Dagbok för alla våra läsare (Julkalender 2020) – dag 7

Dagbok för alla våra läsare, kallar vi 2020 års julkalender. Bilder: iStock. Montage: Boktugg.

Nyhetsbrev, nya trender och massor av jobb bakom kulisserna på Boktuggs redaktion när vi kommer till den sjunde dagen i december.

Måndagens nyhetsbrev är inte lika omfattande som fredagens. Men det är ett populärt brev som ger läsarna en snabb överblick av vad som hänt den gångna veckan. Jag minns en gång för många år sedan när jag pratade med en förläggare och frågade hur ofta hen var inne på sajten.

– Jag läser bara nyhetsbrevet, har ni artiklar på sajten också? frågade förläggaren.

Idag vet alla i branschen att vi har väldigt många artiklar på sajten, men det finns fortfarande de som utgår från nyhetsbrevet för att välja vilka de vill läsa. Jag trodde att vi skulle passera 7000 prenumeranter idag, men det dröjer tydligen någon vecka till.

En utmaning med måndagsbreven är att det lätt blir så att vi väntar in en bra nyhet eller text för att få med den också. Idag gjorde jag en intervju med Olle Lidbom på Norstedts kring deras satsning på liveshopping via Bambuser. En intressant trend och lite förvånande egentligen att den inte kommit till bokbranschen redan tidigare eftersom många livestreamar tangerat den.

Liveshopping är egentligen som tv-shop (som var stort för tjugo-trettio år sedan). En programledare pratar om fördelarna med olika produkter, i detta fall böcker. Man kan fråga sig varför inte Bokus eller Adlibris gjort detta själva, att det är ett förlag som tar initiativet.

Att driva försäljning är för övrigt något som även Boktugg jobbar med. Det är liksom hela idén med marknadsföring – att man vill sälja sin produkt. Det är därför förlag, författare och andra annonserar på Boktugg – de vill nå vår målgrupp av tiotusentals bokälskare.

I fredags släpptes nya numret av vårt magasin som är en enda stor köpguide till alla nya böcker (i detta fall böcker som utkommer i november och december). Det är förmodligen den mest prisvärda katalogen för böcker i Sverige, om du frågar mig. Vi har bara varit igång ett drygt halvår på riktigt och det kommer att ta något år att växa på samma sätt som sajten och nyhetsbrevet gjort.

Vårt andra stora erbjudande är native-annonsering, alltså sponsrade artiklar. Det här är numera en accepterad produkt inom mediabranschen som fungerar väldigt väl för produkter som är mer komplexa än … läsk eller godis. En intervju med en författare är marknadsföring av både författaren och hens böcker.

Den stora frågan är förstås: vilken effekt får en annons i Magasinet eller en sponsrad artikel på Boktugg? All marknadsföring bygger på repetition. Att köpa en enda annons vid ett tillfälle kommer inte att göra underverk. Det bör vara en del av en marknadsplan för en bok, ett författarskap eller ett förlag.

Vår vision är ändå att man ska kunna räkna hem varje investering i marknadsföring hos oss. Dels når man idag betydligt fler människor för samma pengar som för två-tre år sedan, dels tar vi inte ut några överpriser. Snarare tvärtom, säger annonsexperterna.

Just själva annonshanteringen är ju en del av det arbete som inte syns på sajten. Liksom att hantera inkommande frågor via mejl från förlag, författare, läsare och andra människor som kommit i kontakt med Boktugg. Vi försöker svara så ofta och snabbt vi kan, men ibland måste vi prioritera även där.

Så om Boktuggs redaktion får önska något av tomten så är det att alla förlag nu går in och bokar en annonskampanj på Boktugg. Ett par native-annonser och ett årspaket på Magasinet. Eller åtminstone en bannerkampanj. Frågor? Mejla john@boktugg.se

Just det, innehållet på sajten då? Ja, vi skrev idag om nio lyckliga författare som fick vardera 100 000 kr i stipendier. Imorgon får jag anledning att återkomma till det här med författare och stipendier och hur viktiga de är.

En som fick betydligt mer pengar är Louise Glück, även om prispengarna inte är det man talar mest om när det gäller Nobelpriset. Vi la upp en TT-text om hur Louise Glück tog emot priset utomhus hemma i sin trädgård – och en om hennes Nobelföreläsning. En annan TT-text om en tidigare Nobelpristagare var nyheten att Bob Dylans hela låtkatalog är såld – 600 sånger för 300 miljoner dollar.

Och rubriken Mångfald och genus i nya barnbibeln ”Barnens bästa bibel” får mig att fundera över om en motsvarande utgåva av en bok från en annan religion hade fått samma uppmärksamhet i media i Sverige.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL