Förlagen har höjt sina fpriser de senaste åren men närmar sig nu smärtgränsen då böckerna blir för dyra i butik. Göran Wiberg på Bonnierförlagen konstaterar samtidigt att det är tuffare när det säljs färre pappersböcker.
– Vi har höjt priserna mer än i vanliga fall i två år men nu men nu känns det som vi nästan har slagit i taket. Höjer vi mer riskerar vi att prisa ut oss. Men vi har fortfarande en inflation på ca 2,5% och den måste vi ta höjd för även framöver i vår prissättning. Nu tar vi titel för titel för att se vilket konsumentpris den klarar i de olika kanalerna, säger Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Boktugg är nästan gratis att läsa. Du kan betala för Analysbrevet och/eller Spänningsbrevet.
En ofta dold kostnad när det gäller tryckta böcker är lagerhållningen. Bonnierförlagen har runt 6000 titlar i lager och försäljningen måste upp i 100-200 exemplar per år för att det ska vara en god affär att lagerhålla den.
– Vi ska börja göra mer POD [print on demand] så att en bok blir tillgänglig där så fort den tar slut i lager. Vi är lite sena på det, Norstedts exempelvis har ju gjort det länge, säger Göran Wiberg.
Nästan ingen säljer över 100 000 ex
Försäljningsstatistiken som släpptes igår visade ännu en nedgång för tryckta böcker, något som inte överraskar Bonnierförlagen. Förändringen syns både för storsäljare och smalare titlar.
– Idag är det nästan inga titlar som säljer över 100 000 exemplar inbundet. För några år sedan kunde det vara flera. Idag är en storsäljare mellan 30 000 och 40 000 ex inbundet, säger Göran Wiberg och tillägger:
– Samtidigt ser vi många titlar som lyssnas och läses digitalt på nivåer mellan 30 000 och 60 000 ex.
Upplagorna har stadigt sjunkit. Från en tid då förstaupplagor på vissa smalare titlar låg på 2000 exemplar eller mer händer det idag att Bonnierförlagen trycker under 700 exemplar.
– Generellt är vi mer försiktiga med förstaupplagor. Det hänger ihop med att återförsäljarna blivit mer försiktiga i sina centrala inköpsbeställningar.
Det blir också ovanligare med de extrema siffrorna då titlar säljer i hundratusentals exemplar. Men storsäljare som Camilla Läckberg kan fortfarande dra iväg 250 000 exemplar första året, alla format inräknade.
– Och Kepler når kanske 400 000 exemplar på en titel efter ett par år. Det går lite olika fort med olika författare idag när prenumerationstjänsterna står för en så stor andel. Det syns också att hela katalogen tar fart igen när en författare släpper en ny bok. Det gör stor skillnad för de författare som har en stor backlist, säger Göran Wiberg,
POD en räddade för tryckta böcker
Precis som digitala format gjort att en bok kan vara tillgänglig ”för evigt” hoppas han att POD kan åstadkomma samma sak för de som fortfarande föredrar tryckta böcker.
– Vi vill ju att en bok ska vara tillgänglig i alla format, beroende på vad läsaren eller lyssnaren föredrar.
Mittemellan tryckta böcker och strömmade ljudböcker/eböcker finns stycksålda digitala böcker för nedladdning. Här är utmaningen att prissätta dem rätt.
– Vi jobbar med ett enhetspris på download, 105 kronor fpris. Undantag finns givetvis beroende på genre. Och sedan sänks det när pocketen släpps. Så de är billigare än de tryckta böckerna men utan att vi dumpar priset Gentemot biblioteken har vi ett högre pris på eboken första året vilket gör att vissa bibliotek väljer bort titlarna så länge de är nyheter, säger Göran Wiberg.
Faktum är att just tillgänglighet för tryckta böcker i form av POD-lösningar på sikt kan öka försäljningen av tryckta böcker när en titel oväntat får nytt liv tio år efter att den är utgiven och det inbundna formatet sedan länge är makulerat. Det kanske kan kompensera en del av den oundvikliga kanalförskjutning som sker från print till digitalt.
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.