Konstnären Annika Nordenskiöld skulpterar minnen med AI

Konstnären Annika Nordenskiöld. Bild: Alexander Graff

Bland flyttkartonger och en nedpackad ateljé hittade Annika Nordenskiöld en ny värld inom konsten genom artificiell intelligens. I boken From Nothing presenterar hon nostalgiska bilder av minnen från barndomens somrar hos hennes morfar. De svartvita fotoliknande bilderna med sitt surrealistiska skimmer är AI-genererade – och internationellt prisbelönta.

En tillfällig paus från penslar och lera gav Annika Nordenskiöld möjlighet att återskapa barndomsminnen och skapa bilder som både förvirrar och fascinerar. Hon hittade sin nya konstform när hon var i färd med att flytta och hade packat ihop sin ateljé. När hon inte kunde måla eller arbeta i keramik hittade hon plattformen Midjourney och började utforska den.

– Oerhört snabbt kände jag att här kan jag ta mig tillbaka till min barndom som jag bara har väldigt starka minnen från, men som inte finns dokumenterade. Det var egentligen så det började. Jag har skrivit mycket om att jag var sommarbarn hos min morfar som var en väldigt speciell karaktär i Skåne.

Annikas morfar var direktör och tyckte inte att det var roligt att hans barnbarn rymde ut genom fönstret på nätterna eller tog sig till grannen som hade ladugård och stora tjurar. I stället skulle man vara hemma och på sin höjd sitta och rita. Men minnena av somrarna i Skåne och kontakten med djuren blev startpunkten för Annikas promptografi i Midjourney

– Jag blev helt förtrollad när jag kunde synliggöra saker som hamnade i mellanrummet mellan verklighet och dröm, och det är ju där man oftast befinner sig som konstnär också.

Förra sommaren ställde hon ut bilderna på Sergelgatans konsthall i Stockholm, 140 stora printar som täckte hela rummet. När besökarna klev in trodde de först att det var fotografier, men förvirrades av det verklighetstrogna uttrycket och det surrealistiska innehållet i bilden, till exempel en liten flicka som sitter på sin säng och kramar en bläckfisk. Annika fick förklara att det inte är riktiga personer, att hon inte har arrangerat bilderna och att inga bläckfiskar har skadats i processen.

– Ingen av människorna du ser på bilderna har någonsin funnits, det är inte så att de är exploaterade. Det är inget collage, de är inte hämtade från gamla fotografier, det trodde jag själv från början. AI väljer inte ut ett ansikte här och ett ansikte där som den slänger in i min bild utan ur ett brus så skapas de här bilderna ur ens promptar.

Sedan starten för ungefär två år sedan har AI och Midjourney utvecklats enormt. Från att för all del helt korrekt utrusta en kanin med två öron kunde ett öra hamna mitt på huvudet och det andra där svansen skulle sitta.

– Det blev en oberäknelighet i de första bilderna som gjorde att jag stannade kvar och tyckte att det var kul. Jag fick äntligen bli förvånad igen. Jag minns hur jag kunde kliva in i ett konstgalleri i 20-årsåldern och häpnas över upplevelsen, men det där har avtagit med åren, och jag har inte känt så mycket inför konst, det har inte gripit tag på samma sätt som det gjorde då. Men det fick jag uppleva igen, gång på gång på gång, när jag promptade de olika värdena. Jag fick tillbaka min känslighet i bildskapandet.

Twin Sisters in Love. Promptografi: Annika Nordenskiöld

Via kontakt med den tyska fotografen Boris Eldagsen, som uppmärksammat vann Sony World Photography Award för att sedan avslöja att bilden inte tagits av honom utan skapats av AI, hamnade Annika Nordenskiölds bild Twin Sisters in Love i en internationell fotofestival i Australien. Där tilldelades den ”världens första AI-konstpris” och har fått stor internationell uppmärksamhet.

– Det har varit lite läskigt att stå i förgrunden för den här ganska kontroversiella konstformen. Jag var beredd på att det skulle kunna bli mycket problem, det har varit en del troll, men väldigt lite jämfört med vad jag var förberedd på.

Kanske beror det på att hennes promptografikonst, även om den är väldigt fotolik, samtidigt är surrealistisk och drömsk och med en känsla av att utspelas i en tid som redan varit, en egen värld.

– Den världen har jag ju alltid haft i mitt måleri och mitt skulpterande, det är min klang, tror jag. Då kanske det inte är lika hotande.

Hon ser AI som en vattendelare i konstvärlden. På ena sidan de som, likt Annika själv, upplever att det är en egen konstform som inte ska blandas med fotografier eller illustrationer. På andra sidan de mer osäkra, som inte vet vart AI kommer att landa, om det är ett hot.

– Det förstår jag till hundra procent, vi vet inte vart det kommer att ta vägen.

En observation Annika snabbt gjorde under sitt bläckfiskprojekt var att den bild AI hade av världen speglar den syn människan har på olika fenomen. Som att bläckfiskar är ett hot mot människan, otäcka varelser som drar ner fartyg i havet.

– AI är ju vår ackumulerade blick på verkligheten. Nästan alla bläckfiskar jag försökte göra i början blev hotfulla och grymma. De såg otäcka ut och försökte strypa alla på bilden. Även om jag beskrev att de skulle ha en ömsesidig känslig relation så stod inte AI ut med att göra det. Då blev det också intressant att försöka vända på det begreppet.

Att fånga den bild man tänkt sig med AI är inte lätt, det är en konst att prompta på ett sätt som gör att resultatet blir det man söker. Annika har tränat mycket och vet hur hon måste lägga upp prompten utifrån vad hon vill åstadkomma.

– Det blir ett slags egenhändigt trolleri för det är inte logiskt. Och det är inte snyggt och det är inte poetiskt att ta fram poetiska bilder. Det är mer en slags struktur hur man lägger upp prompten, man måste vara specifik och kärnfull i varje bisats. Jag har lärt mig att ställa upp ekvationen.

Promptografi: Annika Nordenskiöld

Annika kommer att fortsätta använda AI och promptografier i konsten, bland annat i en utställning där artefakter från en sagovärld visualiseras både i skulpturform men också i promptade bilder.

– Jag är en konstnär som älskar det jag inte riktigt kan. När jag inte har kontroll och inte känner mig helt säker, det är då det händer i mig. Jag vill vara en slags upptäckare. En resande fast i olika material.

Den prisbelönta bilden av systrarna och bläckfisken har rest vidare runt världen. Den är såld till samlare och har blivit ikonisk. Boken From Nothing har också fått uppmärksamhet internationellt, även om den än så länge endast är utgiven i Sverige.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,