Butiksdöden: Två bokhandlar i konkurs på två dagar

Tomma butikslokaler riskerar att bli en vanligare syn i framtiden om inte hyrorna sänks och handlare lyckas affärsutveckla sin verksamhet för att möta konkurrens från ehandel. Foto: iStock.

Har butiksdöden kommit till de svenska bokhandlarna eller är det bara tillfälligheter att två bokhandlare begärs i konkurs dagen efter varandra? Boktuggs redaktör jämför med sina egna erfarenheter av bokhandelskonkurser.
Förra veckan begärdes två bokhandlare i konkurs. Först Halmstad Bokhandel där konkurs inleddes 7 februari 2019 och sedan Hjalmar Petterssons Bokhandel i Katrineholm dagen efter, vilket rapporterades först i Katrineholmskuriren.

När man läser vad bokhandlarna själva anger för skäl till konkurs så är det höga hyror och konkurrens från nätbokhandeln. Det förstnämnda är definitivt ett skäl som jag känner igen från när jag själv var inne en sväng och drev bokhandel. Det var i januari 2015 som anrika Hamrelius Bokhandel i Malmö gick i konkurs. Hoi Förlag köpte konkursboet och just idag för fyra år sedan nyöppnade vi bokhandeln.

Vi fick en bra start, körde en rea med enbart böcker som fanns i butiken och det gav en riktigt bra omsättning. Men ganska snart blev det uppenbart att hyran var för hög i förhållande till hur många besökare som befann sig där. Hamrelius låg dessutom i köpcentret Caroli vilket innebar att man var tvungen att följa deras öppettider, sju dagar i veckan. Något som drev upp personalkostnaderna jämfört med citybokhandlare med egen ingång.

Efter 1,5 år tvingades vi inse att det inte gick att vända, omsättningen var för låg för att kunna täcka hyror och löner. Min lärdom därifrån var att de marginaler som fysisk bokhandel traditionellt sett har på böcker är för låg. Samtidigt som den är för hög när man jämför med ehandelns marginaler. En tuff ekvation. Så Hamrelius Bokhandel stängde hösten 2016 och gick till slut i konkurs eftersom vi inte nådde en uppgörelse med fastighetsägaren om hyrorna.

Hyrorna i kommersiella fastigheter i centrala lägen är något av ett pyramidspel just nu (det gäller även en del köpcentrum, ska tilläggas). Under många år har man höjt hyrorna, jämfört med andra och ”tävlat” om de högsta hyrorna eftersom det ger den högsta värderingen på fastigheten. I många fall har fastigheterna sålts vidare till någon annan. När handlarna (alltså inte enbart bokhandlare utan alla butiksägare) klagar på att hyran är för hög när konkurrensen från ehandel snarast kräver sänkta hyror för att kunna sänka priserna så kan fastighetsägaren inte gå dem till mötes. Eftersom en sänkt hyra i lokalerna innebär en sänkt värdering på fastigheten. Och en sänkt värdering på fastigheten innebär att belåningsgraden ökar vilket kan leda till att banken kräver amortering på lån.

Varje bokhandel är unik. De lokala förutsättningarna är olika, men vad som är gemensamt för alla är att det i år har gått 22 år sedan Bokus och Adlibris krossade bokhandelns geografiska monopol. Fram tills nätbokhandlarna slog upp sina lagerportar så räckte det att titta på vilka konkurrenter du hade inom några mils radie och vem som bodde eller rörde sig där för att avgöra om en marknad var tillräcklig. Bokklubbar och annan postorder hade marginell påverkan.

Idag är det en realitet men så sent som för några år sedan fanns det många, även högt upp i kedjorna, som på allvar trodde att bokhandlarna redan gått igenom stålbadet. Att nätbokhandeln tagit sin marknadsandel och nu inte skulle växa mer.

Det var fel.

Så länge böcker är billigare på nätet kommer en stor del av kunderna att handla där. Så den avgörande frågan för fysisk bokhandel är: Hur stor del av kunderna är redo att handla i butik oavsett vad priset är? Det finns många sådana kunder, vi kan alla vara dessa vid vissa tidpunkter. Exempelvis på en tågstation när du ska köpa en bok inför en resa eller i valfri bokhandel när du ska köpa en present.

Men även dessa tillfällen är konkurrensutsatta. Jag tror inte heller att nätbokhandlarna kommer att bli sämre (även om framför allt Adlibris fick otroligt mycket kritik för sena leveranser under julhandeln) utan tvärtom bli ännu bättre på att exempelvis leverera böcker färdiginslagna i presentpapper. Vi måste inse att våra båda nätbokhandlare knappast ligger i framkant när man jämför alla Sveriges ehandlare.

Så vad ska en bokhandel göra? Jag funderar ofta på vad vi gjorde rätt och fel med Hamrelius Bokhandel. Vilket sortiment borde vi ha satsat på och borde man ha flyttat till ett bättre läge? Jag har inget tydligt svar, men jag är helt övertygad om att man måste jobba väldigt mycket utanför butiken idag och samtidigt locka folk till butiken. Lika mycket som att älska böcker måste ägaren/butikschefen älska att göra affärer och sälja.

Jag är alltmer övertygad om att man måste våga välja en nisch. Inte enbart för att SF-bokhandeln kanske är den mest framgångsrika minikedjan i Sverige på senare år. Utan också för att det kommer så många titlar idag att det är svårt att hålla koll på allt och ska du erbjuda personlig service så måste du vara kunnig.

Men utifrån erfarenheten och vetskapen om marginaler, eller påslag, på olika typer av varor så tror jag inte heller att man kan leva på enbart böcker. Det är dessutom idag svårare att leva på kontorsmaterial eftersom det nu finns stora aktörer som konkurrerar även på det sortimentet. Gratulationskort är däremot lönsamt, men ger knappast en enorm omsättning.

Framtidens bokhandel kommer därför att vara tvungna att hitta den här magiska mixen, böcker, andra varor och upplevelser. Pessimisterna säger att bokhandeln följer i skivhandelns spår, alltså är näst intill utrotningshotade eftersom Storytel & Co nu kommer att ta över allt större del av försäljningen för varje år. Optimisterna säger att bokhandeln alltid kommer att leva eftersom det finns något speciellt i objektet boken och samtalet kring den och mötet med författare. Böckerna har den fördelen att de kan ge både kunskap och underhållning.

Det gäller bara att flytta samtalet från den nostalgiska föreställningen om att ”folk kommer alltid att vilja lukta, bläddra och känna på en pappersbok och de är beredda att betala några extra tior för att stötta sin lokala bokhandel” och istället börja ställa sig frågan: Går det att hitta en fungerande affärsmodell för en lokal bokhandel trots att marginalerna inte kan vara högre än för en nätbokhandel?

Jag säger att det går. Men man måste våga tänka utanför hyllan.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL