”Musikanternas uttåg” av PO Enquist om norrländsk stolthet blir teater

PO Enquists "Musikanternas uttåg" är rätt historia att inviga Sara kulturhus med för Västerbottensteaterns räkning, menar regissören Bobo Lundén. "Vi importerar inte saker utan gräver där vi står. Och nästa år vänder vi ögonen ut mot världen", säger han. Pressbild: Patrick Degerman.

När PO Enquists epos ”Musikanternas uttåg” har urpremiär på scenen lyfts en spirande norrländsk stolthet. Västerbottensteatern inviger Sara kulturhus i Skellefteå med berättelsen – som handlar om arbetarrörelsens framväxt och krock med väckelserörelsen.

Byggt av västerbottniskt virke ståtar Sara Kulturhus mitt i Skellefteå. Och när Västerbottensteatern för första gången intar en scen i huset är det med en berättelse som många i trakten har längtat efter att se gestaltad. Det handlar om arbetarrörelsens framväxt bland sågverken längs Norrlandskusten – och regissören Bobo Lundén ser en särskild symbolik i att spela i trähuset.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.

Samtalet om rättigheterna till boken Musikanternas uttåg har pågått under flera år, och ett år innan Per Olov Enquist gick bort fick Västerbottensteatern rätt att spela Skellefteåeposet.

– 2021 har vi haft temat ”Västerbotten”. Det kan låta lite diffust, men vi belyser den tiden då västerbottningarna fick människovärde. Det är PO Enquists ord, det handlar om tiden från 1900-talets början när alla folkrörelser kom i gång: väckelserörelsen, nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen, säger Bobo Lundén.

Skapade människovärde

”Musikanternas uttåg” följer människorna kring Bureå och dess grannbyar, och i centrum står pojken Nicanor Markström. Bara tio år gammal möter han den från Stockholm utsände agitatorn Elmblad. På grund av Nicanor får socialisten ett bryskt mottagande av Burebygdens arbetare.

Men mötet kommer att spela stor roll för dem båda.

Bobo Lundén talar om en tid då arbetarna underdånigt bugade för chefen. Men de gör uppror när rykten cirkulerar om att de skulle vara ”dåliga arbetare”.

– Bildandet av arbetarföreningarna, med Bureå arbetarförening som PO fokuserar på, det var en stolthet och en självkänsla i att ”vi betyder någonting”. Berättelsen handlar om den tiden där man börjar förstå att man inte är livegen längre, utan att man har ett värde, säger Bobo Lundén.

Arbetarrörelsen växte fram i hela Sverige, men i Västerbotten mötte den också en väldigt stark väckelserörelse, vilket eposet skildrar. Och väckelserörelsen hade redan bidragit till att folk känt ett växande människovärde, menar Bobo Lundén.

– Svenska kyrkan var makten då, men väckelserörelsen hade så kallade kvinnliga läsare redan i slutet av 1700-talet. De var före i så mycket i ett slags process av jämlikhet och att man hjälptes åt, säger han och framhåller att väckelserörelsen och arbetarrörelsen egentligen ville samma sak men ändå krockade.

Nytt självförtroende

Pjäsen framförs på en scen med 15 meter i takhöjd, och scenografin i det stora rummet är avskalad: 9 stora pelare får symbolisera både skog och sågverkens kolvar. Bobo Lundén pratar lyriskt om kulturhuset – och särskilt glad är han över att inviga det med en av traktens egna berättelser.

Han ser också paralleller till Skellefteås utveckling i dag.

– Det är fantastiskt att det här kulturhuset har byggts nu, mitt i byn, mitt i Skellefteå. Det kommer att påverka allt här. Självkänslan hos västerbottningarna kommer att öka, och därför är det så viktigt att vi berättar den här historien nu.

Text: Elin Swedenmark/TT

Fakta: ”Musikanternas uttåg”

Musikanternas uttåg är en roman av PO Enquist som nu har anpassats för Västerbottensteatern, med manus av Tora von Platen och i regi av Bobo Lundén.

Pjäsen har premiär 17 november i Sara Kulturhus, Skellefteå.

På scen står 13 skådespelare.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Ola Nilsson släpper novellsamling

Regelriket är ett porträtt av sonen och den förlorade modern, men också en samling berättelser om livets förutsättningar och bristningsgränser, om konst, trasig kärlek och mänskliga relationer i blixtbelysning.

Gnistrande intelligent om kärlek och vänskap

Irländska Caroline O’Donoghue har jämförts med Sally Rooney och driver prisbelönta podden Sentimental Garbage. Hon skrev Kapitlet Rachel för att muntra upp sig själv under pandemin. Resultatet blev en roman som tagit henne en bra bit på vägen mot litterär stjärnstatus.