Allt pekar nu på att bokhandelskedjan Pocketshop blir en del av Adlibris i en internaffär på Bonniers. Blir det startskottet för en utveckling – eller avveckling? Vi analyserar affären.
Förlagspodden rapporterade på måndagsmorgonen att Pocketshop skulle få en ny ägare och flyttas från Bonnier Books till Adlibris (som också ingår i Bonnierkoncernen men inte under Bonnier Books). Adlibris VD Jonas Karlén bekräftade för Svensk Bokhandel att det finns en avsiktsförklaring om ett köp.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Vilka slutsatser kan vi dra av detta? Ja, en är att Adlibris är en mer logisk hemvist för en bokhandelskedja än Bonnier Books som visserligen rymmer Bookbeat men där handlar det inte om fysiska butiker.
Pocketshop har haft flera tuffa år bakom sig. Coronapandemin som lamslog resebranschen var givetvis ett dråpslag som mer än halverade kedjans omsättning men problemen började redan innan dess.
Omsättningen 2018 en tredjedel av 2015
Även åren före pandemin, 2018-2019, redovisade Pocketshop stora förluster och minskad omsättning. 2015 omsatte Pocketshop 162 Mkr och gjorde ett rörelseresultat på 5,3 Mkr.
Därefter sjönk omsättningen och var 2019 nere i 129 Mkr och ett negativt rörelseresultat -16 Mkr. När pandemin slog till i början av 2020 rasade omsättningen fullständigt till 41,6 Mkr och en förlust på -14,8 Mkr. Förra året blev marginellt bättre med 49,4 Mkr och ett rörelseresultat på -9,8 Mkr.
Resultatet efter avskrivningar för åren 2018-2021 innebär en samlad förlust på över 68 Mkr.
Enligt hemsidan har Pocket shop idag 12 butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det handlar alltså om en storstadskedja, ingen rikstäckande kedja.
När Pocketshop byggdes upp (innan Bonniers köpte kedjan) satsade man konsekvent på vad som kallades AAA-lägen. Alltså enbart de allra bästa butikslägena platser där det dagligen passerade stora mängder människor. På tågstationer och flygplatser.
Från pocket till present
Det ursprungliga fokuset på pocket (för resan) har under resans gång förskjutits till att omfatta även inbundet (för presenter) och en del andra produkter. En utveckling som all fysisk bokhandel på ett eller annat sätt följt.
1989 öppnade Pocketshop sin första butik på Centralstationen i Stockholm.
Nyckelfrågan är alltså ifall tiden sprungit ifrån Pocketshop. Det var ju den analysen som en gång fick grundaren Mattias Engdahl att sälja till Bonniers, att han inte såg en framtid för pocketformatet när eboken fick sitt genombrott i USA.
Ironiskt nog blev det i Sverige snarare ljudboken som dödat de stora pocketupplagorna. Om vi drar ut den utvecklingen är frågan vad Pocketshop ska vara om fem eller tio år?
Adlibris har själva provat på att driva fysiska butiker i Stockholm och Göteborg men verkar inte riktigt ha funnit formen för dem. Kanske är de helt enkelt malplacerade? Kanske ett Adlibris snarare skulle funnits på Ullared eller i anslutning till Outlets?
Fokus böcker är Adlibris nya mantra efter att man misslyckats med projektet att bli ett svenskt Amazon eller ett konglomerat av ehandelssajter. Den posititionen har istället tagits av Egmont-koncernen som köpt flera stora ehandelsbolag de senaste åren. De har dock hållit sig borta från nätbokhandlarna.
Adlibris dödade Type & Tell
Minns ni hur det gick för Type & Tell som flyttades över till Adlibris? Det tog inte många månader för Sveriges största nätbokhandel att döda hela det projektet genom att sköta det hela med vänster lillfinger.
Kommer Pocketshop att gå samma öde till mötes? Om ett par år finns det bara en handfull butiker kvar, de allra mest lönsamma och resten är stängda. Kanske byter man då namn på dem till Adlibris?
Men kan inte Pocketshopbutikerna bli utlämningsställen för Adlibris? Där kunder i storstäderna kan beställa på nätet och hämta i butik? Eller ta hand om returer?
Det enkla svaret är: Nej, det finns inte en chans. Pocketshops butiker saknar i princip lager. Det är en av framgångsfaktorerna. Då skulle man behöva bygga om butikerna eller flytta till större lokaler. En fysisk Adlibrisbutik borde självklart inte ligga på bästa läge utan på ”sämsta” läge, ungefär som Netonnet. Men det är också tveksamt om en nätbokhandel för böcker verkligen behöver fysiska butiker.
Adlibris comeback efter storförlusterna
Hur går det då för Adlibris? Ja, efter katastrofåren 2018-2019 då rörelseförlusten uppgick till -124 respektive -186 Mkr och efter avskrivningar innebar en total förlust på 420 Mkr.
De två senaste åren, under pandemin, har Adlibris istället gått som tåget liksom de flesta ehandlare. Under 2021 landade omsättningen på 2,1 miljarder kronor och rörelseresultatet 37,7 Mkr.
Däremot har Adlibris ju faktiskt köpt en bokhandelskedja som (såvitt vi kan se) går bra: Campusbokhandeln som ökade sin omsättning från 119 till 154 Mkr mellan 2020 och 2021.
Finns det några synergier mellan Pocketshop och Campusbokhandeln? Ett scenario är att Adlibris faktiskt tar täten i omställningen av fysisk bokhandel och säger att denna framtid handlar om hållbarhet.
Tänk dig att Pocketshop och Campusbokhandeln alla plockas in under Adlibris paraply och att även Pocketshop börjar sälja begagnade böcker. Att de börjar ta emot kundernas utlästa böcker och ger dessa ett tillgodokvitto baserat på en värdering av boken på begagnatmarknaden.
Synergier med Bokbörsen?
Här finns faktiskt ytterligare en orealiserad syngerieffekt. Adlibris är sedan länge delägare i Bokbörsen men har fortfarande inte gjort särskilt mycket med det innehavet. Om inte den ehandelsplattformen är felbyggd så bör de ha åratal av försäljningsdata gällande priser på begagnade böcker i Sverige.
Adlibris skulle därefter, precis som Amazon i USA, kunna introducera en extra knapp och erbjuda begagnade exemplar av olika titlar.
Eftersom Adlibris trots allt ägs av publicister skulle detta kräva att man tog ansvar för att på ett eller annat sätt kompensera författare och förlag. Det är minerad mark och kanske förklaringen till att Adlibris fortfarande inte tagit steget att integrera Bokbörsen bättre. Det steget skulle kräva ett internt toppmöte mellan Karlén, Rudels och ett gäng chefer inom Bonnierförlagen.
Den stora frågan är förstås vad Adlibris förväntas göra med kedjan Pocketshop som man fått på halsen. Avveckla eller utveckla?
Fotnot: På sin hemsida särskriver Pocketshop sitt namn. Vi har valt att inte göra det.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!