Förlagspodden: Rykte om samgående mellan två svenska ljudbokstjänster

Rykten. Blir det en affär mellan Nextory och Bookbeat eller mellan Bookbeat och Storytel eller mellan Bokus Play och ... Foto: iStock.

Förlagspodden är tillbaka och serverar direkt ett rykte som kan skaka om ljudboksbranschen i Sverige: två svenska ljudbokstjänster är på väg att gå samman.

Efter några månaders time-out släppte Förlagspodden ett nytt avsnitt idag på morgonen. De tog då upp ett rykte som ska cirkulera i bokbranschen, nämligen ett samgående eller en affär mellan två svenska ljudboksaktörer.

Vilka bolag som är inblandade är oklart enligt ryktena, men i Förlagspodden spekuleras i om det är Bookbeat + Nextory eller Bookbeat + Storytel.

Lasse Winkler och Kristoffer Lind lutar åt att den mest sannolika affären är mellan Bonnierägda Bookbeat och privatägda Nextory. En möjlig väg kan vara att börsnotera Bookbeat-Nextory så att Bonniers blir delägare i det sammanslagna bolaget och man samtidigt får in nytt kapital till en fortsatt internationell expansion och kamp om marknadsandelarna i Norden med Storytel. Men vi vet också av erfarenheten från Storytel-Mofibo i Danmark att det kan ta mycket tid att slå samman två appar och tekniska plattformar. Liksom strid om varumärken.

Uppdaterat: Vi ställde förstås frågan till Bookbeats VD och bad om en kommentar till ryktet.

– Avseende ryktet blir det bara oseriöst ge detta bränsle genom en utförlig kommentar. Är så otroligt abstrakt där premissen är att någon ej namngiven part på en marknad vill gå ihop med någon annan part, och de som startar ryktet vet inte ens vilka de två parterna är utan gissar. Istället för på abstrakta rykten fokuserar vi och vår ägare i nuläget på att organiskt fortsätta bygga BookBeat som för fem år sedan inte existerade och som redan i år kommer passera 500 miljoner i omsättning och 400 000 betalande användare, säger Niclas Sandin till Boktugg.

Sannolikheten för en affär mellan Bokus Play och någon annan ses som mindre trolig. Vilket kanske egentligen är att underskatta Akademibokhandelns ägare Volati. De bör i dagsläget se varningssignaler om att den fysiska bokhandeln riskerar att bli en krympande affär de kommande åren. Man har en stark position inom nätbokhandeln via Bokus men är ohjälpligt på efterkälken inom digital bokförsäljning via streaming.

Så varför skulle inte Volati vilja investera i eller rent av köpa Bookbeat eller Nextory för att skapa en riktigt stark närvaro online, även bortom fysiska böcker? Både Bookbeat och Nextory kan ha ett värde på mellan 1 och 1,5 miljarder var för sig. Något som inte är utom räckhåll för Volati som förra veckan sålde Besikta Bilprovning för en miljard och själva beskriver det som att de har ett bra förvärvsutrymme.

Nu är kanske investeringar i ett tillväxtbolag som Nextory något som både har större tillväxtmöjligheter och risker än de bolag som Volati normalt sett investerar i. Men vem vet?

En annan möjlig strukturaffär som skulle rita om spelplanen är förstås ifall Egmont-koncernen köper Nextory. Det skulle säkra tillgången på eget innehåll för ljudbokstjänsten som hittills varit trängd mellan Bookbeat (med Bonnierförlagen men även egna satsningar på innehåll) och Storytel (som äger en rad förlag i flera länder och dessutom producerar eget innehåll). Mediakoncernen Egmont har i många år investerat tungt i spelbranschen och ehandel. Koncernen gjorde förra året en vinst (EBITDA) på 250 miljoner … euro (motsvarande nästan 2,6 miljarder svenska kronor).

Det går att vrida och vända på alternativen. Storytel är förstås alltid en möjlig köpare av både Nextory och Bookbeat. Mer tveksamt ifall någon av dem skulle vilja sälja till just den konkurrenten?

Så vi får se hur mycket sanning det finns i ryktet. Förr eller senare lär den svenska ljudboksmarknaden konsolideras. Och kanske dyker det upp nya aktörer som i sin tur skapar incitament för samgåenden.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.