Roland Ekinge

Kanske kan jag kalla mig författare nu när min första och enda bok 

finns ute i handeln. 

Jag är ingenjör, till och med Teknologie Doktor, som numera är 

pensionerad. Jag doktorerade vid 32 års ålder och hade då skaffat mig 

stor erfarenhet av vad det innebär att gå i skola och lära sig nya 

saker. Jag började skolan 1949 i en liten skola utanför Örebro. Mina 

första år i småskolan hade mycket positiv inverkan på min 

utbildningsväg. Den avgörande faktorn var troligen att fröken "såg 

mig" och lät mig förstå att hon gjorde det. 

Jag hade möjligheten att efter fyra år i folkskolan börja i stadens 

läroverk där jag efter åtta år tog studenten på det sätt man gjorde år 

1961. 

Efter studenten började jag på Chalmers Tekniska Högskola där jag blev 

kvar länge. 

Efter Chalmers har jag jobbat med att skapa nya produkter i industrin 

och arbetat med att lösa svåra tekniska och industriella problem. 

Jag har alltid arbetat efter devisen att det inte finns några olösliga problem. 

Anledningen till att jag började undersöka skolans problem för några 

år sedan var att debatterna om skolan pekade på att ingen försökte 

lösa skolan problem på riktigt. 

Jag hoppas och tror att min bok kan hjälpa till att få skolan att 

fungera lite bättre.