ANNONS

Bokbranschen ska vara glad att Fortnite tar striden mot Apple och Google

Fortnite är en populär app som just nu inte går att ladda ner via Appstore efter ett bråk mellan tillverkaren Epic och Apple. Foto: iStock.

Epic Games tar strid mot världens största bolag, Apple och Google, om ersättningen för köp inne i appar. Något som faktiskt kan ha stor betydelse för bokbranschen.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 29,16 kr/mån.

Du kanske har läst om hur Fortnite provocerade Apple och Google genom att uppmana sina användare att betala för spelet utanför appen. Den som köpte Fortnite-valuta direkt på Fortnites hemsida fick 20 procents rabatt. Det gjorde man för att undvika att Apple/Google tar ut sin provision på 30 procent.

Båda IT-jättarna blev arga eftersom intäkterna från köp i appar är enormt viktiga. Men argast av de båda blev Apple som genast slängde ut Fortnite-appen ur App Store för att den bröt mot deras villkor genom att marknadsföra att det gick att köpa digitala produkter billigare utanför appen. Google följde efter något senare.

ANNONS

Apple har alltid varit aggressiva mot alla företag som försöker marknadsföra försäljning utanför Apples egna butiker. Alla som gett ut eböcker för att sälja via iBooks har säkert råkat ut för Apples absurda regler som säger att det inuti en ebok inte får finnas länkar till en webbplats som säljer konkurrerande produkter. I klartext innebär det att ett förlag inte får ha en länk till sin egen webbplats – ifall förlaget länkar till andra återförsäljare av eböcker än Apple. Exempelvis Bokus eller Adlibris eller rentav en egen webbshop. Länken till hemsidan måste bort ur eboken, annars får du inte sälja den via Apples ebokhandel.

Epic Games tycker det är orimligt att Apple tar ut 30 procent i provision på all försäljning som sker via en app, bara för att den råkar distribueras i Appstore.

Några debattörer argumenterar för att Apple tillför ett stort värde, att man ska jämföra dem med en återförsäljare. I bokbranschens fall skulle detta vara bokhandlarna och nätbokhandlarna. Då är 30 procent högst rimligt.

ANNONS

Andra anser att Apple snarare bara förmedlar köpet via sin plattform. Det är speltillverkare och andra som driver försäljningen helt och hållet. Alltså bör de inte ta mer betalt än andra betalningsförmedlare, alltså mindre än 10 procent.

I sammanhanget gäller det att förstå hur stora pengar vi talar om. Det är Davids kamp mot Goliat. Men en kamp där David omsatte 4,2 miljarder dollar 2019 (varav Fortnite stod för 1,8 miljarder och har över 350 miljoner registrerade användare) och David (Epic) värderas efter en affär i somras till 17 miljarder dollar (motsvarande 148 miljarder kronor). Grejen är att Goliat aka Apple omsatte 260 miljarder dollar 2019 och blev första bolag att passera 2 biljoner dollar i börsvärde.

Varje procent som Epic behöver avstå till Apple och Google är alltså rätt stora belopp. Apple har sedan 2008 tagit ut samma avgift, 30 procent av alla. Men inte av riktigt alla. Det visade sig nämligen att Amazon hade lyckats förhandla fram en lägre provision, på 15 procent, för kunder som skaffade Prime Video via appen.

På prenumerationer tillämpar Apple idag 30 procent första året och därefter 15 procent. Vilket de flesta tidningsföretag fortfarande tycker är alldeles för mycket pengar och därför hellre säljer sina prenumerationer på sajterna, även om de har en nyhetsapp som går att ladda ner till mobiltelefonen för att läsa en digital utgåva. Vissa tidningsföretag har till och med valt att skrota sina appar och istället mobilanpassa sina sajter än mer.

Nieman Lab skriver att exempelvis NY Times har fast prenumerationspris för den som köper denna via appen (16,99 dollar per månad) medan den som får ett introduktionserbjudande via sajten kan få betala så lite som 1 dollar i veckan första året. NYT offrar alltså första året då de ”bara” får 52 dollar via sin sajt jämfört med 142 dollar via Appstore eftersom de år 2 och framåt kan direktdebitera 221 dollar jämfört med 173 dollar i appen.

Så vad spelar detta för roll i bokbranschen? Ja, du kanske har funderat över varför varken Storytel, Nextory eller Bookbeat låter dig starta prenumerationen direkt inne i appen utan måste logga in på hemsidan för att skapa ditt konto? Det handlar inte i första hand om användarvänlighet utan att de svenska streamingtjänsterna inte har råd att betala 30 procent till Apple och Google eller ens de 15 procent som Apple framhåller att det kostar från år 2.

Av samma skäl går det inte att handla eböcker direkt i Adlibris och Bokus iOS-appar. Google har i grunden samma villkor som Apple men har varit lite mer generösa rent generellt. Elaka tungor säger att Google generellt inte granskar nya appar lika hårt. I fallet Fortnite kan spelare exempelvis ladda ner och installera appen utanför Play Store, något som inte är tillåtet på iOS-mobiler. Främst av säkerhetsskäl, men givetvis även av ekonomiska skäl.

Nu tar alltså Epic Games (som har kinesiska Tencent som delägare) striden genom att stämma Apple och Google. Även Spotify har angripit Apple den 30-procentiga provisionen som de menar snedvrider konkurrensen eftersom Apple samtidigt har en egen konkurrerande musiktjänst.

Apple menar att de lägger ner stora resurser på att granska alla appar så att de uppfyller säkerhetskraven och att det är en anledning till att de ska få ta ut 30 procent på all försäljning.

Det är inte bara Epic som drabbas av Apples vrede. IT-jätten gav sig även på WordPress då deras app nämnde att det gick att köpa deras premiumtjänst för hosting. Det fick man absolut inte göra om det inte skedde via in-app-purchase och WordPress tvingades plocka bort alla länkar för att få sin app godkänd.

Om Epic lyckas med sina intentioner, att staten tvingar Apple och Google att sänka sina avgifter, kan det vara positivt för entreprenörer i bokbranschen som vill utforska nya digitala distributionsformer. Köp i appar minskar tröskeln för köp, vilket är en anledning till att den nystartade svenska appen Snicks valt att använda Apple och Google för betalningar. I stort sett alla mobilanvändare har ett kreditkort inlagt hos Apple respektive Google och då är ett köp bara ett klick bort.

Något som i sig talar för att det är rimligt att de får provision på försäljningen. Frågan är bara om det är rimligt att de tar 30 procent, vilket i princip förvandlas till ett påslag på 43 procent plus skatt om man istället utgår ifrån vad skaparen av innehållet får betalt. Några apptillverkare har valt att ta ut en högre avgift genom appen, något som exempelvis Spotify gjorde innan de helt tog bort möjligheten att prenumerera direkt i appen.

Man kan å andra sidan hävda att det krävs mycket pengar och arbete från apptillverkarna för att hålla dem uppdaterade hela tiden när Apple och Google ändrar de tekniska förutsättningarna och att (framför allt) Apple tjänar pengar på försäljning av sina telefoner som inte skulle ha något värde utan alla dessa appar. Det här kommer en armé av jurister på båda sidor att gräva ner sig i.

Så vad händer nu? Epic vill att en domare tillåter deras app (inklusive uppmaningar att handla billigare utanför Apples Appstore och Google Play Store) i väntan på att fallet avgjorts i domstol. Vilket kan ta lång tid. I kulisserna rekryterar Epic fler företag som vill vara med på deras sida. Förutom Spotify har även Facebook protesterat offentligt mot den 30-procentiga ”skatten” som kritikerna kallar avgiften. IT-jätten Microsoft stödjer Epics kamp eftersom Apple även gett sig på den spelplattform som Epic byggt som används av andra utvecklare.

Fortsättning följer, som det brukar heta.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL