Helena Gustafsson får nytt toppjobb på Storytel – kvinnlig majoritet i ledningsgruppen

Helena Gustafsson tillträder den 1 juli 2020 en nyinrättad roll som Chief Content Strategy Officer (CCSO) på Storytel. Foto: Pressbild.

Helena Gustafsson får ny titel i sommar, Chief Content Strategy Officer, och tar även plats i Storytels ledningsgrupp där kvinnorna nu är i majoritet.

– Storytels landschefer och deras team är de bästa operativa globala lagbyggena i den moderna strömmade bokbranschen. Jag ser verkligen fram mot att tillsammans med dem, förlagen och användarna skapa ännu mer värde ur hela vår fantastiska katalog med nyheter och backlisttitlar – och att både få stimulera och inspirera till en ökad ljudboks- och e-boksproduktion som matchar lyssnarnas och läsarnas snabbt växande efterfrågan, säger Helena Gustafsson i ett pressmeddelande. 

Helena Gustafsson tillträder den 1 juli alltså en nyinrättad roll med den inte helt enkla titeln Chief Content Strategy Officer (CCSO) på Storytel. Det innebär att hon ska leda och ansvara för företagets globala innehålls-, förlags- och produktionsverksamhet. Helena Gustafsson kommer närmast från en tjänst som Head of Global Publishing på Storytel.

– Helena är en av de vassaste och mest mångsidiga ledarna i den moderna förlags- och innehållsbranschen. Hennes kunskap, hängivenhet och djupa erfarenhet av att utveckla innehållsaffären, kombinerat med hennes konsumentfokus, starka strategiska vision och operativa skicklighet på en bokmarknad i snabb transformation, gör henne till det perfekta valet att leda Storytels internationella innehållssatsning, säger Jonas Tellander, VD för Storytel, i samma pressmeddelande.

Storytels globala verksamhet och ledande innehållskatalog har vuxit starkt under de senaste åren. Med nära 1,2 miljoner abonnenter, verksamhet i 20 länder och ett globalt innehållsbibliotek med över 500 000 titlar så växer också organisationen hela tiden.

Ända sedan Helena Gustafsson 2013 inledde sin karriär på Storytel som VD för bolagets eget ljudboksförlag StorySide, har hon varit en nyckelperson i strategiska förvärv och partnerskap, i uppbyggnaden av Storytels originalproduktion av ljudböcker och i etablerandet av Storytel som en ledande aktör inom den internationella bokindustrin. Under sin tid på Storytel har Helena Gustafsson även haft roller som Head of Licensing och Head of Global Publishing. I samband med att hon tillträder som Chief Content Strategy Officer den 1 juli, blir hon även en del av Storytel AB:s ledningsgrupp och kommer även fungera som VD för StorySide.

Värt att notera är att Storytels ordinarie ledningsgrupp nu består av en majoritet kvinnor: Jonas Tellander, VD, Ingrid Bojner, Chief Commercial Officer, Stefan Tegenfalk, Chief Development Officer, Sofie Zettergren, Chief Financial Officer och Helena Gustafsson, Chief Content Strategy Officer. För tillfället är dock Sofie Zettergren föräldraledig.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL