Tiktok ökar brittisk bokförsäljning

Bokälskare på Tiktok påverkar bokförsäljningen. Arkivbild: Amir Nabizadeh/TT.

Läsare som diskuterar sina favoritböcker på Tiktok har bidragit till en ökad försäljning av böcker i Storbritannien, enligt en ny rapport från den brittiska förläggarföreningen Publishers Association, PA.

Det är främst i kategorin ”unga vuxna” som man har noterat ökningen – fyra av fem av förra årets bästsäljande böcker i den kategorin hade lyfts fram med hashtaggen Booktok på Tiktok – bland annat ”They both die at the end” av Adam Silvera.

– Det påverkar antalet sålda böcker, men också vad som säljs. Under pandemin såg vi att allt fler köpte böcker från backlisten – böcker som har publicerats för en tid sedan, säger förläggarföreningens vd Stephen Lotinga till BBC.

Försäljningen av böcker i Storbritannien ökade 2021 med 7 procent till 2,7 miljarder pund, (cirka 33,2 miljoner kronor), visar rapporten.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL