Denna artikel sponsras av författare/förlag

Bonnierförlagen Lära vill höja lärarnas status

Teamet bakom Bonnierförlagen Lära: Marie Carlsson, Förlagschef, Maria de Flon, Senior förlagskoordinator, Anna Granlund, Marknads- och kommunikationsansvarig och Eva Skarp, Senior förläggare (på bilden saknas konsult Chris Qwist).

Bonnierförlagen Lära försöker tänka annorlunda än traditionella läromedelsförlag och har på mindre än två år byggt upp en stor katalog med böcker. Men även ett sortiment med produkter som ska peppa lärarna.

När Bonnierförlagen Lära lanserades så var det många som blev förvånade eftersom Bonnierförlagen sålt av sin läromedelsverksamhet i form av Bonnier Utbildning 2011 till finska Sanoma. Nu gjorde de comeback. Men planen är att bygga ett modernt läromedelsförlag.

– Vi är ett uppstickarförlag inom läromedelssegmentet som satsar på utgivning för skolåren F-6. Vi som jobbar på Lära har en massa års erfarenhet av skola och läromedelsutveckling, men när vi sparkade igång vid årsskiftet 2017/18 började vi inte med att skissa en portfölj utan med att fråga oss varför vi överhuvudtaget gör det vi gör, säger Marie Carlsson på Bonnierförlagen Lära.

De ställde sig helt enkelt frågan: Vad är det som får oss att gå till jobbet på morgonen?

– Vi kom fram till att vårt ”varför” är att vi tror att skolan kan bli en ännu bättre plats för barn och vuxna och att vi kan hjälpa till med det. Läromedel är en konsekvens av den slutsatsen, inte ett självändamål, och med den infallsvinkeln känner vi också att titelbredden blir större än hos ett traditionellt läromedelsförlag. Vi har dessutom jobbat med att trimma förlagsprocesserna och har kunnat vara hyfsat snabbrörliga. Vår första titel kom hösten 2018 och nu ett år senare har vi snart 90 artiklar i katalogen.

Ni verkar satsa på tryckta böcker. Hur tänker ni kring digitalisering?
– Vår uppgift är inte att driva skolans digitalisering utan att förse verksamheten med verktyg som fungerar. Vi kommer att ge ut i de format som stöttar lärande. Just nu siktar vi inte på storslagen plattformsutveckling utan på relevanta digitala inslag utifrån målgrupp, syfte och användarscenario. Några digiloga exempel är Hasse Perssons kommande NO-serie som är full av filmade experiment via QR-koder, Micke Hermanssons nya bok som har ett onlinequiz som parallellutgåva och boken av Skolgårdsläraren Gustav Sundh som snart kompletteras med en interaktiv skolgårdskarta. 

Om ni tänker tillbaka på hösten 2017 och de planer ni gjorde då, vad har förvånat er mest sedan dess?
– Det går inte en vecka utan att vi pratar om hur förvånade vi är över det superpositiva mottagande vi har fått från lärarna. På riktigt, det är inte bara en sådan där floskelfras – vi sticker ut hakan en del i kommunikation och tonalitet, och vi hade räknat med risken att det hade kunnat reta sådana som tror att man inte kan vara seriös om man samtidigt är lite rolig. En annan riktigt märklig grej, också på ett bra sätt, är det vi kallar Hissa skolan-shoppen: vi säljer inte bara böcker utan sådant som kaffemuggar, örngott och gnuggtatueringar med skolpeppande budskap. Det är inte jättevanligt att ett förlag har merchandise i eget namn, liksom.

Bonnierförlagen Lära har förutom litteraturen satsat på olika produkter för att peppa lärare.

För den som blir nyfiken på merchandise-sortimentet, kanske för att leta kul julklappar till någon lärare i bekantskapskretsen, så är det bara att gå in i Läras Hissa skolan-shoppen.

Är det något som tvärtom blev precis som ni trodde?
– Vi trodde helt kaxigt redan från start att vi skulle kunna attrahera starka författarnamn, och där har vi lyckats. Det beror ju delvis på Bonnierförlagens varumärke och våra egna personliga nätverk, men antagligen minst lika mycket på vår inställning till våra upphovspersoner, säger Marie Carlsson och utvecklar det hela.

– Vi tror inte på att läromedelsförfattare ska vara anonyma ”content providers” utan starka, profilerade människor med tydlig röst, pedagogisk vision och ett ansikte som folk känner igen. Våra författare ska ha lika snygga författarporträtt som Camilla Läckberg, liksom … ja, för varför skulle de inte? Fast om jag ska vara lite ödmjuk också – när man tittar på den laguppställning vi har byggt upp, med en spännvidd från stjärnglansveteraner till urstarka debutanter, blev det fasen till och med lite bättre än vad vi hade tänkt oss. Och då har vi fortfarande ett par riktiga ess kvar i rockärmen, haha!

Bonnierförlagen Lära är nöjda med 2019 både när det gäller utvecklingen av försäljningen och de nya utgivningarna. Nu ser de fram emot 2020 års utgivning där de allra flesta titlarna redan är klara.

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll

Sponsrat innehåll är artiklar som finansieras av förlag eller författare som vill förmedla information om sina böcker. Det kan även vara andra företag med tjänster eller produkter, främst relaterade till böcker. Är du intresserad av att köpa sponsrade artiklar så kontakta en av våra säljare på sales@boktugg.se. Läs mer om våra alternativ för annonsering

sales@boktugg.se