Svenska Maren Mogstad arbetar med kampanjer på booktok

Maren Mogstad, Bookinfluencers. Bild: Benjamin Karlsvärd

Hashtaggen ”booktok” där personer, såväl kända som okända, tipsar om sina favoritböcker har blivit ett fenomen på Tiktok. Även i Sverige ökar trenden, något Maren Mogstad på företaget Bookinfluencers hoppas ska fortsätta.

Maren Mogstad arbetar med kampanjer på företaget Bookinfluencers och är ansvarig för Tiktok-kontot Svenskabooktok. Företaget har 6 000 influencers knutna till sig från hela världen och genom plattformen kan influencers delta i kampanjer. Det handlar om betalda kampanjer, där till exempel förlag betalar för att en bok ska uppmärksammas av en ”booktoker”.

– Tiktok är ju en väldigt stor plats för yngre läsare, i 20-årsåldern ner till 14, 15. Och det som gör booktok så speciellt i bokbranschen är att det är en plats där författare och förlag kan nå ut till en grupp som annars är ganska svår att nå ut till. Min mamma, till exempel, hon är ingen booktokare, men tittar på booktok för att få boktips i sitt jobb som skolbibliotekarie. Så det är en plats som alla kan ha nytta av, säger Maren Mogstad.

Svenskabooktok har högst tittarsiffror från tjejer i åldern 15 till 20 år. Kampanjerna täcker ett blandat utbud, ungdomslitteratur, unga vuxna, fantasy och det som går allra bäst: romance. Möjligen för att det är flest tjejer på Tiktok.

– Det finns ju killar också på Tiktok, men inom Svenskabooktok önskar vi att det kommer fler killar.

Kontot Svenskabooktok lyfter svenska författare och svenska översättningar av till exempel engelska Tiktok-favoriter. Men många yngre läser även på engelska.

Ser du någon fara i att engelskan tar över?
– Nu är jag lite ”biased” för jag har en kandidatexamen i engelska. Men jag tycker att det är bra, bara man läser. Oavsett om man läser på svenska eller engelska förs läsandet vidare. Sen tror jag att det blir ett stort jobb från oss i branschen att se till att svenskan inte försvinner.

Maren Mogstad började själv som influencer och fick god kontakt med ägaren till företaget Bookinfluencers. Nu är hon alltså anställd som kampanjassistent och har ansvar för Svenskabooktok som funnits i ett år. Booktok hade en stor del i Marens utbildning, innan coronapandemin började hon läsa till lärare, men under pandemin gick det inte att ha någon praktik och i stället fångade hon upp läsandet igen, hittade booktok, valde att hoppa av lärarutbildningen och börja studera engelska.

– Utan booktok hade jag inte haft min utbildning utan fortsatt som lärare. Det är roligt hur en app kan förändra så mycket.

Hur kommer det sig att booktok har blivit så stort?
– Jag tror att det är för att det är så lättillgängligt, det är så vardagligt. Det är ingen hög nivå på innehållet på det sättet som det är på Instagram, med fina uppställda bilder. Om jag vill tipsa om en bok kan jag bara filma mig själv och säga att den här boken väckte de här känslorna och därför borde du läsa den. Det är inte så mycket om och men med Tiktok, det är bara att lägga upp.

Maren menar att styrkan med booktok är att det är organiskt, äkta och med ett unikt innehåll där varje läsare har sitt eget individuella uttryck.

Finns det någon risk att förtroendet för booktok sjunker i takt med att det kommersialiseras?
– Just för Svenskabooktok har vi en mix mellan helt vanligt content och sådant som är sponsrat av förlagen. Och det är ju ett samlingskonto där man kommer för att få boktips på svenska. Men för vanliga konton finns det ju alltid en risk att det blir för mycket, men det är ju en individuell fråga för varje tiktokare.

Hur ser du på booktoks framtid?
– Jag hoppas att det är en framtid där svenska författare tar lika stor plats på Tiktok som engelska författare gör. Och att det verkligen är en plats där yngre läsare kan mötas och inkluderas. Den svenska bokbranschen är ofta riktad till äldre läsare, vuxna läsare, men Tiktok kanske banar väg för att en yngre generation också kan få lite plats. Tiktok är en väldigt inkluderande plats.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.