44 Mkr i vinst för Norstedts förlagsgrupp 2020 – Storytels investering har betalat sig

Eva Gedin, VD för Norstedts förlagsgrupp. Foto: Hugo Thambert.

Försäljningen av både tryckta och digitala böcker ökade samtidigt som förlaget minskade sina fasta kostnader. Norstedts förlagsgrupp omsatte 458 Mkr med ett rörelseresultat på 44 Mkr, under Eva Gedins första år som VD.

– Det blev ett väldigt konstigt första år på alla sätt. Spännande eftersom vi fått prova en massa saker som live-shopping och Instagram-event. Samtidigt som vi fick en crash course i distansarbete och fått lära oss Teams, Zoom och delade dokument, säger Eva Gedin, vd på Norstedts Förlagsgrupp, och tillägger:

– Men trots att vi jobbar på distans till 95 % så har det fungerat överraskande bra.

I ett pressmeddelande konstaterade Norstedts förlagsgrupp att svenskarna, trots stora utmaningar under coronaåret 2020, fortsatte att köpa och lyssna på böcker. Det gjorde att 2020 blev ett historiskt år för Norstedts Förlagsgrupp (Norstedts, Rabén & Sjögren, Printz Publishing, B. Wahlströms, Brombergs, Tiden med flera). Resultat landade på 44 Mkr (9,5 %) vilket är det högsta på många år.

– Det är klart att det finns en coronaeffekt på resultatet. Även om vi hade gjort väldigt mycket arbete och förberedelser som inte kunde genomföras, som Bokmässan och olika aktiviteter, så blev det besparingar på resor, hotell och olika event, säger Eva Gedin.

Köpet av Norstedts förlagsgrupp avbetalt?

När Boktugg summerar det ekonomiska utfallet för de fem senaste åren (2016–2020) så landar det sammanlagda rörelseresultatet på 149,9 Mkr. Den minnesgoda vet att Storytel betalade 150 Mkr för Norstedts förlagsgrupp 2016. Men sedan dess har man köpt förlagen Printz Publishing och Brombergs (som förvärvades under förra året men inte ingår i 2020 års resultaträkning, enligt Eva Gedin har även Brombergs gjort ett bra år och vänt utvecklingen).

”Omsättningen landade på 458 miljoner kronor. Försäljningen av fysiska böcker och framför allt backlist ökade kraftigt i slutet av året samtidigt som de digitala intäkterna fortsatte växa för förlagsgruppen. De digitala formaten står för var tredje krona av förlagsgruppens intäkter, tack vare en bred utgivning och många framgångsrika ljudböcker. Det är framförallt Norstedts skönlitteratur och Printz som ökar digitalt, där nu hälften av intäkterna kommer från de digitala formaten”, skriver Norstedts förlagsgrupp i pressmeddelandet.

– När fysisk bokhandel fick problem och försäljningen flyttade över till internetbokhandeln såg vi andra mönster för inköp, det har man gjort även internationellt. Det gav en ökad försäljning av backlist, säger Eva Gedin.

En del av förklaringen till resultatet är också besparingar.

– Vi har utvecklat vårt arbete med digitalisering över hela linjen – format, marknadsföring, interna processer. Under året genomförde vi vår plan att minska våra fasta kostnader för att kunna möta en marknad, där den digitala affären pressar våra marginaler. Det positiva resultatet ger oss bättre förutsättningar framåt, säger Eva Gedin.

Rosenfeldt fick fylla Millennium-luckan

Det fanns ingen ”supertitel” i nivå med vad en ny Millennium-bok genererar i försäljning, även om Hans Rosenfeldt gjorde vad han kunde för att fylla luckan.

Vargasommaren var en väldigt stor titel. Men framför allt hade vi ohyggligt mycket starka titlar från Rabén och de andra barnboksförlagen med Handbok för Superhjältar och Sommarskuggan exempelvis.

– 2020 blev ännu ett år med framgångsrika titlar på hela vår bredd. Vi hade en otroligt stark barn- och ungdomslista, de mest lyssnade ljudböckerna, många storsäljande romaner och flera starka faktatitlar, säger Eva Gedin och nämner Augustvinnaren Elin Anna Labbas Herrarna satte oss hit.

Digitaliseringen och de stora framgångarna för streamingtjänsterna har lett till en debatt om ersättningsnivåer och priser. Inte minst bland barnboksförfattare finns en frustration över hur lite en strömmad ljudbok ger i jämförelse med en tryckt pappersbok.

– Det går att inte jämföra fysiskt och digitalt rakt av. Vi ser en stor volymökning på barnböcker. Men det är klart att vi får titta på den digitala affärsmodellen, den behöver kalibreras. Digitaliseringen pressar våra marginaler och vi har gjort stora investeringar i vår backlist som vi nu fördelar på flera år i vår redovisning, på samma sätt som Storytel gjort. Det är ju just i backlisten vi har en otrolig uppsida digitalt, säger Eva Gedin.

Digitalisering ger längre livslängd på en bok

Digitaliseringen påverkar hela förlagsgruppen i allt man gör. Vissa titlar är mer långlivade än andra i fysiskt format, en del fortsätter sälja i flera år medan framför allt vissa skönlitterära titlar har ett kort fönster.

– Nu jobbar vi ju även med print on demand, vilket är fantastiskt eftersom vi kan se efterfrågan på en flera år gammal titel och märka att det är värt att trycka en upplaga som med den tio år gamla Pandemi-boken.

En annan effekt av detta blir naturligtvis att det blir viktigare att förnya avtal med författare, ett stort arbete läggs på att bibehålla katalogen. Och där kommer även villkoren för författare in.

– Det här är en strukturförändring som griper in i allt, från avtal till format. Men jag tycker ändå det tydliga budskapet i statistiken är att bokbranschen inte är en bransch i kris. Däremot är balansen mellan olika kanaler viktig och alla försäljningskanaler behöver veta vad de är bäst på. Det finns många titlar som är mer attraktiva i fysiskt format och vi har exempelvis sett hur böcker för vissa åldersgrupper bland barnböckerna drabbats när fysisk bokhandel inte fungerat som under ett vanligt år.

De 10 bäst säljande titlarna från Norstedts förlagsgrupp under 2020

  1. Rosenfeldt, Hans / Vargasommar (Norstedts)
  2. Jansson, Anna / Dödslistan (Norstedts)
  3. Våhlund, Elias och Agnes / Handbok för superhjältar (Rabén & Sjögren)
  4. Börjlind, Cilla och Rolf / Fruset guld (Norstedts)
  5. Moyes, Jojo / Bergens stjärnor (Printz)
  6. Mohlin och Nyström / Det sista livet (Norstedts)
  7. Rowling, J. K. / Harry Potter och De vises sten, illustrerad (Rabén & Sjögren)
  8. Jansson, Anna / Skuggan bakom dig (Norstedts)
  9. Moyes, Jojo / Under Londons broar (Printz)
  10. Mackic, Tina / Sommarskuggan och kalasbuset (Rabén & Sjögren)

Norstedts Förlagsgrupp grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. Norstedts Förlagsgrupp AB består av Norstedts, Rabén & Sjögren, Massolit, B. Wahlströms, Printz Publishing, Tiden, Brombergs, Norstedts Kartor, Barnens Bokklubb och Böckernas Klubb. Norstedts Förlagsgrupp ingår sedan 2016 i Storytel AB (publ).

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,