Akademibokhandeln Q2-2020: Butiksförsäljningen föll 27 procent – online ökade 20 procent

Den helt digitala kanalen Bokus Play marknadsförs i butikerna. Men det är de halvdigitala kanalerna - nätbokhandlarna - som räddar resultatet i covid-19-tider. Foto och montage: Boktugg.

Det andra kvartalet 2020 minskade försäljningen i Akademibokhandelns fysiska butiker med hela 27 procent. Det kompenserades delvis av 20 procents ökning av onlineförsäljningen som nu står för halva omsättningen.

– De senaste månadernas händelser har påskyndat vår resa mot ett ännu mer utvecklat omnikanalerbjudande – kombinationen av butik och akademibokhandeln.se – och vi ser goda resultat med en tillväxt i den digitala kanalen akademibokhandeln.se med 130 procent under kvartalet, säger Mårten Andersson, vd och koncernchef på Volati, i ett pressmeddelande.

– Vi är stärkta av att intresset för berättelser, i form av fysiska böcker och digitala alternativ, är stort. Vi ser också betydelsen av starka kundrelationer och kan här dra nytta av kundklubben Akademibokhandelns Vänner med över 2 miljoner medlemmar. 

Det är tack vare att Akademibokhandelns ägare Volati är börsnoterade som vi får en inblick i kedjans ekonomi genom den delårsrapport som lämnades idag.

I spåren av covid-19-pandemin har Akademibokhandeln tillfälligt stängt vissa butiker helt, permitterat personal och dragit ner på öppettiderna i bland annat butiker belägna i köpcenter och gallerior. Och dessutom letat kostnadsbesparingar överallt, vilket Boktugg tidigare berättat.

”Inom affärsområde Akademibokhandeln har de digitala kanalerna AKB.se, Bokus.com samt Bokus Play utvecklats mycket väl med en ökning om drygt 20 procent i kvartalet”, skriver Volati i delårsrapporten.

Omsättningen för andra kvartalet (apr-juni 2020) stannade på 298 Mkr (jmf 328 Mkr samma period 2019), vilket var en minskning med 30 Mkr eller 9 procent. Eftersom försäljningen online ökat innebär det ett ras i fysiska butiker.

”Det är extra glädjande att se att lojala butikskunder har förflyttat sig till affärsområdets digitala kanaler. I kvartalet uppgår intäkterna från de digitala kanalerna till nästan 50 procent av den totala omsättningen för affärsområdet. Ökningen i de digitala kanalerna kompenserar delvis för att försäljningen i butiksrörelsen minskat med 27 procent till följd av covid-19-pandemin”, skriver Volati.

Resultat för andra kvartalet 2020 landar därmed på -26 Mkr (EBITA) vilket bara är två miljoner sämre än förra året. Tittar man på hela första halvåret minskar försäljningen till 743 Mkr (781) och förlusten ökar från -27 Mkr till -29 Mkr.

”Affärsområdet levererar ett resultat som bara är något sämre än föregående år. Detta till följd av att de digitala kanalerna visat goda resultat och tillväxt, god kostnadskontroll inom hela affärsområdet samt statliga stöd i butiksrörelsen”, summerar Volati.

Analys: Akademibokhandelns egen nätbutik kan här visa sig vara en riktigt god affär. Vi är många som skrattat och skakat på huvudet åt idén att sälja till butikspriser på webben, men just under pandemitider då folk vill stötta sin bokhandel kan Akademibokhandeln.se ha bidragit till att rädda siffrorna tack vare de höga marginalerna där.

Samtidigt som butiksförsäljningen alltså minskat med mer än en fjärdedel så vittnar flera butiker runtom i landet att de håller budget, alltså säljer i stort sett lika mycket som förra året. Det i sin tur innebär att vissa butiker gått mycket sämre och en del av de butiker som stängts tillfälligt kanske aldrig öppnas igen.

För den fysiska bokhandelns del går vi nu in i andra halvåret då vårens förlust ska vändas till vinst. Under helåret 2019 gjorde Akademibokhandeln en vinst på 76 Mkr (EBITA), hösten och julhandeln levererade alltså ett överskott på 100 Mkr. För det märkliga året 2020 är det omöjligt att gissa hur försäljningen av böcker (och alla andra varor) kommer att gå de kommande månaderna.

I kommunikationen talar man om digitala kanaler och räknar då in nätbokhandeln. Hur den verkligt digitala kanalen, Bokus Play, och den helt digitala försäljningen utvecklas får vi dock inte veta ännu. Med tanke på hur bokmarknaden som helhet växer så är det en viktig fråga som troligen även börsen vill ha svar på. En framgångsrik prenumerationstjänst kan vara ytterligare en krockkudde för de fysiska butikerna.

Den stora stötestenen för Akademibokhandeln och alla andra fysiska butiker i alla branscher är dock att fastighetsägarna måste anpassa sina hyror till verkligheten. Det innebär kraftigt sänkta hyror även på de bästa lägena.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL