ANNONS

Ljudboken blir allt viktigare för Norsteds förlag och dess systerförlag på Riddarholmen. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Norstedts: Ökad skönlitterär lyssning – 52 procent av försäljningen digital 2020

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

På Norstedts förlagsgrupp kommer 30 procent av intäkterna från digitala bokformat (främst ljudböcker) i år. För skönlitteratur är andelen hela 52 procent.

”Mer än varannan skönlitterär bok är en ljudbok” är rubriken på pressmeddelandet där man även konstaterar ”Det är framförallt lyssnandet på skönlitteratur som ökar. Där kommer nu mer än varannan krona (52%) från digitala format”. Räknat i exemplar är därmed andelen betydligt större än så med tanke på de lägre priserna för digitala böcker.

Coronaåret 2020 har förstärkt den redan tidigare starka uppgången för ljudböcker. För Norstedts Förlagsgrupp har de digitala intäkterna fortsatt att öka och står nu för drygt 30 procent av förlagsgruppens totala intäkter, totalt 125 Mkr.

ANNONS: (Ser du ingen annons? Stäng av Ad Blocker, tack.)

– Det är glädjande att se hur stark bokens ställning är trots de extrema omständigheter som präglat 2020. Ljudbokslyssnandet har fortsatt att öka, samtidigt som försäljningen av fysiska format är stabil, säger Eva Gedin, vd på Norstedts Förlagsgrupp, i samma pressmeddelande.

Bland årets mest lyssnade ljudböcker från Norstedts Förlagsgrupp finns titlar i alla genrer, inte minst har lyssnandet på barnböcker ökat. Titlar som Sommarskuggan och halloween-buset och Handbok för superhjältar tillhör de mest lyssnade barnböckerna. Bland de skönlitterära författare som det lyssnats på mest finns Anna Jansson, Jojo Moyes, Hans Rosenfeldt och Jonas Moström.

– Framför allt finns en bredd med hundratals nyare och äldre verk i alla genrer som hittar till lyssnarna. Vi ser också att de allra flesta både lyssnar och läser, det betyder att tryckta och digitala böcker inte tävlar mot varandra, utan att de tillsammans når allt fler läsare och lyssnare, säger Patrik Hadenius, förlagschef på Norstedts i samma pressmeddelande.

Förlagsgruppen har under året fortsatt investera i utgivningen av ljudböcker. Under 2020 gav förlagsgruppen ut nästan 1000 nya ljudböcker, och har nu närmare 6000 titlar tillgängliga i digitala format. 

Förlagsgruppen består av Norstedts, Rabén & Sjögren, Massolit, Tiden, och B. Wahlströms, Norstedts Kartor, Böckernas klubb, Barnens bokklubb, Printz Publishing och Brombergs Bokförlag.

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL