Spotify har lanserat ljudböcker till försäljning – i USA

Daniel Ek, VD och grundare Spotify. Foto: Pressbild.

Spotify har nu lanserat sin ljudbokssatsning för kunder i USA med över 300 000 titlar från de stora förlagen och titlar av Colleen Hoover, Michelle Obama och Stephen King. Men inte streaming – det är styckförsäljning som gäller. Till att börja med.

Att Spotify var på gång med sin ljudbokssatsning har vi vetat ett tag, det har även skvallrats om att de skulle välja a la carte eller styckförsäljning som modell, främst för att få med sig de stora förlagen i USA med Penguin Random House i spetsen. PRH som tydligt deklarerat att de inte vill ha sina böcker i några unlimited-abonnemang.

När Spotifys kunder i USA fick en ny hub i sin app med ljudböcker så var det i praktiken en butik för ljudböcker där de kan välja mellan över 300 000 titlar. Bland dessa bästsäljande författare som Colleen Hoover, Michelle Obama och Stephen King, enligt New York Times.

Inledningsvis är det endast Spotify-kunder i USA som kommer åt ljudbokshopen. Förhoppningen bland amerikanska ljudboksförlag är att Spotify ska kunna konvertera sina musik- och podcastlyssnare till ljudbokslyssnare.

– Det skapar mer konkurrens på marknaden. Och att introducera ytterligare en stor aktör som har en inbyggd lyssnande publik är en bra sak, säger Lynch, ansvarig för ljudboksdivisionen på Simon & Schuster till New York Times.

Framför allt verkar de se det som positivt att Spotify blir en konkurrent till marknadsdominanten Audible (ägd av Amazon). Även Apple och Google erbjuder redan ljudböcker till styckförsäljning.

Frågan är dock vad som är Spotifys långsiktiga plan. Genom avtal med de stora förlagen kan de få tillgång till de stora författarna. Men genom köpet av Findaway tidigare så har de även möjlighet att distribuera titlar från indieförfattare över hela världen – liksom mindre förlag.

Det i sin tur öppnar för att de kan erbjuda förlagen att sprida alla eller utvalda titlar även i en abonnemangsmodell. Kanske genom att Spotify låter sina kunder betala en extra slant för att även kunna lyssna på ljudböcker.

Enligt NY Times vill förlagen inte kommentera hur intäktsfördelningen ser ut vid försäljning av ljudböcker i Spotifys app, men att styckpriserna kommer att variera mellan olika titlar.

Spotify öppnar nu dörren till att samla in enorma mängder data om ljudbokslyssnarna och kommer snart att ha koll på vilka genrer och författare som är mest populära, liksom lyssningsmönster bland kunderna. De räknar även med att kunna skapa rekommendationsmotorer för nya böcker baserat på sin erfarenhet av att göra det med musik. Kanske till och med mer träffsäkert.

Vad innebär detta för Storytel, Bookbeat och Nextory?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL