Facebook – världens största fikarum och kanske annonskanal

Facebook organisk räckvidd
Likes är inte allt. Frågan är hur bra Facebook är för att marknadsföra böcker idag? Foto: iStock.

Är Facebook den ohotade kungen av sociala medier eller är plattformen på väg att tappa sitt inflytande? Hur mycket tid bör bokbranschen ägna världens största fikarum?

Sociala medier. Oavsett vad man tycker så handlar dessa plattformar om att mötas och umgås. Och diskutera.

För tio år sedan var det enkelt att starta en Facebooksida och få följare. Den organiska räckvidden (andelen av dina följare som ser ett inlägg som din sida gör) kunde ligga över 20 %.

Idag hävdar vissa experter att samma räckvidd är nere under 2 %. Konkurrensen har hårdnat: fler sidor och vi följer alla fler sidor. Dessutom har Facebook ändrat algoritmen.

Engagemang – och annonser – är prio

Facebook säger att de vill prioritera dina vänner. Att du får färre budskap från företag (läs: sidor tillhörande förlag, författare, bokhandlare) och fler från vänner – och grupper.

Dessutom får du fler annonser och sponsrade inlägg. Ungefär vart fjärde inlägg i ditt flöde är en annons.

En del företag har migrerat till grupper. Men det skapar utmaningar i form av krav på moderering (se till att gruppmedlemmar inte ägnar sig åt hat och annat skit).

Dessutom riskerar man alltid att Facebook över en natt bestämmer sig för att radera din grupp. Ofta för att medlemmar postar material som bryter mot användarvillkoren.

Vissa företag överväger till och med att lämna Facebook helt, exempelvis Starbucks som upplever att viktiga inlägg dränks av hat och hot i kommentarerna. De överväger att stänga ner sin sida och lämna Facebook. Brittiska fotbollslag har bojkottat Facebook under några dagar i protest mot hatiska kommentarer.

Annonser i fikarummet?

Så vart är Facebook på väg? När Clubhouse (minns du den?) dök upp så lovade marknadsledaren att erbjuda liknande funktioner. De har även försökt konkurrera med Youtube som videoplattform.

En del författare (och även förlag) har insett att eftersom sidor inte längre fungerar och grupper medför alltför mycket jobb så har man övergått till att använda sina privata profiler som plattform för branschsamtal och marknadsföring av böcker. Det fungerar fortfarande och gör att Facebook tar ett steg mot att likna LinkedIn där det blir mer personbundet.

För den som vill sälja böcker (författare, förlag, bokhandlare, nätbokhandlare, prenumerationstjänster, antikvariat) återstår att betala för att synas. Facebook blir en ren annonskanal där den som lär sig annonsverktyget vinner. Och den som har störst marknadsbudget.

Och så kan man förstås använda världens största fikarum för att nätverka. Eller bara hänga och umgås. Men en fråga blir då hängande:

Hur mycket tid lägger du på att fika, en vanlig dag?

Fotnot: Denna artikel är hämtad ur Boktuggs nyhetsbrev #303. Prenumerera kostnadsfritt idag så missar du inte nästa nyhetsbrev.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL