Boken ”Livsviktigt snack” ska få unga att må bättre – skickas ut i över 100 000 exemplar

Boken "Livsviktiga snack" är framtagen med hjälp av specialister och ska hjälpa barn och vuxna att prata om tankar och känslor. Pressbild: Björn Terring/Cameralink.

Att kunna uttrycka hur man mår och hur man känner är ett viktigt led i kampen mot psykisk ohälsa. I en ny bok finns verktygen som kan stärka banden mellan föräldrar och barn – och förhoppningsvis förhindra det allra värsta. I dagarna skickas den ut till alla som har en nioåring.

Om man lyckas sätta ord på det där som skapar oro i magen och trycker till i bröstet så brukar det kännas bättre sedan. Men hur gör man det egentligen? Och hur kan man som förälder hjälpa sitt barn med att uttrycka sig om det mår dåligt? För organisationen Suicide Zero är det tydligt att behovet av vägledning är stort och nu gör de sin största satsning hittills på arbetet med att förhindra självmord.

– Det är viktigt att börja tidigt eftersom det kan vara för sent att få i gång den öppna dialogen när barnen är äldre och problemen väl har uppstått. Längre fram kan den här förmågan vara livräddande, säger Rickard Bracken, generalsekreterare på Suicide Zero.

Målgrupp 9–12

Boken ”Livsviktiga snack” är framtagen med hjälp av specialister, som Martin Forster, barnpsykolog, Ullakarin Nyberg, psykiatriker och suicidforskare samt Johan Andreen, specialistläkare i barn- och ungdomspsykiatri. Den skickas ut till föräldrar som har en nioåring hemma och målgruppen är barn mellan 9 och 12 år.

– Det är i den åldern som man börjar kunna reflektera kring sig själv och det är också då som barn gillar att vara med sina föräldrar. Kommer man senare är det ofta suckar man möts av, säger Rickard Bracken.

Svårare för män

Helst hade han velat skicka ut boken ännu bredare. Men det blir nu en löpande satsning, även nästa år får alla nioåringar och deras föräldrar tillgång till boken. Parallellt med boken öppnas också sajten med samma namn, som ska inspirera till de där livsviktiga snacken.

– Speciellt för män är det här svårt, om man ska generalisera. Kvinnor socialiseras in till att uttrycka sig mer och bättre än män. Det här blir ett sätt att lära sig att komma bort från den där oförmågan och att få det att kännas naturligt och lätt att till exempel visa sig sårbar.

Rickard Bracken menar att mycket av det som känns svårt i livet kan hanteras i samspel mellan ett olyckligt barn och en kärleksfull förälder med rätt kunskap.

– Givetvis ska de barn som behöver det få professionell hjälp och rätt medicin. Men det är inte farligt att må dåligt och det finns mycket i livets upp- och nedgångar som man kan hantera själv. Vi hoppas att den här boken ska kunna hjälpa till och att folk inte ska slå den ifrån sig för att det handlar om självmord.

Text: Miranda Sigander/TT

Björn Terring/Cameralink
Totalt 117 764 ”Livsviktiga snack” kommer att skickas ut, till alla som har en nioåring hemma. Pressbild

Fakta: Suicide Zero

Suicide Zero är en ideell organisation som sedan 2013 arbetar för att radikalt minska självmord, bland annat genom politisk påverkan.

I maj 2020 lanseras ”Livsviktiga snack”, organisationens största initiativ för att förebygga psykisk ohälsa och självmord bland barn och unga. Projektet genomförs med stöd av bland annat Allmänna Arvsfonden.

Under hösten 2020 påbörjas, tillsammans med Tim Bergling Foundation, arbetet med skolan. Syftet är att sprida och förstärka det som med nuvarande kunskap kan göras.

Tillsammans med Psykiatrifonden arbetar Suicide Zero för att stärka den suicidpreventiva forskningen

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL