BookBeat på väg mot 100 miljoner i årsomsättning

Niclas Sandin, VD BookBeat.

BookBeat ökade intäkterna med 283 procent förra året. Nu siktar bolaget mot 100 Mkr samtidigt som de tittar på Spanien och Italien och får mer konkurrens av Bokus och Google hemma i Sverige.

– Målet 2018 är att fortsätta tillväxtresan och öka investeringarna. För att inte börja spreta såhär tidigt på resan kommer fokus i huvudsak ligga på att få fler att lyssna på de marknader där vi redan öppnat tjänsten. Nästa tydliga milstolpe blir att passera hundra miljoner i intäkter på rullande helårsbasis vilket förmodligen inte ligger alltför många månader bort, säger Niclas Sandin i ett pressmeddelande.

Streamingtjänsten BookBeat lanserades 2016 och under sitt andra år på marknaden växte intäkterna med 283 procent. Tillväxten är i linje med den långsiktiga planen. Eftersom bolaget inte offentliggjort sitt bokslut ännu sägs inget om omsättningen. Men den landar sannolikt på närmare 80 Mkr redan 2017.

– Vi kommenterar inte några exakta siffror. De operativa intäkterna första året låg på runt 20 mkr och det är det vi räknat tillväxten i år mot. Den legala rapporteringen är inte rättvisande för verksamheten när det sker så många Bonnierinterna transaktioner samtidigt som vi framöver kommer driva verksamheten i flera bolag i Sverige och internationellt.

Tillväxten har främst skett på den svenska marknaden (där BookBeat är utmanare) men även den finska marknaden (där man är marknadsledare) har bidragit. Han var också nöjd med att Internetworld utsåg BookBeat till en av Sveriges bästa digitala tjänster 2017. Organisationen växte från 30 till 40 anställda under året, ungefär hälften arbetar med produktutveckling och analys.

Strömmande ljudböcker kan omsätta en miljard i Sverige

En fråga som alla streamingaktörer brottats med sedan dag ett är hur stor marknaden kan bli. Är det rimligt att tro att man kan ha en miljon abonnemang i Sverige eller ligger taket på hälften?

– Att dra exakta slutsatser när marknaden fortfarande växer så snabbt vore inte särskilt klokt. Däremot bedömer jag att takten kommer stanna av lite de närmaste åren och runt 600 000 abonnenter är väl ett internt riktmärke vi har för potentialen under en överskådlig framtid, säger Niclas Sandin till Boktugg.

Han tycker dessutom att antalet användare är mindre relevant än intäkter i sig.

– Om alla tjänster helt plötsligt skulle ta 49 spänn skulle marknaden förmodligen öka ännu mer men det skulle vara subventionerat av andra delar av värdekedjan. Det som är spännande är om vi kan få marknaden att fortsätta växa med den förhållandevis höga prispunkten som medför att vi kan ge rimliga ersättningar till förlag och författare. I år bör marknaden ligga på runt 500 mkr i intäkter i återförsäljarledet. Jag tror den inom några år kan nå en miljard i återförsäljarledet, säger Niclas Sandin.

Idag kom också nyheten att Akademibokhandeln via Bokus ger sig in på marknaden för strömmade ljudböcker och ska lansera sin tjänst under våren 2018.

– Jag är jättepositiv. Sedan vår start har jag pratat om att det är viktigt med flera spelare på en växande marknad som tillsammans investerar för att öka kännedomen. Däremot har vi upplevt en lång resa som liknar den de har framför sig. Jag tror att vi kommer se exakt vad detta innebär för totalmarknaden först om några år. Läget är lite annorlunda nu också när det finns tre tjänster som är rätt etablerade och kommit en bit i sin tekniska utvecklingsresa vilket lär innebära en stor utmaning för Bokus, säger Niclas Sandin.

Övertygad om att unlimited vinner över styckförsäljning

Mer konkurrens erbjuder även Google, som dock väljer att satsa på styckförsäljning av ljudböcker och (sedan tidigare) eböcker. Frågan är om sökjätten kommer att nöja sig med det eller ge sig in på streaming/unlimited även de?

– Allt som tillför mer dynamik i form av olika modeller och mer konkurrens på marknaden är bara bra. Däremot är min övertygelse att unlimited-modellen i slutändan kommer vara ledande så det vore inte helt otroligt om den insikten även når dem, säger Niclas Sandin.

BookBeats strategi är att vara datadrivna från dag ett. Det innebär ett fokus på att förstå lyssnarna och vad de lyssnar på för att i tjänsten på bästa sätt vid rätt tillfälle presentera rätt bok till rätt användare. Under 2017 har cirka 75 procent av alla som lyssnat på böcker i den svenska tjänsten varit kvinnor och snittålder har varit cirka 38 år. Exempel på de 10 mest lyssnade författarna i svenska tjänsten 2017 var J.K. Rowling, Sofie Sarenbrant och Lars Kepler vars serier ständigt hittade nya lyssnare under året. Mest lyssnad var Camilla Läckberg med Fjällbackaserien.

– Under den pågående lyssnarrevolutionen ska BookBeat aldrig sluta vara nyfikna och låta den data som blir tillgänglig när konsumtionen blir digital leda oss på vägen. I en värld där tiotusentals böcker alltid finns en knapptryckning bort ska BookBeat vara bäst på att presentera rätt bok till rätt lyssnare, säger Niclas Sandin.

På den tyska och brittiska marknaden är BookBeat den svenska nykomlingen som ska ta sina första större steg för att få fler att lyssna på böcker genom sitt obegränsade erbjudande.

Hur långt har ni kommit utomlands?
– Vi är fortfarande i startgroparna men vi fick bra effekt i Storbritannien efter våra senaste TV-tester i slutet av 2017 så vi ökar satsningen där nu i februari. I veckan gör vi även våra första bredare kampanjer i Tyskland som än så länge verkar gå bra, säger Niclas Sandin.

– Det stora jobbet är fortfarande främst att utöka katalogen på båda marknaderna och utbilda dem i hur vår modell funkar. Lite klassisk lobbyverksamhet alltså. Vi har även ett team som inom kort åker över och genomför användartester på plats i London och framöver förmodligen i Tyskland också för att fortsätta anpassningen av tjänsten.

Men givetvis blickar BookBeat, precis som Storytel, på fler länder. Sedan några månader har man öppnat teasersidor för Spanien och Italien samt skrivit de första avtalen med förlag på dessa marknader.

– Om och i så fall när det blir aktuellt att lansera där låter jag vara osagt men det är intressant att sätta sig in i förutsättningarna där också. Fokus just nu är däremot nästan uteslutande på att lyckas växa på de marknader där vi redan finns, säger Niclas Sandin.

Och på hemmamarknaden blir konkurrensen inom kort ännu tuffare.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL