Tillämpa ärlighetsprincipen då förlag vill ha medfinansiering av författare

Vad är nyckeln till utgivning? Foto: iStock.

Ärlighet varar längst, även om alltför många förlag vill mörka att de faktiskt tillämpar medfinansiering.

Hetsjakten och skuldbeläggandet av egenutgivare och hybridförlag har en baksida. Den bidrar till att förlag blir mindre ärliga.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.

Pratade med en författare i veckan som varit utgiven på traditionellt förlag men skrivit ett nytt manus som refuserats av hens tidigare förlag. Efter att ha testat ett par andra traditionella förlag och fått vänliga refuseringar gick författaren över till att skicka till några mindre förlag efter att ha tittat på deras hemsidor.

Utgivningsavtal med betalklausul

Efter ett tag kom ett antagningsbesked från ett förlag, de var intresserade av att ge ut. Kul, tänkte författaren och därefter kom ett utgivningsavtal. Där stod det plötsligt att författaren förväntades betala en del av utgivningen. Förlaget skulle fortfarande stå för det redaktionella arbetet, men likväl skulle det in 25 000 kronor till tryck och kanske något marknadsbidrag.

Hen tackade nej. Kom sedan i kontakt med ett annat förlag som gärna ville läsa manus. Här kom antagningsbeskedet nästan med vändande post. Tillsammans med ett erbjudande om att betala drygt 50 000 kronor för en utgivning.

Jag tittade på båda dessa förlags sidor. På det första skulle man mellan raderna kunna ana att de jobbar både med traditionell utgivning och medfinansiering. Det andra förlaget nämner en bit ner i texten att det kan bli tal om antingen traditionell eller medfinansierad utgivning. Men det är placerat under informationen om krav på manus och under formuläret för att ladda upp sitt manus. 

Skuldbeläggning av hybrid- och egenutgivning

Eftersom många ansträngt sig för att skuldbelägga och misstänkliggöra hybridutgivning och dessförinnan egenutgivning så skulle branschen tjäna på att skrota begreppet hybridförlag.

Men det vore också bra med en ärlighetsprincip. Alla förlag som inte finansierar 100 procent av sin utgivning bör tydligt berätta detta på den sida som handlar om att skicka in manus.

Innan det blev vanligt med hybridförlag – som faktiskt var öppna med att författarna investerade i sin egen utgivning – var det vanligt med traditionella förlag som lät författarna betala på olika sätt.

”Fulspelet” med att berätta först i avtalsfasen är inte nytt. Jag har fått berättat om förlag som för trettio år sedan antog ett manus, redigerade det och precis när de var redo att ge ut kontaktade författaren och sa ”vi har det lite tufft just nu så vi måste skjuta på din utgivning, om du inte har lust att betala för tryckningen”. 

Kreativa sätt att dölja medfinansiering

En annan variant som förekommer än idag på förlag, som ingen bokhandlare, kritiker eller författare skulle misstänka för hybridförlag eller uppdragsutgivare, är att förlaget står för alla kostnader men kravet för utgivning är att författaren lovar att köpa ut exempelvis 200 exemplar för 200 kr/st. Som hen naturligtvis inte får royalty för. En variant på medfinansiering.

Bokförlag är riskkapitalister. De vet att bara en del av de böcker de ger ut blir lönsamma. Utgivningen begränsas därmed av tillgängligt kapital som kan investeras i nya utgivningar. Riskkapital. För att öka mängden riskkapital är därför ett alternativ att erbjuda författarna att investera. Dela risken. I utbyte ska författaren få bättre villkor. Ju större del av investeringen som författaren står för, desto högre andel. 

Förslag till ärlighetsprincip

Så tillämpa ärlighetsprincipen. Det här är nämligen den bistra sanningen. Fritt fram för förlag att använda på sin ”skicka-in-ditt-manus-till-oss-sida”.

Vårt förlag har råd att ge ut XX titlar per år. Men vi vill gärna ge ut fler av alla de fina manus vi får in. Om ditt manus är ett av dem vi skulle vilja ge ut, men inte har råd, kan vi komma att erbjuda dig att investera i din utgivning. Ungefär XX procent av våra utgivna titlar är finansierade av oss, resterande helt eller delvis finansierade av författare (eller företag/organisationer).
Om du väljer att investera i din utgivning ska du vara medveten om att det precis som investeringar i aktier, fastigheter etc innebär en risk för att du inte får tillbaka dina investerade pengar. Vi kommer tillsammans att göra allt vi kan för att din utgivning blir lönsam. Historiskt har XX procent av våra utgivningar tjänat in sina kostnader inom 24 månader från utgivningsdagen och XX procent inom fem år.

Hur stor del av de svenska bokförlagen nyttjar medfinansiering i någon form, antingen av författare eller organisationer, på någon del av sin utgivning? En killgissning är 90 procent.

Så låt oss börja vara transparenta. Uppmuntra till ärlighet istället för att skuldbelägga. Skojare kommer det alltid att finnas, men om det finns seriösa alternativ som är ärliga med vad det innebär så blir det svårare för dem att existera.

Fotnot: Denna text är hämtad ur Boktuggs nyhetsbrev #288. Missa inga framtida nyhetsbrev – prenumerera!

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Från dataspel till världar i bokform

Stefan Gadnell – Skaparen av 90-talets spelsuccé och Akvarellkonstnär

Stefan Gadnell, känd som skaparen av det svenska succéspelet BackPacker från 90-talet, är idag en framstående akvarellmålare och författare.

Adoptionsdrama i inbördeskrigets skugga

En utplånad bondby på Sri Lanka och två överlevande systrar som inte känner varandras existens tar oss in i ett virrvarr av händelser och en hel palett av människoöden både på den mytomspunna ön samt i Sverige och Frankrike.

Carina Österholm släpper uppföljare till Identiteten

I den spännande romanen Gropen, en fristående uppföljare till Identiteten, återvänder vi till poliskommissarie Lars Jeppson och hans kollegor vid Göteborgspolisen. De konfronteras med en mörk härva av människohandel och mord,