Bokförlaget Lind & Co ökade under förra året omsättningen kraftigt till 228 (161) Mkr och gjorde samtidigt ett rekordresultat på 91,6 (47,2) Mkr. En del av förklaringen är att förlagets titlar släppts in i norska Storytel och är tillbaka på Nextory.
Bokslutet för det Storytelägda (70 procent) Lind & Co blev nyligen offentligt. I dagens avsnitt av Förlagspodden kommenterar VD Kristoffer Lind rekordsiffrorna men mycket framgår redan av årsredovisningen.
Rörelseresultatet landade på 91,6 (47,2) Mkr och med ränteintäkter blir resulatet efter finansiella poster rentav 92,9 (42,6) Mkr. Men vi brukar fokusera på rörelsresultatet i våra jämförelser.
Den största tillväxten stod Sverige för och det nya avtalet med Nextory har varit av stor betydelse, skriver förlaget. På samma sätt har avtalet med norska Storytel bidragit mycket då tidigare producerade titlar äntligen kunde distribueras via Norges största streamingtjänst. I årets resultat ingår även en engångspost på 5 Mkr från Copysweden.
Den svenska marknade stod för runt 74 procent av intäkterna vilket var en marginell minskning jämfört med föregående år. Att den digitala försäljningen dominerar med 177 (120) Mkr är heller ingen överraskning med tanke på att Lind & Co har varit ett av de ledande förlagen när det gäller ljudböcker de senaste åren. Samtidigt, som nämns i Förlagspodden, är den fysiska försäljningen på 50,7 (40,9) Mkr som ett mellanstort svenskt förlag. Det är exempelvis mer än Piratförlagets totala omsättning 2024.
På Boktuggs Topp 50 ligger Lind & Co i skrivande stund på 9:e plats men räknar man bort de förlag som främst domineras av läromedel och kurslitteratur är förlaget fjärde störst efter Bonnierförlagen, Natur & Kultur och systerförlaget Norstedts förlagsgrupp.
Lind & Co är nu Sveriges näst lönsammaste förlag 2024 efter Norstedts Juridik. När man däremot tittar på antalet anställda (24 personer) är Lind & Co bara 13:e störst vilket är en förklaring till den rejäla vinsten. En slimmad organisation med få chefer och därmed få möten, konstaterar Kristoffer Lind i Förlagspodden.
Samtidigt ska man komma ihåg att Lind & Co är ett internationellt förlag idag. Även om Sverige dominerar så växer förlaget i Polen (där större delen av försäljningen ligger i det polska dotterbolaget) och försäljningen växte även i Danmark, Finland och Nederländerna. Dessutom lanserades ljudböcker i Bulgarien, Italien och på Island.
Däremot framhåller man att ljudbokssatsningar på de stora språken engelska, tyska och franska ses som mindre framgångsrika.
“En viktig påminnelse om hur svårt det kan vara att slå igenom på större marknader och vilka faror som potentiellt hotar när andra aktörer etablerar sig på de nordiska marknadern”, skriver Lind & Co.
Ett annat hot – eller en möjlighet – framöver är Spotifys kommande lansering i Norden. Lind & Co har fått en försmak eftersom Spotify under 2024 började erbjuda ljudböcker i Frankrike och Nederländerna. I bokslutet konstaterar bolaget: “På kort sikt ska effekterna nog inte överskattas men på längre sikt kommer det rimligen att innebära förändringar som är svårare att överblicka”.
Efter detta rekordår kan ägarna se fram emot en rejäl utdelning på 60 Mkr, varav vi får förmoda att huvudägaren Storytel tar 42 Mkr och grundaren Kristoffer Lind får nöja sig med 18 Mkr.
Däremot förväntar sig inte Lind att 2025 ska bjuda på en lika stor tillväxt med tanke på att 2024 gav två “nya” försäljningskanaler i Nextory och Storytel Norge.
Aktuella erbjudanden
Aktuella erbjudanden hos Adlibris
Kampanjpriser hos Bookhero
Heta erbjudanden hos Bokus
När du handlar böcker via länkarna ovan stöttar du Boktugg med en liten kick-back. Tack.