Storytel passerade 1,5 miljoner betalande abonnenter i världen

Storytel Jonas Tellander
Storytel har revolutionerat ljudboksmarknaden och VD:n Jonas Tellander hoppas nu bli en global spelare. Foto: iStock samt Pressbild Storytel. Montage: Boktugg.

I måndags passerade Storytel milstolpen 1,5 miljoner betalande abonnenter. Drygt femton år efter starten.

Redan förra veckan när Storytel presenterade sin abonnent- och intäktstillväxt för det fjärde kvartalet 2020 (i genomsnitt 1 442 000 betalande kunder för kvartalet och en helårstillväxt på 33 procent) stod det klart att de skulle passera 1,5 miljoner kunder i januari. Måndagen den 18 januari 2021 skedde det. 

– Storytel föddes för 15 år sedan med visionen att göra världen till en mer empatisk plats genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Jag är otroligt tacksam inför det fantastiska gensvar som Storytel dagligen får från användare över hela världen som älskar berättelser. Det får oss att om möjligt brinna ännu starkare i vår mission att skapa och utveckla de allra bästa läsupplevelserna tillsammans med författare, förlag och användare. Ett stort tack till alla våra fantastiska kunder, säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel, i ett pressmeddelande.

Storytel skapades 2005 och var en av pionjärerna inom digitala ljudböcker tillsammans med bland andra Audible. Medan andra fokuserade på download valde Storytel streaming och prenumerationsmodellen. Idag är företaget norra Europas största streamingtjänst för ljudböcker och e-böcker, med totalt mer än 500 000 titlar i tjänsten. Storytel är lanserat på över 20 marknader i världen och avser att lansera ytterligare över 20 marknader under perioden 2021–2023. 

Igår meddelade Netflix att de har 203,6 miljoner abonnenter i världen och analytiker bedömer att de kan nå 500 miljoner år 2030. Storytels och ljudbokens potential är kanske inte på samma nivå som videostreaming men vid förra årets kapitalmarknadsdag uppskattade Storytel att den globala ljudboksmarknaden kan växa från 2020 års ca 40 miljarder kronor till 200 miljarder kronor 2030. Samtidigt hoppas Storytel kunna öka sin globala marknadsandel från 5 % (2020) under tiden fram till dess.

Storytel – från 2005 till idag:

2005 Jonas Tellander och Jon Hauksson grundar ljudbokstjänsten Bokilur, som sedermera ska komma att bli Storytel.

2009 Den globala bankkrisen har skakat världen. Storytels VD Jonas Tellander medverkar SVT:s “Draknästet” där finansiering säkras för fortsatt offensiv satsning.

2011 Den första Storytel-producerade ljudboken kommer ut på marknaden.

2016 Storytel förvärvar Norstedts, Sveriges näst största förlagsgrupp. I Danmark köper Storytel ljudbokskonkurrenten Mofibo. 

2017 Storytel förvärvar People’s Press, Danmarks fjärde största förlag.

2018 Storytel börjar sälja den egna läsplattan Storytel Reader och fortsätter sin starka internationella expansion med lanseringar på sex nya marknader. Storytel noteras på Nasdaq First North. Storytels familjeabonnemang lanseras.

2019 I augusti passerar Storytel en ny milstolpe: en miljon betalande abonnenter. I september förvärvas Finlands tredje största förlag, Gummerus Kustannus. Expansionen fortsätter till bland annat Brasilien, Tyskland och Sydkorea.

2020  Storytel förvärvar den konkurrerande tjänsten Kitab Sawti i Mellanöstern och skapar världens största ljudbokserbjudande på arabiska. Storytel ökar även sin närvaro i Asia Pacific-regionen och i Västeuropa genom lanseringar i Thailand och Belgien. Storytel förvärvar den israeliska ljudbokstjänsten iCast, samt 80 procents majoritetsandel i det nordiska ljudboksproduktionsbolaget EarSelect. 

2021 Storytel passerar milstolpen 1,5 miljoner betalande abonnenter. Storytel har idag medarbetare av 43 nationaliteter på över 20 marknader och manifesterar vikten av mångfald genom att bland annat införa flexibla helgdagar. Storytels ledningsgrupp består idag av 60 procent kvinnor och 40 procent män. I organisationen totalt är könsfördelningen 52 procent kvinnor och 48 procent män.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL