Maria Hamrefors: Det finns en optimism bland bokhandlarna

Maria Hamrefors. Foto: Pressbild.

När Maria Hamrefors, ordförande i Bokhandlareföreningen, studerar bokförsäljningsstatistiken och ser tillbaka på två pandemiår är känslan ändå optimism för den fysiska bokhandeln.

– Konstigt nog känns det bättre nu än för ett par år sedan. Vi har två
väldigt speciella år bakom oss när vi periodvis har uppmanats att inte
handla i butik. Samtidigt har vi sett att när restriktionerna hävts så har kunderna återvänt till bokhandeln, säger Maria Hamrefors och utvecklar:

– Det finns ett underliggande intresse för den fysiska kanalen, våra medlemmar känner det. Vi har en annan roll och funktion än de båda andra kanalerna [nätbokhandel/bokklubb respektive prenumerationstjänster]. Alla gör olika jobb, alla kanaler fyller sin roll.

När man tittar på femårsperspektivet som finns med i rapporten så är det förstås ett stort skifte som skett, från butik till ehandel. Mellan 2016 och 2021 tappade fysisk bokhandel 375 Mkr i försäljning samtidigt som ehandeln ökade med 562 Mkr.

– Det är klart att det är en stor förändring. Vi vet inte riktigt hur mycket som är en effekt av pandemin och vad som är strukturellt. Sedan ska man komma ihåg att det här inte gäller för alla våra medlemmar och bokhandelns totala ekonomi. För många utgör böcker mindre än 50 procent av försäljningen och andra delar av sortimentet har haft en stark utveckling på senare år, säger Maria Hamrefors.

Det andra sortimentet skiljer sig dessutom från butik till butik. Några är starka på kontorsmaterial och fick ett uppsving under pandemin när folk jobbade hemifrån, andra kompletterar med garn, spel och pussel som också ökat. Och inte minst presentartiklar.

– Fysisk bokhandel är ofta presentbutiker. En bokgåva går att göra personlig. Fina fyrfärgsböcker har ännu inte gått att flytta över till digitalt format och ska man ge bort eller köpa till sig själv vill man ju gärna se om den är så fin som den såg ut. Bläddra lite i den, säger Maria Hamrefors.

Det som inte heller syns är att många bokhandlar numera även har ehandel, framför allt Akademibokhandeln men även inom Ugglan och bland fristående bokhandlar finns det nätbutiker.

– Det tror jag är väldigt viktigt för våra medlemmar framöver, att man har en egen ehandel som komplement till butiken.

En annan faktor är att det under perioden har lagts ner bokhandlar på flera orter. Vilket innebär en minskad försäljning i kanalen fysisk bokhandel, men för de butiker som är kvar kan försäljningen till och med ha ökat.

– Jag känner en optimism, inte minst att vi sett fler butiker som fått nya ägare. Det är viktigt att generationsskiften kan genomföras och att även banker är beredda att ge lån till det.

Indiebokhandelstrenden i USA sägs vara driven mer av passion än affärer, lokala bokhandlar poppar upp men det är svårt att få lönsamhet i dem. Är risken att vi har samma fenomen här?
– Jag hoppas ju att ekonomin fungerar. Men det är klart att ingen startar en bokhandel för att bli rik, det krävs en passion. Samtidigt är det en anledning till att bokhandlare är så extremt uthålliga, att många butiker lever vidare i generation efter generation.

Nya ägare kan dessutom bidra med nytänkande och en experimentlusta att hitta kompletterande sortiment eller verksamheter. Något som alltid präglat framgångsrika bokhandlar.

– Evenemangsverksamheten har alltid varit viktig för många. Café har funnits som komplement länge på många håll. Nu har vi sett exempel på co-working som kanske kan bli ett alternativ för vissa.

(I rapporten berättas hur bokhandeln Bok och bord i Alingsås öppnade i oktober 2021 och utöver bokhandeln finns ett café och fyra platser för co-working som går att hyra för dagen med tillgång till utskrifter och wi-fi. Bokhandeln som kontorsmiljö.)

Hon återkommer till den viktiga roll som fysisk bokhandel spelar även i en alltmer digital värld. Kunderbjudandet handlar mycket om service.

– En sak som jag fastnade för i rapporten var att Catrine Christell på
Opal förlag talade om att det blivit svårare att lansera debutanter
eller sälja helt nya författarskap under pandemin när fysisk bokhandel
påverkats av restriktioner. Där tror jag att vi fortfarande har en viktig roll, att kunna presentera böcker för kunder.

Nu laddar bokhandlarna för nästa veckas bokrea. Där förbeställningar blir en viktig del.

– Förbeställningar var ju på väg bort eftersom det är ganska tids- och utrymmeskrävande. Men sedan gjorde de comeback under pandemin förra året och finns kvar även i år. Vi får väl se om det kommit tillbaka för att stanna, det är ju en del av service-elementet. Att kunderna kollar hemma och lägger undan böcker, säger Maria Hamrefors.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,