Ny ojämförbar vecka – men förlagens försäljning ligger nu högre än förra året

Statistiken för försäljning i fysisk butik är dyster, desto bättre för nätbokhandlarna. Foto: iStock. Grafik: Förläggareföreningen.

Nationaldagen ställer till jämförelsen av förra veckans fysiska bokförsäljning. Nätbokhandeln ökade kraftigt och det innebär att förlagen faktiskt har högre intäkter v 11-23 under 2020 än 2019, visar Boktuggs beräkningar.

Coronakrisen har slagit hårt mot vissa bokhandlar (-34,7 procent) och dagligvaruhandeln (-13,0 %). Exakt hur mycket av den minskade försäljningen som faktiskt beror på corona och hur mycket som är drivet av digitalisering eller nedlagda butiker kan vi inte se i Förläggareföreningens och Bokhandlareföreningens rapporter.

Nätbokhandel och bokklubbar ökade under vecka 11-23 sin försäljning med 15,2 procent jämfört med samma veckor 2019. Förra veckan (v 23) var ökningen otroliga 50,4 procent men det är troligen lite väl högt. Under vecka 23 inföll nämligen nationaldagen på en torsdag 2019 och på en lördag 2020, vilket kan förklara en mindre del av uppgången under denna vecka 2020.

Rapporterna avser alltså återförsäljarledet. Men hur påverkas förlagen? Ja, det beror på hur beroende de är av olika kanaler. De som har en större andel försäljning i fysisk butik drabbas betydligt hårdare än dem som främst säljer på nätet och i digitala format via prenumerationstjänster.

Faktum är att om man räknar baklänges utifrån de påslag som fysisk bokhandel, dagligvaruhandel samt internetbokhandel/bokklubbar gör så får man en helt annan bild av hur förlagens försäljning av fysiska böcker har gått totalt.

Statistiken säger att för vecka 11-23 har bokförsäljningen i dessa tre kanaler minskat med totalt 3,1 procent.

Men när Boktugg räknar baklänges (baserat på att fysisk bokhandel har påslag runt 110 procent på inköpspriset medan nätbokhandel ligger på run 42 procent) landar vi istället på att förlagens försäljning till återförsäljarna ökat med 0,93 procent under den aktuella perioden, jämfört med 2019.

Men då ska man komma ihåg att bortfallet i underlagen är större på fysiska butiker än nätbokhandlarna vilket givetvis påverkar bilden. Samtidigt har försäljningen av digitala böcker ökat (även om vi inte fått se några siffror på den för första kvartalet) vilket innebär att många förlag haft en ganska bra vår. Återigen – det gäller inte alla.

”Sammanfattningsvis märks en viss kanalförskjutning från fysisk butiksmiljö till internetbokhandel under Coronapandemin. Rapporter tyder på att variationen också inom försäljningsleden är stora. Det finns enskilda fysiska boklådor som drabbats både mycket mer och mycket mindre än genomsnittet för försäljningskanalen”, skriver Förläggareföreningen i rapporten för vecka 23.

”Viss kanalförskjutning” låter som en underdrift. I vår beräkning står försäljningen till nätbokhandel/bokklubb för 79 procent av förlagens försäljning av fysiska böcker. Det kan jämföras med andelen 69 procent 2019. Som sagt, det finns en del felkällor och uppskattningar i den här beräkningen men det är värt att ha i åtanke när det gäller att analysera coronakrisen och dess effekter på bokbranschen.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL