Läslusen inbjuden till Prag för att berätta om nya sätt att sälja

Eija Lietoff Schüssler är inbjuden till Prag för att berätta om olika innovativa sätt att sälja barnböcker. Bild: Lisbet Spörndly

Smarta idéer för att sälja barnböcker, det har Eija Lietoff Schüssler på barnbokhandeln Läslusen i Uppsala. Nu är hon inbjuden till internationella bokhandelskonferensen i Prag för att dela med sig av sina bästa tips.

Bakgrunden till inbjudan till konferensen i mars är ett webinarium som Rise Bookselling arrangerade förra året för barnbokhandlare där deltagare från olika länder diskuterade sätt att sälja barnböcker. Eija Lietoff Schüssler, som driver barnbokhandeln Läslusen, tipsade om den ”bokdamm” hon anordnat i flera år och som visat sig vara en succé hos barn.

– De tyckte att det var lysande och nu vill de att jag kommer och berättar lite till. Det ska bli spännande att höra hur de gör i andra länder i Europa, barnbokhandlar ser så olika ut i olika länder. I Frankrike ser de nästan ut som bibliotek, och vi har mycket färger, som en godisbutik.

Idén om en bokdamm kom när Eija tillsammans med sina barn spånade kring vad barn förknippar med roligt och kalas. Alla barn tycker ju om fiskdamm på barnkalas och där föddes konceptet bokdamm. Efter att ha köpt en bokbiljett får barnet fiska och får upp en bok. Överraskningsmomentet är spännande.

– Jag vill få i gång bokglädje. Vuxna tänker att ”vi måste ge barnen en bok” men det ska inte vara något ”måste” kring böcker. Jag vill knyta boken till glädje och fest.

Bokdammen blev enormt uppskattad. Första året kom 100 barn för att fiska och de böcker som Eija tagit fram, det är ett bra sätt att bli av med böcker som blivit kvar efter reor, räckte inte till.

– Jag fick gå och plocka böcker från de ordinarie hyllorna.

Året därpå kom 300 barn och tredje året stod 500 barn i kö utanför butiken för att få fiska upp en bok.

– Det blev mer succé än jag trodde.

Eija är inte den som sitter och väntar på att kunderna ska hitta in i bokhandeln. Hon vill vara där barnfamiljerna är och har flyttat ut bokhandeln till såväl parker, bibliotek, konserter och modeshower. När orienteringstävlingen O-ringen anordnades i Uppsala flyttade bokhandeln in i ett tält på området. Men alla idéer blir inte succé. En läshörna med fåtölj och en hög böcker på badhuset var inte lysande. Barnen kom förvisso och läste, men med resultatet att böckerna blev blöta.

– Jag berättar gärna om mina idéer och det är jättekul om andra testar. Vad som funkar beror på vad det är för stad.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL