Bookbeat lanserar i Norge idag – målet 100 000 abonnenter

Niclas Sandin och William Jakoby på Bookbeat. Foto: Clara Eliasson.

Efter förhandlingar med de stora lokala förlagen har Bookbeat säkrat en katalog på 500 000 ljud- och eböcker inför lanseringen på den norska marknaden. Målet på sikt är 100 000 abonnenter.

– Äntligen! Vi har länge haft som ambition att lansera i Norge när all vår data visar på en otrolig potential att nå fler norska lyssnare. Vi ska göra det genom att erbjuda en fantastisk användarupplevelse där vi ska ta ledarskap i att presentera de bästa böckerna från de bästa författarna och förlagen, samt införa mer flexibilitet i kunderbjudandena för att få fler att bli lyssnare. På lång sikt är målet att nå minst 100 000 norska användare, säger Niclas Sandin, VD på Bookbeat, i ett pressmeddelande.

Idag lanseras alltså Bookbeat även i Norge. Under hösten har förhandlingar pågått med de stora lokala förlagen och tjänsten har översatts till norska. Avtal har redan ingåtts med Cappelen Damm, Gyldendal, Vigmostad & Bjørke, Strawberry och HarperCollins Norge, som kommer leverera sina titlar till tjänsten, och inom kort kommer användarna erbjudas en katalog på mer än 500 000 ljud- och e-böcker (vilket givetvis inkluderar engelska titlar).

Norge blir Bookbeats åttonde kärnmarknad där tjänsten lokaliseras och översätts. Sedan den breda lanseringen i Sverige 2016 har Bookbeat på bara fem år växt till närmare 600 000 användare som varje månad betalar för tjänsten. För att uppnå tillväxten i Norge har Bookbeat under hösten rekryterat de första medlemmarna i det norska teamet som kommer sitta både i Oslo och i Stockholm.

– Vi är den streamingtjänst som får högst snittbetyg från användarna på alla våra kärnmarknader, och vi har samma ambition för Norge. Det norska teamet tillsammans med de 130 andra stjärnorna på Stockholmskontoret kommer bidra till det, men framförallt handlar det om att vi får möjlighet att erbjuda de bästa böckerna i tjänsten vilket vi i stor utsträckning kan nu tack vare alla avtal vi träffat med ledande förlag, säger William Jakoby, Head of Expansion på Bookbeat. Han tillägger:

– När vi lanserar tjänsten idag ger vi de norska lyssnarna en försmak av BookBeat. Under de kommande månaderna kommer användarna snabbt märka en kraftig ökning av innehåll i tjänsten. Vi ser verkligen fram emot att visa varför vi är den bästa tjänsten både för användarna, författarna och alla de förlag som jobbar med oss.

LÄS ÄVEN: Test av appar för ljudböcker.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL