Digital läsning marknadsförs i luften

Passagerare hos Southwest Airlines kan numera läsa gratis e-böcker under flygningen. Flygbolaget har inlett ett samarbete med Kobo, som ger resenärerna gratis tillgång till en stor del av sina e-böcker.

Från och med den sjätte maj har Southwest Airlines resenärer fått tillgång till en underhållningsportal på flygplanen. Genom portalen når de 140 av Kobos titlar från stora förlag som Harper Collins, Penguin Random House och Simon & Schuster. Dessutom kan passagerarna ta del av smakprov från nya toppsäljare. Hinner man inte läsa färdigt under resan? Då skickar Kobo ett mail vid landningen som innehåller uppgifter om hur man kan köpa boken, för att på så sätt få veta hur historien slutar.

Samarbetet är ett initiativ för att föra resenärer och böcker närmre varandra. Läsning är en av de mest populära tidsfördriven under flygningar och den nya portalen ska ge ett mervärde till resenärerna. Det ligger även i linje med Kobos expanderings-planer. Tillväxten av e-böcker går, som bekant, inte lika fort längre och detta är ett försök att få läsare än mer intresserade.

– Since day one, we have been driven by the singular goal of making digital reading easier, allowing booklovers to read more wherever and whenever they want, säger Michael Tamblyn, från Kobo.

I Sverige finns det redan ett liknande initiativ, fast med tidningar. Sedan i mars har SAS tagit bort tidningar i pappersformat till förmån för Readlys utbud av digitala utgåvor av svenska och internationella tidskrifter. SAS passagerare får tillgång till Readlys 100 titlar och 12 000 tidningar via flygbolagets egna app. Den kan laddas ner upp till 22 timmar innan avgång. Readlys grund till samarbetet är liknande Kobos, att nå ut brett och få den digitala läsningen av magasin tillgänglig för så många som möjligt. SAS menar att samarbetet är en lösning som hjälper företaget att anpassa sig efter kundernas ökade digitala beteende. Samtidigt erkänner de att den stora mängden papperstidningar på flygplatserna har varit både logistiskt och miljömässigt utmanande.

Kan dessa, och liknande initiativ, elda på ökningen av det digitala läsandet? Idag finns det redan provperioder på exempelvis Readly och Storytel där man får använda tjänsten i ett visst antal dagar helt gratis. Kommer det ge större effekt när läsare lockas att läsa digitalt på en plats där de inte har så mycket andra distraktioner? Där de är bundna till en viss plats under en viss tid? Där de helt enkelt har tid att läsa? Med tanke på att det minskade läsandet är en av de svåraste nötterna att knäcka för bokbranschen känns det som ett intressant initiativ.

 

Foto, CC: Ian Abbott

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL