Norstedts: Ökad skönlitterär lyssning – 52 procent av försäljningen digital 2020

Ljudboken blir allt viktigare för Norsteds förlag och dess systerförlag på Riddarholmen. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

På Norstedts förlagsgrupp kommer 30 procent av intäkterna från digitala bokformat (främst ljudböcker) i år. För skönlitteratur är andelen hela 52 procent.

”Mer än varannan skönlitterär bok är en ljudbok” är rubriken på pressmeddelandet där man även konstaterar ”Det är framförallt lyssnandet på skönlitteratur som ökar. Där kommer nu mer än varannan krona (52%) från digitala format”. Räknat i exemplar är därmed andelen betydligt större än så med tanke på de lägre priserna för digitala böcker.

Coronaåret 2020 har förstärkt den redan tidigare starka uppgången för ljudböcker. För Norstedts Förlagsgrupp har de digitala intäkterna fortsatt att öka och står nu för drygt 30 procent av förlagsgruppens totala intäkter, totalt 125 Mkr.

– Det är glädjande att se hur stark bokens ställning är trots de extrema omständigheter som präglat 2020. Ljudbokslyssnandet har fortsatt att öka, samtidigt som försäljningen av fysiska format är stabil, säger Eva Gedin, vd på Norstedts Förlagsgrupp, i samma pressmeddelande.

Bland årets mest lyssnade ljudböcker från Norstedts Förlagsgrupp finns titlar i alla genrer, inte minst har lyssnandet på barnböcker ökat. Titlar som Sommarskuggan och halloween-buset och Handbok för superhjältar tillhör de mest lyssnade barnböckerna. Bland de skönlitterära författare som det lyssnats på mest finns Anna Jansson, Jojo Moyes, Hans Rosenfeldt och Jonas Moström.

– Framför allt finns en bredd med hundratals nyare och äldre verk i alla genrer som hittar till lyssnarna. Vi ser också att de allra flesta både lyssnar och läser, det betyder att tryckta och digitala böcker inte tävlar mot varandra, utan att de tillsammans når allt fler läsare och lyssnare, säger Patrik Hadenius, förlagschef på Norstedts i samma pressmeddelande.

Förlagsgruppen har under året fortsatt investera i utgivningen av ljudböcker. Under 2020 gav förlagsgruppen ut nästan 1000 nya ljudböcker, och har nu närmare 6000 titlar tillgängliga i digitala format. 

Förlagsgruppen består av Norstedts, Rabén & Sjögren, Massolit, Tiden, och B. Wahlströms, Norstedts Kartor, Böckernas klubb, Barnens bokklubb, Printz Publishing och Brombergs Bokförlag.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL