ANNONS

Positiv trend i digitala kanaler för Akademibokhandeln första kvartalet 2020

Akademibokhandeln på Väla köpcentrum utanför Helsingborg. Foto: Boktugg.

Akademibokhandeln tappade endast 10 Mkr i omsättning första kvartalet jämfört med 2019. Tack vare positiv trend i digitala kanaler.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 29,16 kr/mån.

Volati släppte redan för tre veckor sedan en preliminär kvartalsrapport med anledning av coronakrisen. De siffror som presenteras i dagens delårsrapport är därför inga överraskningar gällande affärsområdet Akademibokhandeln. Försäljningen uppgick till 444 (453) Mkr och resultatet EBITA -3 (-3) Mkr.

”Akademibokhandeln är det av våra affärsområden som hittills tydligast märkt effekterna av Covid-19-utbrottet. Affärsområdet hade en god efterfrågan i början av kvartalet, men sedan mitten av mars har butiksförsäljningen varit lägre än normalt för perioden. Trots detta levererar affärsområdet ett oförändrat EBITA-resultat jämfört med samma kvartal förra året – ett kvitto på att effektivitet och lönsamhet i verksamheten förstärkts. Affärsområdet har ett välfungerande butiksnät, två starka konsumentvarumärken och fantastiska kundrelationer”, skriver Volati i rapporten.

ANNONS

Bolagets tre digitala kanaler – Akademibokhandeln.se, Bokus.se och Bokus Play – har alla haft en positiv trend under kvartalet. Dessa stod för runt 40 procent av försäljningen under första kvartalet, enligt Andreas Stenbäck, finanschef Volati som dock påpekade att det är en stor säsongsvariation när det gäller butiksförsäljning.

– Butiksnätet är fortfarande en viktig del av intjäningen men vi ser en kanalförskjutning. Vi har en stor spelare i Bokus och Akademibokhandeln.se sedan något år. Bokus Play visar stark tillväxt även om det sker från små tal. Men vi har en spännande resa framför oss, sa Volatis VD Mårten Andersson vid presentationen av delårsrapporten.

Det sägs dock fortfarande inget om hur många abonnenter som Bokus Play lyckats attrahera. Det är också fascinerande att Akademibokhandeln.se med samma pris som i fysisk butik ändå säljer online – när kunderna skulle kunna välja Bokus eller Adlibris med lägre pris på samma bok. På många aktuella storsäljande titlar är dock skillnaden liten tack vare kampanjer.

”De temporära leveransproblemen som drabbade e-handeln under fjärde kvartalet 2019 är nu lösta och leveranser sker enligt plan”, skriver Volati. 

Från kvartalets slut fram till rapportdagen har affärsområde Akademibokhandeln noterat en butiksförsäljning som i genomsnitt är cirka 30 procent lägre än normalt för perioden. De digitala kanalerna har fortsatt att utvecklas mycket positivt. Våren är säsongsmässigt en period med lägre omsättning och resultat för affärsområdet.

Den stora utmaningen kommer dock under andra kvartalet – det är då vi får se ifall permitteringar och hyresförhandlingar kan kompensera för minskad butiksförsäljning. Men även hur väl Bokus och för all del Akademibokhandeln.se lyckats ta del av den ökade försäljningen online de senaste veckorna.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL