Ny försäljningsrapport: ”Den värsta veckan hittills under coronakrisen”

Försäljningsutvecklingen för fysisk bokhandel jämfört med förra året ser alarmerande ut. Just påskveckan är dock inte rätt att jämföra med. Grafik: Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen.

Påskveckan innebar ett försäljningsras på 44 procent jämfört med förra året, visar snabbstatistiken idag. Även nätbokhandeln tappade men påskeffekten spökar.

Det var ingen munter läsning när snabbstatistiken för förra veckans bokförsäljning dök upp i inboxen.

”Statistiken för vecka 15 visar att försäljning i fysisk bokhandel minskar ännu kraftigare än tidigare, motsvarande 44 procent. Även internetbokhandeln/bokklubbar visade en kraftig försäljningsminskning. Den totala försäljningsminskningen var avsevärt högre under vecka 15 än under vecka 14. Vecka 15 minskade den totala försäljningen med 24,7 procent jämfört med en minskning på 2,8 procent under vecka 14”, skriver Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen som inledning på rapporten.

Det är verkligen anmärkningsvärt att se hur internetbokhandel/bokklubbar plötsligt minskade försäljningen med 16,8 procent jämfört med samma vecka 2019 när de under vecka 14 istället visade en försäljningsökning motsvarande 13,6 procent.

Men riktigt så katastrofalt är det förmodligen inte. Årets vecka 15 innehöll nämligen påskhelgens röda dagar. Förra året låg påsken först i vecka 16. Sedan tidigare vet vi att påsken är en av årets sämsta helger för ehandel och att även de fysiska butikerna tappar omsättning eftersom man har öppet färre dagar än en vanlig vecka.

Därför blir det extra intressant att nästa fredag jämföra vecka 16 i år med vecka 16 förra året. Vi får helt enkelt ta denna veckas siffror med en nypa salt. Precis som en del förmodligen gjorde med de kokta äggen förra veckan.

Totalt för perioden vecka 11-15 minskade bokförsäljningen med 12,7 procent och tappet fördelades så här:

  • Fysisk bokhandel – 36,3 procent
  • Dagligvaruhandeln -17,5 procent
  • Internetbokhandeln/bokklubbar – 0,7 procent.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL