Nätbokhandelns glädjesiffror – en chock för fysisk bokhandel?

Adlibris hade ett rekordår 2020 och ökade försäljningen kraftigt. Foto: Pressbild.

Sker nätbokhandelns framgångar på bekostnad av fysisk bokhandel och är detta enbart en tillfällig övergångsfas i digitaliseringen av bokbranschen?

I veckan har vi rapporterat om Adlibris glädjesiffror – nätbokhandeln nådde all time high i augusti. Det var den enskilt bästa månadsförsäljningen i företagets 23-åriga historia. Alltså bättre än någon julförsäljning. Dessutom visade det sig, enligt Bokinfo-siffror som Adlibris refererade till, att de stod för 51 procent av den fysiska bokförsäljningen i Sverige i augusti och mer än varannan bok som såldes skickades från Adlibris.

Nu ska det sägas att Adlibris haft problem. De två senaste åren uppgår företagets förluster till 420 Mkr (varav 190 Mkr i avvecklingskostnader för kategorisajter). Enligt Svensk Bokhandel har ägaren Bonniers nu skjutit till 350 Mkr i aktieägartillskott för att täcka förlusterna.

Så är det ett resultat av biblioteksavtalet? Nej, försäljningen till konsumenter ska ligga 30 procent högre 2020 än 2019 och målet är att Adlibris ska gå med vinst i år. Och till SvB säger Bonnier Groups VD att Adlibris inte är till salu eftersom nätbokhandeln är viktig för Bonnierförlagen.

En del av den här försäljningsökningen kommer från fysiska bokhandlar, de som krisar på grund av pandemin eller på grund av att de ligger i köpcentra eller citykärnor dit ingen åker för att shoppa längre. När en bokhandel läggs ner på en ort så försvinner en stor del av den bokförsäljningen givetvis till nätet. Nyligen meddelade exempelvis Vimmerby bokhandel att de lägger ner – ägarna hittade ingen som ville köpa bokhandeln.

Så hur ska en fysisk bokhandel kunna överleva? En del bokhandlare suckar över att Adlibris (och i tidigare debatter Ica) får höga rabatter och fri frakt av förlagen. Att inköpspriserna är högre än Adlibris utpriser stämmer dock inte mer än möjligen någon enstaka titel under rean.

Adlibris (och Bokus) kräver högre rabatter och fraktvillkor, utöver sin fördel av att inte ha personal och butikslokaler (även om Adlibris har två små butiker i Stockholm och Göteborg) får de alltså även billigare inköp. Snart står dessutom Amazon redo att ta förhandlingarna till nästa nivå.

Lite hårddraget finns det två sorters kunder: en som kollar lägsta pris i mobilen även ute i butik och en som inte kollar på prislappen överhuvudtaget. Den första kategorin kan en fysisk bokhandel kanske (ibland) övertyga genom att inte ligga för högt över nätbokhandlarnas priser. Men det är den andra kategorin som är riktigt värdefull. De som värderar upplevelsen, atmosfären och kunskapen.

Om de fysiska bokhandlarna verkligen vill ha förlagens uppmärksamhet idag så är det genom att släppa returrätten. Returer är inte bra för någon även om det som bokhandlare kan kännas så. Det är bara självbedrägeri.

Och om bokhandlarna ger upp returrätten – vad kan förlagen göra för dem i gengäld? Ja, varför inte fri frakt. Se till att gå ihop och skaffa ett gemensamt fraktavtal för hela bokbranschen. Adlibris och Akademibokhandeln i samarbete med alla distributörer, förlag och oberoende bokhandlar. Kanske ordet Amazon skulle kunna få alla att enas mot en gemensam ”fiende”?

Förlagen kan då erbjuda alla återförsäljare fri frakt och sedan vara så generösa med rabatter som de känner för. Traditionsenligt kommer de att höja fpriserna för att ha utrymme för högre rabatter. Så om vi inte ser upp så kommer Amazon och Adlibris snart att ha tagit bokbranschen till samma plats som mediabranschen – där rabatterna börjar på 50 procent på listpriset oavsett volym.

Är det räddningen för den fysiska bokhandeln? Nja, prisjägarna kommer att gå dit böckerna är billigast. Och efter ett tag innebär det att de lämnar de fysiska böckerna för digitala. Men de som inte går på pris utan likt biobesökare värderar upplevelsen så mycket att de inte reflekterar över att ett biobesök kostar lika mycket som ett helt års streamingabonnemang. Det är de kunderna bokhandeln ska vårda till varje pris och fundera över hur väl ett besök i 2020 års bokhandel motsvarar deras förväntningar.

Sen kan vi alltid diskutera fastpris på böcker som en lösning.

Nej, det där sista var ett skämt.

Fotnot: Den här texten är hämtad ur fredagens nyhetsbrev från Boktugg. Nästa kommer på måndag. Vill du kostnadsfritt hålla koll på vad som händer i bokbranschen så anmäl dig via formuläret nedan.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL