Affären klar: Adlibris köper Pocketshop – stärker fysisk närvaro

Jonas Karlén, vd Adlibris ska nu basa även över kedjan Pocket Shop. Foto: Pressbild. Montage: Boktugg.

Två före detta entreprenörsdrivna pionjärer i bokbranschen går samman. Idag bekräftades att den interna Bonnieraffären är klar: Adlibris förvärvar Pocket Shop från Bonnier Books.

– Vi ser fram emot att fortsätta förstärka både den digitala och den fysiska
köpupplevelsen av böcker och ta den till nästa nivå. Pocket Shop är ett välskött bolag med en service och upplevelse i butik utöver det vanliga. Det finns många spännande möjligheter kring hur vi drar nytta av varandras styrkor framåt och vi ser ett stort värde i den kompetens inom fysisk butik som vi nu får tillgång till, säger Jonas Karlén, vd Adlibris, i ett pressmeddelande.

Förlagspodden avslöjade redan förra veckan att Adlibris var på väg att köpa Pocket Shop och vi gjorde en analys på vad det kan innebära.

”Två pionjärer på den svenska bokmarknaden går samman och inleder ett nytt
kapitel för nätbokhandeln och den fysiska bokhandeln när Adlibris förvärvar
Pocket Shop från Bonnier Books”, skriver Adlibris i pressmeddelandet.

Man skulle kunna säga att det är två ursprungligen entreprenörsdrivna innovativa bolag som redan tidigare köpts upp av Bonnierkoncernen och som nu konsolideras i samma bolag.

Adlibris (som grundades av av Pär Svärdson, Fabian Fischer, Johan Arvidsson, Magnus Dimert och Christian Lauritzen) fyller 25 år i år och är idag Nordens största nätbokhandel med närvaro i Sverige, Finland och Norge. Bolaget köptes av Bonnier redan 2005. Adlibrisgruppen hade en total omsättning på knappt 2,8 miljarder kronor 2021. Adlibris driver även två fysiska butiker i Stockholm och Göteborg.

Pocket Shop grundades 1989 av Mathias Engdahl utifrån idén att skapa en ny sorts bokhandel och har sedan 2012 ägts av Bonnier Books. Pocket Shop kommer vid årsskiftet att ha elva butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Pocket Shop omsatte omkring 50 Mkr 2021, ett år som påverkades kraftigt av pandemins effekter på resandet. Detaljerna kring hur de båda varumärkena ska samverka är inte klara än.

– När Adlibris nu uttalar en strategi att öka ytterligare i fysiska butiker får Pocket Shop en mycket dedikerad ägare, och Adlibris direkt en tillgång till fantastiskt fina butikslägen. Det finns verkligen mycket potential i detta förvärv och det känns roligt att släppa vidare ägandet till en stark ägare som kan dra nytta av den fina kompetens och förmåga som finns i verksamheten. För Bonnier Books innebär det en bekräftelse på strategin att fokusera på utgivning och förlagsverksamhet, säger Magnus Brundin, styrelseordförande i Pocket Shop.

Grundarna har sedan länge lämnat både Adlibris och Pocket Shop. Intressant är för övrigt att Pocket Shop 2012 omsatte 133,9 Mkr och gjorde en vinst på 12,5 Mkr. Senaste ”vanliga” året före pandemin, 2019, var omsättningen 128,5 Mkr och ett rörelseresultat på 1,6 Mkr. Dessutom -16,4 Mkr efter finansnetto. De två senaste åren har pga pandemin varit riktigt usla med totalt 24,6 Mkr i förlust på rörelseresultatsnivå.

Adlibris förväntas kunna slutföra förvärvet under de första två veckorna i januari 2023.

Det blir spännande att följa vilken strategi man väljer kring varumärken. Kommer Adlibris att bli en shop-in-shop på Pocketshop eller ska man döpa om butikerna till Adlibris? Det finns många tänkbara varianter.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL