Planerna för Bokusgruppens börsnotering går vidare

Bokhandelsgruppen blir Bokusgruppen. Ett tydligt skifte av fokus. I alla fall när det gäller kommunikationen till marknaden. Däremot lär denna skylt aldrig användas. Möjligen Bokus. Foto och montage: Boktugg.

Arbetet med att sätta Bokusgruppen på börsen går vidare. En checkräkningskredit hos Nordea ska lösa en del av de interna lånen och målet är att öka försäljningen i digitala kanaler med 10 procent per år.

I ett pressmeddelande idag skriver Bokusgruppen att ”förberedelser för en
sådan särnotering på Nasdaq First North Premier Growth Market fortskrider”.

Förutsatt att utdelningen och noteringen genomförs så avser Bokusgruppen att ingå en checkräkningskredit hos Nordea på 200 Mkr. Denna ska ”utnyttjas för löpande företags- och rörelsekapitaländamål samt för återbetalning av internlån från Volati”.

”I samband med Lex Asea-utdelningen avser Volati reglera internlån om cirka 165 Mkr genom kvittning mot nya aktier i Bokusgruppen och återstående internlån från Volati om cirka 150 Mkr kommer Bokusgruppen att reglera genom utnyttjande av egen kassa och checkräkningskrediten”, skriver bolaget.

Finansiella mål för Bokusgruppen

Bokusgruppen kommunicerar även de finansiella mål och utdelningspolicy som ska gälla efter en börsnotering:

  • Nettoomsättningstillväxt i digitala kanaler: På medellång till lång sikt (3-5 år) öka nettoomsättningen med i genomsnitt 10 procent per år under perioden.
  • Nettoomsättningstillväxt i fysiska butiker: Omsättningstillväxten i det fysiska butiksnätverket ska följa ekonomins tillväxttakt i allmänhet.
  • EBITA: På medellång till lång sikt (3-5 år) visa en EBITA-marginal om cirka 6 procent.
  • Utdelningspolicy: Bokusgruppen eftersträvar att lämna en långsiktigt stabil och successivt stigande aktieutdelning och samtidigt att ha en långsiktigt effektiv kapitalstruktur. När rörelsens kassaflöde långsiktigt överstiger behovet av investeringar i lönsam expansion och stipulerade mål för Bokusgruppens kapitalstruktur är uppfyllda kan överskottet distribueras till aktieägarna.

Som jämförelse: Bokusgruppens utdelning till Volati för räkenskapsåret 2020 som genomfördes i mars 2021 uppgick till 12 Mkr vilket skulle motsvara cirka 0,75 kronor per aktie.

Så mycket ska Bokus öka försäljningen

Så vad innebär detta i siffror? Ja, Bokusgruppen har tidigare kommunicerat att 44 procent av försäljningen 2020 skedde i digitala kanaler (där man räknar in ehandel), vilket alltså skulle motsvara ca 781 Mkr. Det skulle innebära att Bokus nätbokhandel och streamingtjänst ska omsätta 1143 Mkr om fyra år, en ökning med runt 360 Mkr jämfört med idag.

Det finns en del frågetecken kring försäljningen av fysiska böcker, kan den fortsätta öka utan en stor kanalförskjutning (bokinköp flyttas från butik till nätet) och hur mycket i så fall? Under 2020 ökade försäljningen på nätet kraftigt, men det var också mycket en pandemieffekt.

Om hälften av de nya intäkterna ska komma från prenumerationstjänsten behöver Bokus Play sannolikt minst 115 000 nya abonnenter fram till 2024. Och så ska nätbokhandeln öka sin försäljning med 180 Mkr eller ungefär en fjärdedel av 2020 års försäljningsnivå. Tufft, men inte omöjligt.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL