrivas som en ”succé” då den sålde även till Finland och Estland.
– Sålde sammanlagt 10 000 exemplar vilket är bra som debutant har jag förstått! Sedan kom uppföljaren ”När jag fyller 30 ska jag vara smal” 2006. Jag har arbetat som spökskrivare sedan 2008 och spökskrivit ett 20-tal böcker, främst självbiografier men även skön- och facklitteratur. Även barn- och ungdomslitteratur. Samt spökskrivit i genren thriller och deckare, säger Jenny.
2015 gav Whip Media ut boken Tjock! igen med ett nyskrivet kapitel, den finns nu också som ljudbok. Den 8 mars 2017 kommer hennes skönlitterära roman ”Ligg med mig!” ut även det på Whip Media.
– Jag är medlem i Författarförbundet och utbildad Journalist vid Poppius Journalistskola. Har läst kreativt skrivande på universitetet samt lite juridik, byggnadsteknik, manus för kort- och långfilm.
När affärsidén dök upp var hon snabb med att testa den på några kollegor som också tar uppdrag från olika författare och förlag.
– Jag, som aldrig kan hålla tyst om spännande idéer jag får, messade direkt till Anders Nyman på Whip Media och min spökskrivarkollega Johanna Wistrand och båda gav mig massa hurra tillbaka! Det var då jakten på en bra webbutvecklare började.
På Bokofferten.se ska man alltså, som namnet antyder, kunna få in offerter från olika uppdragstagare när man vill ha hjälp med något kring en bok. De som ska leverera boktjänsterna är spökskrivare, författarcoacher, researchers, redaktörer, korrekturläsare, copywriters, lektörer, PR-konsulter, översättare, grafiska formgivare, illustratörer, e-boks- och ljudboksproducenter och så tryckerier.
Och målgruppen för tjänsten, alltså de som kommer att begära in offerter?
– De ser jag som både etablerade författare, blivande författare och även bokförlag. Så tjänsten vänder sig alltså både till egenutgivare, bokförlag och de som sedan väljer att gå vidare med etablerade förlag eller hybridförlag. Många kan behöva en redaktör eller lektör tex innan de vågar skicka in sitt manus, säger Jenny.
En fråga som alltid dyker upp i dessa sammanhang är förstås hur man ska kvalitetssäkra frilansarna, uppdragstagarna eller yrkesutövarna som Jenny kallar dem.
– Vi kommer att granska leverantörerna innan vi godkänner dem som ”medlemmar” på sajten. Främst genom tidigare referenser (många känner vi till sedan tidigare) men de som inte har några referenser ska också få chansen om de exempelvis är nyutbildade.
Att fråga efter offerter kommer vara gratis. För de företag som vill lämna offert kommer de att erbjudas olika paketlösningar. Allt från ett fritt konto med begränsade möjligheter till GULD-konto med en mängd fördelar.
Bakom bokofferten.se står Bokofferten i Sverige AB, ett bolag som Jenny och hennes sambo Johnny Hermansson äger. Lanseringen i Sverige sker nu i oktober och just nu jagar de efter uppdragstagare som vill vara med och lämna offerter på uppdrag.
– Vårt mål med verksamheten är att skapa ett större intresse för böcker, att välkomna alla som har en historia att berätta, att föra samman författare och yrkesutövare på en gemensam plattform allt för att förenkla processen med att få sitt manus utgivet. Och enkelt för yrkesutövarna att få fler betalda jobb på ett smidigt sätt och lyfta fram de som ”inte syns bra på google”, säger Jenny.
Hon tror stenhårt på idén och det verkar fler göra. Hon hoppas på intresse hos riskkapitalister och investerare. Målet är att etablera i Tyskland som ett nästa steg eftersom själva plattformen går att översätta och använda på fler marknader än den svenska.
– Vi vill gärna gå all in och smida medan järnet är varmt! Fast en sån formulering hade nog fått en ”Klichévarning” av en redigerare om det varit ett bokmanus, skrattar Jenny.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!