Bokusgruppen Q3-2021: Förbättrad lönsamhet och butikernas återkomst

I Akademibokhandelns butiker syns kampanjer för både fysiska och digitala böcker numera. Foto: Boktugg.

Butiksförsäljning (Akademibokhandeln) och digitala böcker (Bokus Play) ökade, medan nätbokhandeln Bokus tappade. Bokusgruppen förbättrade resultatet under tredje kvartalet 2021 – delvis tack vare egna varumärken.

– För varumärket Akademibokhandeln var tredje kvartalet positivt. Vi såg en fortsatt kundtillströmning till butikerna där försäljningen ökade med 2,8 procent. Under kvartalet fortsatte vi att investera i vår digitala transformation för att driva tillväxt. Inom kort lanserar vi exempelvis nya lösningar som kommer att förbättra kundupplevelsen i butik, skriver Maria Edsman, VD för Bokusgruppen, i kvartalsrapporten.

Efter att förra året handlat mycket om stängda butiker så meddelar hon att Akademibokhandeln till jul öppnar en ny butik på bästa läge i Göteborg och även en pop up-butik i Tyresö Centrum. Testning av fler koncept och lokaliseringar planeras framöver för att anpassa butiksutbudet efter kundbeteende och behov efter pandemin.

Bokusgruppen har stora säsongsvariationer över året. Det tredje kvartalet innebar plusresultat. Nettoomsättningen ökade marginellt till 428,4 Mkr (426,8) men resultatet desto mer till 15,9 Mkr (8,9) i jämförelse med samma period 2020.

Däremot ligger man fortfarande minus på helåret 2021, resultatet -25,2 Mkr (-36,5) för perioden jan-sept är alltså bättre än förra året. En anledning till detta är en fortsatt satsning på de produkter som inte är böcker.

– Jag är mycket nöjd över att vårt arbete med prisoptimering samt satsningar på tillväxt av det övriga sortimentet har gett tydlig effekt på vår lönsamhet, skriver Edsman i rapporten.

I rapporten framgår inte andelen bokförsäljning i butik eller online. Däremot nämns att man under andra kvartalet började sälja andra varor även på Akademibokhandeln.se och att detta tagits emot väl av kunderna. Bokusgruppen skriver även att ”Nettoomsättningen för övrigt sortiment ökade med 5,9 procent och andelen EMV står för 24,7 (24,0) procent och även det bidrar till bruttomarginalförstärkningen”.

I klartext: lönsamheten på en anteckningsbok med något av Akademibokhandelns egna varumärken ger oerhört mycket bättre marginal än en pappersbok från ett bokförlag.

Kunderna återvände till butikerna, därför tappade onlinekanalerna. Eller rättare sagt, Bokus tappade 4 procent till 178,6 Mkr (186,0) under kvartalet medan Akademibokhandeln.se ökade med hela 20,3 procent men bara till 15,0 Mkr (12,5). Vilket förmodligen är mer än den största butiken i kedjan.

Hur går det för Bokus Play? Det framgår inte eftersom Bokusgruppen valt att baka in den i Bokus Online-segmentet. Vilket vi tolkar som att prenumerationstjänsten fortfarande är mindre än Akademibokhandeln.se som försäljningskanal.

I rapporten får vi veta att ”försäljningen av digitala format (abonnemang och styckvis försäljning) fortsatte öka under perioden jan-sept, +13,4 procent mot föregående år” men även att ”försäljningen av digitala böcker (styckvis och i abonnemang) minskade med 2,5 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol. Abonnemangsförsäljningen visade fortsatt betydligt högre tillväxt än
marknaden medan styckvis försäljning minskade på grund av begränsande
regler för annonsering på Google.”

Med andra ord har tillväxten i kronor för Bokus Play-abonnemang inte lyckats kompensera för minskad download-försäljning. Det är naturligtvis ofrånkomligt att Bokus i den här processen flyttar kunder från download till streaming, vilket kortsiktigt ger lägre intäkter men över tid bör ge högre intäkter. Bokus har under sommaren kört aggressiva kampanjer för Play-tjänsten. Under fjärde kvartalet borde vi se ifall dessa konverterar till betalande abonnenter.

För Bokusgruppen går man nu in i den viktigaste perioden på året: julhandeln. Om två månader vet man hur det har gått. Maria Edsman framhåller i rapporten att mätningar visar på ökad kundnöjdhet för både Bokus och Akademibokhandeln. Dessutom berättar hon att de allra flesta butikerna uppvisar ett positivt driftsbidrag trots pandemipåverkan. Butiker med citylägen har påverkats mest, men under kvartalet syntes en tydlig återhämtning för dessa butiker.

– Vi är på rätt väg för att leverera på våra finansiella mål och jag ser positivt på årets sista och starkaste kvartal som vi går in i helt utan pandemirestriktioner. Det är dags för en julhandel som sprider läsglädje och kreativitet till hela svenska folket!

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL