Carina Nunstedt lämnar HarperCollins men tänker stanna i bokbranschen

Ute och cyklar? Nej, Carina Nunstedt har säkerligen en plan för vad hon ska göra när hon lämnar HarperCollins Nordic i sommar. Foto: Carina Nunstedts Instagram.

HarperCollins Nordic tappar sin förlagschef, Carina Nunstedt, som har sagt upp sig för att satsa på egna projekt. Vilket meddelades på Instagram.

– Jag har bestämt mig för att påbörja ett nytt kapitel i mitt jobbliv, där jag ska satsa på en rad egna projekt. Jag slutar min tjänst som förlagschef den 18 juni och kommer därefter att fortsätta jobba med en del fokusförfattare och lanseringar på frilansbasis, i egenskap av förläggare, säger Carina Nunstedt till Boktugg.

Det är nästan tre år sedan hon tillträdde tjänsten på HarperCollins Nordic där hon har titeln Publishing & Marketing Director.

– Jag är otroligt glad och tacksam över mina snart tre år på HarperCollins. Det är en ära att få jobba i ett så expansivt, stort internationellt förlag och jag är väldigt stolt över det arbete som hela HC Nordic-teamet har åstadkommit under den här tiden. Mitt uppdrag har varit att bygga och tydliggöra utgivningen och tack vare en rad fantastiska författare och lyckade lanseringar har förlaget en tydligare plats idag, speciellt på vår huvudmarknad Sverige, säger Carina Nunstedt och tillägger:

– Att få vara ansvarig för Emelie Schepps fantastiska lanseringar och förläggare för Maria Borelius banbrytande böcker Hälsorevolutionen och Bliss, som har sålt i över 150 000 exemplar totalt, har varit några av alla höjdpunkter.

Under de år du jobbat i bokbranschen, hur har den förändrats?
– Jag har varit en del av bokbranschen på olika sätt sedan 2010 då jag gav ut min första bok 12 steg till ett skönare mammaliv på Prisma efter att ha startat magasinen Mama och Family Living på Bonnier Tidskrifter. Sedan dess har det förstås hänt otroligt mycket. Ljudbokens och streamingtjänsternas betydelse är förstås det mest tydliga. Men det är härligt att se att den fysiska boken ändå står sig relativt stark, säger Carina Nunstedt.

I helgen släppte hon alltså nyheten, via Instagram där hon skrev:
”Vart är jag på väg? 🌟😍 Det får jag återkomma till lite längre fram. Men klart är att jag från och med Midsommar påbörjar ett nytt spännande kapitel i mitt jobbliv där jag kommer satsa på en rad nya egna drömprojekt efter snart tre fantastiska år med hela superteamet och alla magiska författare på @harpercollins_nordic
Denna fredag checkar jag för andra gången på kort tid in här på favorithotellet på Skeppsholmen för att skriva och skissa på massa roliga idéer.”

Kommer du att vara kvar i bokbranschen eller ska du satsa på något helt annat?
– Jag utforskar lite olika spännande vägar, men planen är att vara kvar i bokbranschen, där jag trivs väldigt bra, säger Carina till Boktugg.

Vad händer då på HarperCollins Nordic, ett av Sveriges största bokförlag med en omsättning på 125,4 Mkr (2018) men som visat röda siffror tre år i rad?

– Carina kommer att sluta på HarperCollins för att satsa på en rad egna projekt. Vi har haft några fantastiska år tillsammans och jag önskar Carina all lycka och framgång. Vi kommer självklart att rekrytera en efterträdare och fortsätta investera i förläggar- och författartalang i Sverige och Norden, säger Anette Ekström, Managing Director på HarperCollins Nordic.

Hur går det för HarperCollins Nordic rent ekonomiskt, var 2019 ett bra år?
– Vi fortsätter att se en stark tillväxtkurva för vår utgivning under HarperCollins varumärke med allt fler starka författarskap som Emelie Schepp, Maria Borelius, Simon Häggström, Jessica Frej och Caroline Eriksson. Utöver det har vi också vårt andra produktben under varumärket Harlequin som är fortsatt starkt och viktigt för oss, säger Anette Ekström.

Försäljningsstatistiken för 2019 visade att prenumerationstjänsterna tar en allt större andel framför allt på skönlitteratur för vuxna – det segment som utgör en stor del av HarperCollins utgivning.

– Jag tror alla förlag känner av förskjutningen från papper till digitala format. Vi var väldigt tidiga att anamma den digitala utvecklingen och har därför en bra bas att stå på men utmaningen med skillnaden i bidrag mellan en tryckt bok och en streamad bok gäller lika för oss som för andra förlag, säger Anette Ekström.

När de nu ger sig ut för att rekrytera en ny förlagschef letar de sannolikt efter någon som har erfarenhet av att navigera i det digitala landskapet som till stor del utgörs av ljudböcker.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL