Intresset för egenutgivares ljudboksrättigheter växer

Förutom intäkter på fysiska böcker, översättningar och tv-rättigheter ökar nu intresset för att sälja rättigheter till ljudböcker. Detta gäller inte bara för verk utgivna på traditionella förlag, även egenutgivare drar nytta av det större intresset.

De senaste åren har egenutgivare i USA gjort succé med eböcker inte minst via Amazon. Etablerade förlag har sedan köpt rättigheter till nyutgivning som pappersbok. Egenutgivande författare har också lyckats sälja rättigheterna till översättningar samt film- och tv-rättigheter av deras verk. Men Tom Chalmers, managing director på IPR license, menar att ljuböcksrättigheter också kan vara en bra inkomstkälla. IPR presenterade nyligen siffror som visar att försäljningen av ljudboksrättigheter för egenutgivna titlar har ökat med 58% under det första halvåret av 2015 jämfört med samma period förra året.

Chalmers berättar vidare att ljudboksbranschen fortsatt har en stadig tillväxt och att de förväntar sig att allt fler egenutgivare kommer dra nytta av denna expanderande sektor både nu och i framtiden.

Linda Watkins är en av författarna som tagit till sig det som Chalmers pratar om. Hon har sålt sina ljudrättigheter till Tantor Media för sin bok Mateguas Island, och uppmanar likasinnade att göra samma sak.

– Som egenutgivande författare är det viktigt att förstå värdet av allt ens hårda arbete, och detta är särskilt relevant när det kommer till olika rättighets- och licensmöjligheter (…) Jag uppmanar alla egenutgivare att skaffa kunskap om vilka rättigheter de har och att undersöka alla vägar, särskilt när det kommer till den växande ljudboksmarknaden, säger hon till Publishing Perspective.

Kan man skönja samma tendenser på den svenska marknaden? Är det många av er egenutgivare som har sålt era rättigheter för ljudböcker? Med tanke på de framgångar som Storytel, och liknande företag, har rönt de senaste åren är en hypotes att förutsättningarna för tillväxt och intresse borde vara högt även här. Utgivningsvolymen av ljudböcker har definitivt ökat det senaste året.

Att som egenutgivare själv ge ut sina böcker i audio-format är förstås en möjlighet. Men för den som inte har kontakter eller en bra röst själv är det ett dyrt äventyr att hyra studio, inläsare och producera en ljudbok. Ofta pratar man om kostnader på 50.000-100.000 kr för en ljudboksproduktion totalt även om teknikutvecklingen gjort även detta billigare.

 

Foto, CC-licens: Khairil Zhafri

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL