BookTube – bokälskande vloggare på Youtube

Antalet BookTubers ökar ständigt, och detta Youtube-baserade community har exploderat i tillväxt under de senaste åren.

BookTube är ett community som startades på YouTube. Bokälskande personer filmar sig själva när de pratar om böcker de har läst, böcker som ligger i bokhögen och väntar på att bli lästa och böcker man inte äger än men vill äga eller låna. Dessa klipp (vloggar) läggs upp på olika YouTube-kanaler.

Det finns variationer bland kanalerna. Vissa innehåller mer än berättande om böcker. Det finns till exempel en kanal, CSLewisDoodle, som visar animerade illustrationer av C.S. Lewis verk, eller ThugNotes som sammanfattar och analyserar klassiker på gangsta-språk. Vidare anordnas det även gemensamma läsmaraton, för att motivera varandra att lägga ännu mer tid på läsningen. Ett exempel är ett årligt Book-Tube-a-thon där man kan delta genom att under sju dagar läsa så mycket som möjligt utifrån olika utmaningar. Exempel på dessa utmaningar kan vara att läsa en bok med röd framsida, över 500 sidor på en dag eller en bok med bilder. Läsandet, som förr i tiden mest var en ensam aktivitet, har nu fått en än större social aspekt med intåget av blogg- och vlogg-världen.

BookTube har växt i popularitet och togs upp under senaste Book Expo America – den största bokmässan i Nordamerika – där en av de mest framgångsrika vloggarna, Christine Riccio, deltog i en paneldiskussion om trenden. Riccio driver kanalen PolandbananasBOOKS, som i dagsläget har 160 000 prenumeranter. Den hittills mest framgångsrika, enligt Amanda Kirkham från zefr.com.

Ju större fenomenet har blivit, desto mer intresse har förlagen börjat visa. Vissa förlag förknippar sig direkt med olika kanaler. Ett exempel är Epic Reads, som presenteras av Harper Collins. Men förlagen har även börjat skicka recensions-exemplar till de mest framgångsrika vloggarna.

Bokförlagen börjar alltså känna av spridningen på BookTube och påverkan de mest populära aktörerna har på dess följare, och börjat agera. Det blir väldigt tydligt hur dagens teknologi, sociala medier och delningskultur förändrar maktbalansen från traditionella trendsättare som tidigare getts makt via media, så som recensenter, tidningar, tv-program, kändisar till de som tar makten själva och skapar sig makt att sätta trender. Lite samma gång som när BlondinBella, Kenza och liknande bloggare ploppade upp för några år sedan och helt plötsligt blev maktfaktorer när det gäller bland annat modetrender. Som ett brev på posten kom även i BookTube-världen då diskussioner om hur sann man är mot följarna som tittar och lyssnar – när man blir matad med material och gratissaker som man sedan promotar. Känslan är att den diskussionen ändå blåste över bland modebloggarna ganska fort, och att fler försökt kapitalisera på sina berättelser. Kanske blir det samma trend bland vloggarna. Det är exempelvis redan många som samarbetar med detaljhandelskedjor på nätet och får provision om en av deras böcker säljs via länkar från vloggarnas hemsidor (ex. via bookdepository.com).

För att läsa mer, klicka på länkarna till de texter där artikelns info är tagna från:

http://blog.zefr.com/2014/booktube-power-communities-youtube/

http://bookriot.com/2014/04/02/beginners-guide-booktube/

Foto:  Rego Korosi, flickr.com

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL