Christopher Åström – från Tiktok-fenomen till kokboksförfattare

Christopher Åströms karriär inom matbranschen har varit snabb. Bild: Petter Bäcklund

Det kan verka som om Christopher Åström glidit in på en räkmacka, från att ha lagat mat hemma i köket via Tiktok till kokboken Bistro hemma och restaurang på drygt två år. Men bakom framgångarna ligger enormt hårt arbete.

I dagarna släpps Christopher Åströms kokbok Bistro hemma: 50 smaksäkra rätter, något han inte hade kunnat föreställa sig för bara något år sedan. Men mycket har hänt på kort tid, och med 1,7 miljoner följare på Tiktok är det logiskt att även bokförlag uppmärksammar framgången.

Christopher Åström växte upp i Täby och spelade hockey hela uppväxten. Efter gymnasiet började han på KTH och avslutade hockeykarriären. När corona kom klarades studierna av på distans och Christopher behövde något att göra. Fokus hamnade på mat, något han varit intresserad av på en konsumtionsnivå tidigare, både i form av föda och diverse matlagningsprogram på tv.

– Jag hade lagat en del enkel mat och tyckt att det var rogivande, men inte lagat mat på någon särskild nivå. Jag hade ingen passion av den typen. Men jag ville bli bra på något och då hittade jag maten, och även nyfikenheten och passionen.

Virala videos gav uppmärksamhet

Lägg till ett intresse för foto och film, ett kreativt öga och någon i skolan som tyckte att han skulle skaffa Tiktok. Några enkla videor senare blev det viralt.

– Jag visste inte riktigt hur jag skulle förhålla mig till det. Till en början gick man i gång på att man fick komplimanger, man fick uppmärksamhet och kände sig hörd. Folk började följa, det var helt nytt.

Framgångarna på sociala medier har öppnat dörrar. Förutom den aktuella boken har Christopher också öppnat restaurang. När han började fanns inga planer vad gällde framtiden och han har inte något slutmål idag heller. I stället försöker han göra så gott han kan av de saker han har på sitt bord.

– Stannar man upp och tänker på vad man har åstadkommit på en väldigt kort tid så är det ganska fantastiskt. Men det är en snabb bransch och det är det som är så jobbigt också. Man lägger ut någonting och folk ser det och glömmer det. Man måste skapa och vara kreativ hela tiden, det är ytterst speciellt.

Mer Instagram än Tiktok

Nu är han mer aktiv på Instagram än Tiktok, han tycker att det är en plattform som passar honom bättre. Men vad ska man göra för att lyckas på sociala medier?

– Man måste hitta sin grej, vara bra på det man gör och pusha sig själv. Jag jagar hela tiden något bättre, det hjälper mig på något sätt och grundar sig i ett perfektionistiskt karaktärsdrag. Det har varit jobbigt i perioder, när man inte är nöjd och man gör om saker. Idag har jag lärt mig att jag inte har tid att göra om saker.

Kokboken innehåller recept han har valt ut själv. En del av dem är finslipade varianter av recept som synts i hans kanaler men de flesta är helt nya och med en bredd som sträcker sig från fyllda zucchini från Mellanöstern till tacos, kladdkaka och friterad donut. Att skriva den var mer arbetsamt än han trott, han säger att det förändrade honom som person.

– Jag fick ta i från tårna och möta mina gränser. Jag har min process att jobba och jag är grym på den processen för jag har gjort det så länge. Men jag är inte grym på processen att skriva en kokbok. Jag hade ambitionen att skriva något fantastiskt och bra, varje recept skulle kunna stå på egna ben. Att göra det i det här formatet på den här tiden var för mycket för mig. Jag fick ihop det, men jag fick förmodligen ta i mer än vad jag orkade.

Trots det utesluter han inte fler kokböcker.

– Det kan mycket väl komma en annan bok. Det svåraste här var att det inte fanns en tydlig riktning med maten. Men det är ett skyltfönster in till vilken typ av mat jag gillar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter